ABB utökar sitt kantpressningserbjudande med ny unik produktionscell

En ny flexibel produktionscell där en stor del av produktionsflödet sker automatiskt utan behov av manuell omställning. Anläggningen kan hantera en mängd olika material vilket ökar flexibiliteten.

Fredagen den 4 november visades ABB:s unika produktionscell för kantpressning upp för första gången för inbjudna gäster inom plåtbearbetningsbranschen. Produktionscellen är framtagen för VIK Industrier och användningsområdet är produktion av fasad- och takpaneler samt tillhörande beslag. Panelerna finns i sju olika grundtyper som kan tillverkas i storlekar från 200x500 mm till 1200x4100 mm. Utvecklingen av anläggningen går i linje med ABB:s ökade satsning på erbjudandet inom kantpress som gör produktionen enklare, snabbare och mer flexibel.

”Med den nya produktionscellen vill vi visa att ABB satsar på kantpressning och att vi därmed också breddar vår totala portfölj inom området och vårt kunderbjudande”, säger Mikael Svensson, försäljningschef på ABB:s enhet Robotics.

Att ändvikningen görs i en vikmaskin som styrs av roboten och inte i kantpressen är unikt och särskilt utvecklat för produktionscellen. Vikmaskinen riggas om automatiskt för olika bredder av roboten. Flexibiliteten i anläggningen är hög i och med att varje grundtyp av panel kan tillverkas i vilken storlek som helst utan manuell omställning. Något som också är nödvändigt eftersom tillverkningen sker orderbundet. Anläggningen kan även hantera en mängd olika typer av material. Eftersom plåten är lackerad när den behandlas i anläggningen ställs stora krav på att materialet inte repas.

Produktionscellen består bland annat av en IRB 6640-robot, en ändvikningsmaskin som är uppbyggd kring en ABB standard lägesställare, olika typer av gripdon för hantering av paneler och beslag och för omställning av viktmaskin, samt en Ursviken kantpress.

”ABB:s robotar har en unik egenskap som gör att de mycket exakt kan följa plåtens uppåtgående rörelse under bockningen, något som är särskilt viktigt vid bockning av stora och tunna plåtar”, säger Kurt Reimer, utvecklingsledare Robotics.

Under dagen demonstrerades även en nyutvecklad version av ABB:s programmeringsverktyg BendingPowerPac i RobotStudio. Den nya versionen gör det möjligt att enklare och effektivare programmera en kantpressningscell.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 130 000 medarbetare.

ABB Discrete Automation and Motion
Mikael Svensson, försäljningschef Robotics