Anders Hedenros ny CIO för ABB Sverige

2012-01-13 – Anders Hedenros, 50, blir ny Chief Information Officer (CIO) för ABB Sverige från den 15 januari 2012. Han ersätter Jens Nielsen som har blivit CIO på Assa Abloy.

”Det här ska bli oerhört spännande. ABB:s erbjudande inom miljö och hållbar utveckling ligger rätt i tiden och jag tycker att IT-stödet ska genomsyras av samma anda”, säger Anders Hedenros. ”Miljö är en hjärtefråga för mig och jag vill driva det även ur ett IT-perspektiv. IS/IT-verksamheten ska också bidra till affärerna.”

Anders Hedenros har 30 års erfarenhet inom IS/IT och kommer närmast från Systembolaget där han varit tillförordnad CIO. Innan dess har han bland annat arbetat som CIO på SJ AB och inom olika IT-roller på Accenture, Hewlett-Packard samt Ericsson Global IT Services.

Bild på Anders Hedenros bifogas samt finns att ladda ner från www.abb.se/nyhetsrum.

ABB Sverige (www.abb.se) har cirka 8 700 medarbetare och finns på mer än 30 orter. Företaget är en ledande leverantör av produkter och system för kraftöverföring samt process- och industriautomation. Stora verksamhetsorter är Västerås med cirka 4 100 medarbetare och Ludvika med cirka 2 600 medarbetare.

ABB (ww.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 130 000 medarbetare.

ABB Sverige:
Christine Gunnarsson, Presschef