ABB utser Monica Fagraeus Lundström till Årets Teknolog

Monica Fagraeus Lundström från KTH är Årets Teknolog 2011. Utmärkelsen delades ut under Nordens största event inom Employer Branding, Universum Awards, på Berns Salonger den 15 mars. Priset delas ut av teknikföretaget ABB.

Monica Fagraeus Lundström, 24, uppfyller på ett mycket bra sätt kriterierna för Årets Teknolog. Hon är en driven och engagerad person men även en god relationsskapare med viljan att påverka. Monica representerar samtidigt ABB:s värderingar – ansvar, respekt och beslutsamhet.

Monica uppvisar en personlig mognad, driv och har erfarenheter som hon förvärvat genom sitt engagemang och vilja att påverka. Med Monicas förmåga att skapa relationer ser vi henne som en framtida ingenjör väl rustad för att bidra till det hållbara samhället” säger Lena Eliasson, kvällens prisutdelare och personaldirektör vid ABB.

Priset består förutom ett diplom och blommor även av en studieresa som i år går till en av ABB:s anläggningar i Tjeckien.

”När allt kommer omkring är jag dock en helt vanlig tjej från Skövde, som tror stenhårt på individens förmåga att påverka och att ingenting är omöjligt bara man har viljan och modet att testa”, sammanfattar Årets Teknolog Monica Fagraeus Lundström. Hon studerar Industriell Ekonomi vid KTH i Stockholm och är vid sidan av studierna samtidigt engagerad i en rad aktiviteter. Bland annat har hon varit ansvarig för samordningen av mottagningen för alla nyantagna studenter på KTH. Monica gillar även att resa och uppleva nya kulturer. Till hösten ser hon fram emot ett års utlandsstudier i Argentina.

För tionde året i rad anordnade företaget Universum ”Universum Awards” som är Nordens största seminarium och event inom Employer Branding. Priset Årets Teknolog delas sedan 2007 ut av teknikföretaget ABB.

ABB klättrade till andra plats som arbetsgivare
Under Universum Awards delades även priser ut till Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. ABB hamnade på en ärofylld andra plats som ideal arbetsgivare bland teknologer. Teknikföretaget går från femte till andra plats på endast ett år. Inför 800 gäster tog ABB:s personaldirektör Lena Eliasson emot det åtråvärda priset.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 124 000 medarbetare.

ABB Sverige:
Christine Gunnarsson, Presschef