ABB utsedd att leverera till transmissions-länk värd 900 miljoner dollar i Indien

Likströmssystem med flera stationer ska överföra ultrahög spänning med rekordhög effekt på 8 000 megawatt - HVDC och högspänningsprodukter från ABB i Ludvika

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har utsetts av Power Grid Corporation of India Ltd. (PGCIL) att leverera ett överföringssystem för ultrahögspänd likström (UHVDC) till ett ordervärde av 900 miljoner dollar. Länken ska transportera vattenkraft från nordöstra Indien till staden Agra, en sträcka på 1 728 kilometer.

ABB är utvald som leverantör till överföringsprojektet North-East Agra tillsammans med BHEL (Bharat Heavy Electricals Limited), ett ledande indiskt statligt kraftbolag som ska leverera den resterande delen av projektet, som är värt totalt 1,1 miljarder dollar. Ordern bokas när finansierings- och lagkraven är uppfyllda.

UHVDC-länken för 800 kV kommer att ha en strömriktarkapacitet på 8 000 megawatt, den högsta som hittills byggts. Vid full kapacitet kommer länken att leverera tillräckligt med elektricitet för att tillgodose behovet hos 90 miljoner människor utifrån nationella genomsnittstal för energianvändning i Indien. Att använda ultrahögspänd likström minimerar överföringsförlusterna och förbättrar energieffektiviteten.

”Överföringslänken North-East Agra sätter en ny standard för överföring av ultrahög likström och understryker ABB:s ledande globala ställning i fråga om HVDC-teknik”, säger Peter Leupp, chef för ABB:s division Power Systems. ”Vi är glada att få fortsätta att bidra till utvecklingen av Indiens kraftinfrastruktur.

”Avtalet är det största någonsin för ABB i Sverige på kraftsidan och vi är mycket hedrade över att ha blivit valda som leverantör till detta historiska kraftprojekt. Projektet visar på ABB:s unika styrka inom ultrahögspänd likströmsteknik”, säger Sten Jakobsson, vd för ABB Sverige.

Länken kommer att bli världens första UHVDC-länk med tre strömriktarstationer: Två sändande stationer som omvandlar kraften från växelström till likström för överföring i en enda kraftledning, genom den smala Siligure-korridoren, fram till den tredje mottagande stationen i Agra, där elkraften omvandlas tillbaka till växelström för att sedan distribueras till användarna.

Multiterminal-lösningen minskar väsentligt kostnaderna jämfört med alternativet med separata kraftlänkar till Agra från flera olika vattenkraftverk. Projektet ska levereras som en nyckelfärdig lösning inklusive konstruktion, systemteknik, leverans, installation och driftsättning. Detta är ABB:s andra multiterminal-länk för HVDC. Den första byggdes i Nordamerika 1990-1992.

Överföring av ultrahögspänd likström (UHVDC) är en vidareutveckling av HVDC-tekniken, där ABB var en av pionjärerna för mer än 50 år sedan. UHVDC står för det största tekniska framsteget vad gäller överföringskapacitet och effektivitet på över två decennier. ABB är världsledande på HVDC-teknik, med många banbrytande innovationer och mer än 70 HVDC-projekt runt om i världen, med en sammanlagd kapacitet på runt 60 000 MW.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 124 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

ABB Sverige:
Christine Gunnarsson, Presschef