ABB vinner order värd 20 miljoner dollar inom innovativa havsbaserade vindkraftstransformatorer

Högpresterande WindSTAR-transformatorer för världens mest kraftfulla kommersiella havsbaserade vindturbiner möjliggör fas nummer två av vindkraftparken Borssele i Nordsjön

ABB har vunnit en order värd över 20 miljoner dollar från MHI Vestas Offshore Wind för leverans av tillförlitliga, energieffektiva och kompakta WindSTAR-transformatorer, särskilt utformade för installation i vindturbiner.

Borssele III och IV utgör fas två av vindkraftparken Borssele. Denna fas består av ett vindprojekt på 731 megawatt (MW) i Nordsjön, 22 kilometer från Nederländernas kust, med kapacitet att leverera tillräckligt med ren energi för elförsörjningen till fler än 800 000 hushåll.

ABB kommer att leverera företagets innovativa krafttransformator WindSTAR, som är speciellt utformad för att passa i vindkraftstorn. Denna transformator gör det möjligt för en ny generation av kraftfulla offshorebaserade vindturbiner att användas vid världens högsta spänning på 66 kilovolt (kV), vilket väsentligt minskar förlusterna och ökar effektiviteten. Dessutom medför den livscykelfördelar och kostnadsoptimering.

”Dessa innovativa transformatorer gör det lättare att integrera offshorebaserad vindkraft för att leverera ren energi till konsumenterna och stärker vår viktiga roll som partner till kunder som vill ha ett starkare, smartare och grönare elnät”, säger Markus Heimbach, vd på ABB:s affärsenhet Transformer, inom divisionen Power Grids. "ABB har en ledande ställning inom vindkraftsindustrin genom att vi levererar komponenter till turbintillverkare och gör det möjligt att ansluta vindkraftparker till elnätet.”

Eftersom turbinstorlekarna ökar till havs (och uppnår 9,5 MW i detta projekt, vilket är ett världsrekord för effektnivåer inom kommersiell offshorevindkraft), så måste transformatorerna förbli kompakta och lätta med minimal storlek. Samtidigt ska de uppfylla krav avseende särskilda tillämpningar, mekaniska begränsningar och kostnader.

ABB var pionjärer inom transformatortekniken på 1890-talet och har sedan dess gått i bräschen för rekordbrytande innovationer, såsom världens mest kraftfulla HVDC-omriktartransformator liksom en AC-transformator på 1,1 respektive 1,2 miljoner volt. Som världens största transformatortillverkare och tjänstleverantör har ABB en oöverträffad globalt installerad bas och en bred portfölj av krafttransformatorer, distributionstransformatorer och transformatorer för särskilda tillämpningar.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom kraftnät, elektrifieringsprodukter, industriell automatisering samt robotar och drivsystem. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering med två tydliga värdeerbjudanden: att transportera elektricitet från kraftverk till eluttag samt att automatisera industrier från naturresurser till färdiga produkter. Som huvudpartner till ABB Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 147 000 medarbetare. www.abb.com

Head of Communications, ABB Power Grids
Harmeet Bawa