Anders Jonsson i ABB:s koncernledning går i pension

​Anders Jonsson lämnar ABB i slutet av juli 2010 efter 34 år i företaget

2010-06-28 – Anders Jonsson, medlem i ABB:s koncernledning sedan 2006, går i pension i slutet av juli 2010 efter 34 år i företaget.

Jonsson är för närvarande ansvarig för drivning och koordinering av ABB:s övergripande kostnadsbesparingprogram samt ett program för global närvaro. Från och med den 1 augusti 2010 kommer detta ansvar att tas över av chefen för kvalitet- och operational excellence, som kommer att rapportera direkt till koncernchef Joe Hogan.

Jonsson började på ABB 1976 som utvecklingsingenjör och har haft en rad olika roller inom automationsområdet i Sverige, Schweiz och Kina. Innan sin nuvarande position var han ansvarig för robotverksamheten under fyra år.

"Anders har under sina år bidragit stort till ABB. Under hans utmärkta ledarskap har robotverksamheten blivit mer konkurrenskraftig och spelar en nyckelroll för divisionen Discrete Automation and Motion" säger Joe Hogan, ABB:s koncernchef.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 117 000 medarbetare.

ABB Group Media Relations

Thomas Schmidt, Wolfram Eberhardt