Alla vägar leder till hållbarhet med ABB Formel E vid E-Prix i Rom

Rome E-Prix, som arrangerades i helgen, erbjöd det idealiska tillfället att visa upp ABB:s infrastrukturteknik för elfordon

Tävlingen förebådar sommarens lansering av ABB:s nya e-mobilitetsanläggning, som kommer att öka företagets tillväxt och främja innovation inom sektorn

DHL går med i ABB:s ”Energy Efficiency Movement”; företagen inleder ett samarbete för att minska sina respektive koldioxidavtryck

ABB släpper den senaste videon i sin serie ”Girls on Track”, den här gången med Simona de Silvestro

ABB FIA Formel E World Championship kommer till Roms affärsdistrikt under helgen. Det är fjärde gången E-Prix arrangeras i Rom och även den här gången blir det ett dubbelevent.

En av de längsta banorna i tävlingskalendern är den 3,385 km långa Circuito Cittadino dell'EUR som cirklar Obelisco di Marconi, med Colosseo Quadrato i bakgrunden. Det 19 varv långa bansträckningen är tekniskt och snabbt, med flera raksträckor, svepande hörn, höjdskillnader och mängder av chanser till omkörningar. Det lär garanterat testa såväl förarnas som bilarnas och teamens gränser.

Enligt ABB-koncernens kommunikations- och hållbarhetschef Theodor Swedjemark ger: ”banans utformning här i Rom en utmärkt chans för oss att verkligen visa elbilarnas kapacitet och förändra människors föreställningar om tekniken, vilket kommer att hjälpa oss driva utvecklingen mot en mer hållbar framtid. Det är den idealiska platsen för oss på ABB, eftersom det är här i Italien som vår branschledande Terra-serie av elbilsladdare och laddare för tunga fordon tillverkas.”

ABB investerar 30 miljoner dollar i sin nya fabrik i San Giovanni Valdarno, som kommer att fungera som ett globalt kompetenscentrum och produktionsanläggning för laddinfrastruktur till elfordonen. Den 16 000 m2 stora anläggningen öppnas officiellt i sommar och kommer att tillverka ABB:s hela portfölj av DC-batteriladdare för elfordon – från laddare för hemmabruk till system som installeras på offentliga platser och de som är avsedda för kollektivtrafik i städerna. Den nya toppmoderna tillverkningsanläggningen bidrar till att stödja ABB:s tillväxt och innovation inom mobilitetssektorn ytterligare.

ABB:s engagemang i e-mobilitetsinitiativ i Italien sträcker sig långt utanför laddinfrastruktur. Man satsar även på det senaste inom kompakta dragkraftsomvandlare, högeffektssystem för energilagring ombord och teknik för e-drivlinor vilket möjliggör mer energieffektiv och utsläppsfri mobilitet.

Ett exempel är ABB:s stöd till tågoperatören Trenitalia i sin kontinuerliga strävan att nå ett nollutsläppsmål för alla sina fordon. Som en del i en finansiell genomförbarhetsstudie samarbetade ABB nyligen med företaget i ett pilotprojekt för lok drivna på icke-elektrifierade spår nära Reggio i regionen Kalabrien. Pilotprojektet inriktade sig bland annat på hybrid framdrivningsteknik och system för energilagring som gör det möjligt för tåg att regenerera bromsenergi så att den kan återanvändas. Dessa tekniker är särskilt lämpliga i ett land som Italien där många järnvägslinjer fortfarande inte har elektrifierats. Projektet är ett utmärkt exempel på det arbete som ABB stödjer och inriktar sig på via initiativet Energy Efficiency Movement. Flerpartsinitiativet inleddes 2021 med två målsättningar: att öka medvetenheten om hur avancerad teknik kan dämpa effekterna av klimatförändringarna och att driva kollektiva åtgärder för att minska energianvändningen globalt.

I veckan meddelades att det ledande globala transport- och logistikföretaget Deutsche Post DHL Group har gått med i projektet. De två företagen har även undertecknat ett samförståndsavtal för att stödja varandra i genomförandet av företagens hållbarhetsstrategier. DPDHL och ABB kommer att samarbeta i projekt med syfte att minska ABB:s koldioxidavtryck på dess logistikanläggningar och inom varutransport. De två företagen kommer även att samarbeta för att göra DPDHL logistik och kontor mer energieffektiva; fokus kommer främst att ligga på systemen för uppvärmning, ventilation och luftkonditionering (VVS-system), där högeffektiva elmotorer och varvtalsreglerare kan bidra till avsevärda reduceringar i energianvändningen.

Samarbetet kompletterar den befintliga relationen mellan de två företagen, då DHL även är ABB:s logistiska partner inom ramen för Formel E-programmet och sörjer för att transportera allt tävlingsmaterial så hållbart och effektivt som möjligt.

Dessa partnerskap och initiativ fungerar som ett komplement till ABB:s hållbarhetsstrategi 2030, inom ramen för vilken ABB även sjösatt sitt klimatinitiativsprogram som är tänkt att införas under säsong 8. I programmet ingår en serie klimatpaneldiskussioner, varav den andra kommer att hållas före loppet i Rom. Värdar för panelen är den schweiziska och den svenska ambassaden och i diskussionen medverkar ABB-koncernens kommunikations- och hållbarhetschef Theodor Swedjemark, Antonio de Bellis, ansvarig chef för e-mobilitet vid ABB, Julia Pallé, hållbarhetschef för Formel E och Lucas Di Grassi, ABB-ambassadör och förare för RoKiT Venturi Racing.

Ett annat av ABB:s sportsamarbeten, som stödjer företagets hållbarhetsstrategi 2030, är Girls on Track, ett samarbete med FIA vars mål är att inspirera och stärka nästa generations kvinnor. Som en del i samarbetet ska ABB producera en videoserie under säsongen som lyfter fram de fantastiska kvinnor som arbetar i Formel E-paddocken. Den tredje filmen, med ABB-ambassadören och Tag Heuer Porsches reservförare Simona de Silvestro, släpptes idag.

En uppdaterad version av ABB:s ”mission film” finns nu också att se här. Filmen visar att mästerskapet är mycket mer än en biltävling – det är också en plattform som kan bidra till att åskådliggöra och utveckla världens mest avancerade e-mobilitetsteknik, vilket i sin tur bidrar till att driva utvecklingen mot en mer hållbar framtid.

Efter tävlingarna i Rom kommer mästerskapen att återvända till Monaco för den sjätte etappen den 30 april.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhällen och industrier för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom att koppla samman mjukvara med produkter inom elektrifiering, robotteknik, automatisering och rörelse skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 105 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder. www.abb.com

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 6 april 2022, vilket kan läsas på www.abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson