ABB visar upp framtidens anpassade fordonsmålning med PixelPaint

PixelPaint är 50 procent snabbare, mer hållbar och använder en bläckstråle för att eliminera översprutning vilket säkerställer att tvåtonig färg och individuell design kan appliceras på en gång, utan maskering och avmaskering.

Millenniegenerationen driver efterfrågan på större individualisering vilket medför ett ökat behov av anpassade färgscheman för fordon genom att antingen använda en andra färg, en annan färgfinish, exempelvis matt, eller en särskild design.

Applicering av två färger eller anpassade designer på en kaross har tidigare varit en både tidskrävande och arbetsintensiv process som kräver att fordonet behöver gå igenom målningslinan två gånger - en gång för det första lagret och därefter, efter att ytorna blivit maskerade, igen för den andra färgen. Maskering av karosser kräver i regel 10 till 20 operatörer per skift där två operatörer också behöver avmaskera den efter att den andra färgen har applicerats.

Då endast 70 till 80 procent av färgen appliceras på karossens yta slösas betydande mängder av färg bort vilket ökar kostnader både i form av återvinning och genom att ytterligare färg behöver inhandlas.

ABB:s innovativa lösning PixelPaint innehåller ett bläckstrålehuvud, ett paket för doseringskontroll och den lättanvända programmeringsmjukvaran RobotStudio® för applikationer med tvåtonig färg och dekorativa färgapplikationer.

”I dagens väldigt konkurrenskraftiga marknad för fordonstillverkning behöver fordonstillverkare lösningar som kan hjälpa dem att förbättra sin flexibilitet, effektivitet och priskonkurrens samtidigt som man levererar en färgfinish i hög kvalitet, inklusive individanpassade val som möter den växande efterfrågan på icke-standard och anpassad design”, säger Michael Larsson, Managing Director Automotive OEM för ABB Robotics. ”Med PixelPaint appliceras 100 procent av färgen på karossens yta så att det inte blir någon översprutning. Det minskar inte bara driftkostnaderna och förbättrar miljöpåverkan genom att säkerställa att ingen färg går till spillo, PixelPaint eliminerar också processen för maskering och avmaskering av varje bil, vilket hjälper till att minimera flaskhalsar i målningsfabrikerna.”

PixelPaint finns tillgänglig som en cell som använder sig av två ABB IRB 5500-robotar. Tekniken för att undvika översprutning applicerar färg direkt på den avsedda ytan genom att använda tryckmunstyckshuvudet istället för att använda en vanlig sprayflaska, vilket resulterar i 100 procent överföringseffektivitet.

Utan behov av maskering eller avmaskering kan ett anpassat färgjobb utföras i ett enda pass, vilket minskar cykeltiderna med cirka 50 procent.

ABB:s PixelPaint-lösning för att undvika översprutning vann erkännande som en banbrytande innovation med ett ”Technology”-pris under den årliga konferensen SURCAR i Cannes i juni 2019.

I tillägg till robotar och applikationsspecifik utrustning erbjuder ABB även standardiserade produktionsceller för fordonsindustrin, såväl som design, planering och implementering av kompletta produktionslinor. Plattformen ABB Ability™ möjliggör för kunder att dra fördel av flertalet digitala tjänster såsom processoptimering och förebyggande underhåll.

PixelPaint lanseras under China International Industry Fair (CIIF) i Shanghai den 15 september. För mer information, klicka här.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom banbrytande ingenjörskonst där mjukvara kopplas samman med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 110 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder. www.abb.com

ABB Robotics & Discrete Automation är en pionjär inom robotik, maskinautomation och digitala tjänster som erbjuder innovativa lösningar för en mängd olika branscher från fordon och elektronik till logistik. Som en av världens ledande leverantörer av robotar och maskinautomation har vi levererat över 400 000 robotlösningar. Vi hjälper våra kunder i alla storlekar att förbättra sin produktivitet, flexibilitet och effektivitet samt att förbättra produktkvaliteten. Vi stöttar deras övergång mot den uppkopplade och samarbetande framtidsfabriken. ABB Robotics & Discrete Automation har över 10 000 medarbetare på över 100 platser i över 53 länder. www.abb.com/robotics

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 14 september 2020, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson