Accelerera digitaliseringen genom “the power of integration”

ABB lanserar den senaste versionen av sitt distribuerade styrsystem, ABB AbilityTM System 800xA 6.1.1 och erbjuder förbättrade I/O-lösningar, smidigare driftsättningar och förbättrad säkerhet som en grund för den digitala transformationen.

ABB Ability™ System 800xA 6.1.1 representerar en evolution för automatiserade styrsystem och anläggningsövervakning och konsoliderar ABB:s ledande position på DCS-marknaden. Genom ökade industrisamarbeten blir det ett enkelt beslut för beslutsfattare att framtidssäkra sin anläggning med den senaste versionen av ABB:s flaggskepps DCS.

System 800xA 6.1.1 förbättrar samarbete genom ett antal nya funktioner som ger en enklare och snabbare driftsättning i nya projekt samt expansioner av befintliga installationer genom en ny och förbättrad Ethernet I/O Field Kit, nu med xStream Commissioning. Detta gör det möjligt för användare att konfigurera och testa I/O i fält utan behov av en controller-applikation eller hårdvara tillgänglig, där allt kan hanteras från en laptop. Detta innebär att instrumenttekniker kan utföra samtidiga och automatiserade loopkontroller för multipla smarta utrustningar och dokumentera det slutliga resultatet.

System 800xA 6.1.1 gör det också enklare än förut att implementera digitala lösningar. Tack vare den nya 800xA Publisher system extension kan användare enkelt välja vilken data som ska streamas till ABB Ability™ Genix Industrial Analytics och AI Suite, båda via edge eller i molnet.

”ABB Ability ™ System 800xA 6.1.1 gör ett kraftfullt och världsledande DCS-system ännu bättre. Förutom att det är ett processkontrollsystem är det ett system för övervakning av elkraftanläggningar, ett säkerhetssystem samt en samarbetsfaktor som möjliggör ytterligare förbättring av teknisk effektivitet, operatörsprestanda och tillgångsanvändning, säger Bernhard Eschermann, Chief Technology Officer på ABB Process Automation. ” Till exempel så minskar xStream commissioning risker och fördröjningar i stora projektleveranser och möjliggör ABB:s Adaptive Execution i projektgenomförandet. Dessutom ger standardgränssnitt kunder bättre användning för operationell data på sin digitaliseringsresa och håller cybersäkerheten i schack.“

Snabbare och mer kostnadseffektivt projektgenomförande möjliggörs tack vare nya Select I/O i denna nya version. I/O-skåpsstandardisering reducerar påverkan från sena projektändringar och håller nere footprint till ett minimum. För att minska behovet av annan övrig hårdvara i I/O skåpen så finns nu Ethernet adapters med inbyggd single mode fiberanslutning och Select I/O med inbyggda Intrinsic Safe-barriärer.

Denna senaste versionen av ABB:s flaggskepps-DCS-system har många ytterligare utökade möjligheter som exempelvis förbättrade anslutningsmöjligheter med OPC UA som underlättar sammanstrålningen mellan IT/OT. Ett brett spektrum av OPC UA kommunikationsnivåer finns tillgängligt, som till exempel OPC UA Client och server på systemnivån. Dessutom innebär ett nytt kommunikationskort för AC 800M med OPC UA-konnektivitet och breddade OPC UA-kommunikationsmöjlighter i 800xA History utökade möjligheter för säkert datautbyte mellan system och applikationer.

Cybersäkerhet är ett grundläggande fokusområde för alla anläggningsägare. ABB Ability System 800xA 6.1.1 ökar cybersäkerheten genom de senaste patcharna och säkerhetsuppdateringarna som kommer med  MS Windows 2019. I tillägg uppfyller vi nu ISA Secure med System 800xA:s mest populära process- och säkerhetscontrollers (PM866 och PM867).

Smidighet och samarbete ökas ytterligare med nytt DCS som öppnar dörren för Modular Orchestration.  ABB Ability System 800xA 6.1.1 ger möjlighet att sömlöst importera Modular Type Packages (MTPs), oavsett leverantör av automationsplattform. Systemet gör det genom att den underliggande control logiken kan koordineras med det överliggande operatörsgränssnittet. Vi uppfyller standarden och har en “plug and produce” function som förbättrar produktionsflexibilitet och konkurrenskraft.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom att koppla samman mjukvara med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 105 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder. www.abb.com

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 29 juni 2021, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson