ABB visar nytt komplett packningskoncept för förbättrad produktionskapacitet

ABB:s utökade produktsortiment inom robotiserad förpackningsautomation gör plockning, packning och palletering, enklare, snabbare och mer effektivt. ABB finns på plats på Scanpack 2012 och presenterar ett flertal nyheter som hjälper förpackningsbranschen till förbättrad effektivitet och produktivitet.

2012-08-23 - Med flera nya lösningar för plockning, packning och palletering visar ABB att förpackningsbranschen är en marknad som det satsas mycket på. Ett utökat produktsortiment tillgodoser nu alla integratörers och kunders behov inom området. Det kompletta erbjudandet skapar kostnadseffektiva helhetslösningar och ger möjlighet att genomföra plockning, packning och palletering på ett enklare, snabbare och smidigare sätt.

I ABB:s monter visas produkter, lösningar och system med inriktning på robotiserad förpackningsautomation. För första gången visas ABB:s senaste funktionspaket RacerPack. Ett komplett packningskoncept baserat på IRB 360 ”FlexPicker”, för packning av produkter med högsta produktionskapacitet. Funktionen möjliggör hantering av upp till 450 produkter i minuten per robot och innefattar dessutom integrerad säkerhet och enkel konfigurering. ABB visar även upp den unika funktionen SafeMove. En robotsäkerhetslösning som bland annat öppnar dörrar till helt nya och mer kompakta cellayouter samt till interaktion mellan robot och operatör.

På plats i montern finns också ABB:s utökade produktsortiment inom robotiserad palletering i form av IRB 460, världens snabbaste palleteringsrobot, gripdon för olika typer av produkthantering samt Palletizing PowerPac, ett av de senaste tillskotten i RobotStudio. Med RobotStudio Palletizing Power Pac är det möjligt att programmera och simulera en robotcell utan att produktionen behöver stoppas eftersom arbetet kan göras off-line . Det som tidigare tog dagar tar nu bara några minuter. Programmering via RobotStudio ger bland annat snabbare igångkörning, minskade risker vid projektering samt kortare ställtider.

I montern presenteras även ABB:s automationslösningar för förpackningsindustrin inom motorer och drivsystem som ökar precision, dynamik, produktionsförbättringar och kvalitet.

Dessutom visas ett flertal uppgraderings- och supporttjänster från ABB:s serviceverksamhet. Bland annat Remote Service, ett fjärrövervakningssystem som ger planerat underhåll och därmed säkerställer maximal tillgänglighet på utrustningen.

Välkommen att besöka ABB på Scanpack. Vi finns i monter B08:22.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

ABB Discrete Automation and Motion                         ABB Sverige
Mikael Svensson                                                           Pressavdelningen
Marknads- och försäljningschef, Robotics                        Tel. 021-32 32 32
Tel. 021-34 47 29                                                           press@se.abb.com