ABB utser Andrea Antonelli till chefsjurist och styrelsesekreterare

ABB har idag offentliggjort att Andrea Antonelli utsetts till chefsjurist för koncernen och del av koncernledningen från 1 mars 2022. Han efterträder Maria Varsellona, som enligt tidigare offentliggörande kommer att lämna företaget för att bli chefsjurist på Unilever. Vidare kommer Andrea även att tillträda som styrelsesekreterare efter årsstämman 24 mars 2022.

Andrea (48), som är italiensk medborgare, började på ABB i juli 2020 och är för närvarande Global Business General Counsel för ABB:s affärsområde Electrification. Dessförinnan var han på Tetra Pak Group, där han hade olika befattningar så som regional chefsjurist, inklusive Vice President Legal Affairs of Global Commercial Operations. Han har även arbetat för General Electric och Fluor Corporation, samt i privat praktik för DLA Piper Londons kontor.

Andrea har en juristexamen från University of Florence, Italien, och en Master Degree of laws (LLM) från King's College, University of London, Storbritannien. Han är kvalificerad advokat i Italien och Spanien och solicitor i England och Wales.

”Efter en noggrann urvalsprocess som inkluderade både interna och externa kandidater, är vi glada över att kunna utse en framstående jurist från vår egen organisation. Vi ser fram emot att se Andrea fortsätta utveckla vår juridiska kompetens och företagskultur som ger uttryck åt de högsta möjliga etiska standarderna”, säger VD Björn Rosengren.

Från och med den 1 mars 2022 kommer koncernledningen att bestå av: Björn Rosengren, VD; Timo Ihamuotila, CFO; Tarak Mehta, affärsområdeschef för Electrification; Peter Terwiesch, affärsområdeschef för Process Automation; Morten Wierod, affärsområdeschef för Motion; Sami Atiya, affärsområdeschef för Robotics & Discrete Automation; Andrea Antonelli, chefsjurist; Theodor Swedjemark, kommunikations- och hållbarhetschef; och Carolina Granat, personaldirektör.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom att koppla samman mjukvara med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 105 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder. www.abb.com

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 2 februari 2022, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson