ABB utser Daniel Emanuelsson till Årets Teknolog 2015 – vinner sommarjobb

Daniel Emanuelsson från Linköpings universitet är Årets Teknolog 2015. Utmärkelsen delades ut under Employer Branding-eventet Universum Awards på Berns Salonger i Stockholm den 11 mars. Priset delas ut av teknikföretaget ABB.

Daniel Emanuelsson utnämns till Årets Teknolog för att han har ett brinnande engagemang för utbildningsfrågor där han genom ett stort eget ansvar försöker öka unga människors intresse för matematik. Detta har han gjort genom att coacha gymnasieelever i ämnet samt inspirera dem till vidare studier.

”Daniels engagemang för människa och teknik ligger i linje med ABB:s värderingar och är en viktig fråga för hela branschen. Detta i kombination med hans ödmjuka sätt och nyfikna natur gör att vi utnämner just Daniel till årets teknolog 2015”, säger Åsa Jackson, personaldirektör för ABB Sverige.

”Jag är otroligt glad och tacksam för de möjligheter ABB erbjuder. Det ska bli fantastiskt kul att spendera sommaren med ett projekt där jag får kombinera mina kunskaper inom teknik, ekonomi och utbildning. Att dessutom få göra det på ett företag vars värderingar och företagskultur jag kan identifiera mig med gör det hela ännu mer lovande”, säger Daniel Emanuelsson, civilingenjör i Industriell Ekonomi på Linköpings universitet.

Skräddarsytt sommarjobb

Priset består förutom utmärkelsen även av ett skräddarsytt sommarjobb på ABB:s verksamhet Styrsystem Service i Västerås. Daniel Emanuelsson kommer att vara vara drivande i processen i arbetet med att ta fram en affärsplan för ABB University (ABB:s utbildningsverksamhet för kunder).

För fjortonde året i rad anordnades Universum Awards av företaget Universum. Priset Årets Teknolog delas sedan 2007 ut av teknikföretaget ABB. Utmärkelsen överlämnades av Angelica From, ABB HR, och Anders Göransson från ABB Service.

ABB Sverige (www.abb.se) har cirka 9 000 medarbetare och finns på 30 orter. Svenska ABB är en ledande leverantör av produkter och system för kraftöverföring samt process- och industriautomation. Stora verksamhetsorter är Västerås med cirka 4 200 medarbetare, Ludvika med cirka 2 700 medarbetare och Karlskrona med cirka 800 medarbetare.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har runt 140 000 medarbetare.

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Christine Gunnarsson, presschef