ArcSave®-teknik från ABB ska öka effektiviteten för stora kinesiska ståltillverkare

Branschledande elektromagnetiska omrörare, EMS, ska utrustas i två nya ugnar för att minska energiförbrukningen, maximera avkastningen och förbättra säkerheten vid anläggningen i Guangdong Nanfang Donghai

ABB har valts att leverera sin patenterade ArcSave®-elektromagnetiska omrörare som en del av en omfattande ombyggnad hos den ledande kinesiska järn- och stålproducenten Guangdong Nanfang Donghais ståltillverkningsanläggning i provinsen Guangdong i södra Kina.

Beställningen består av två ArcSave-system för användning i två nya elektriska ljusbågsugnar (EAF). ArcSave kommer att levereras som en del i kontraktet mellan slutkunden Guangdong Nanfang Donghai och Tenova i deras Consteerrer®-koncept, en innovativ lösning bestående av Consteel® ljusbågsugn och ABB:s ArcSave elektromagnetiska omrörare. Driftsättning planeras till oktober 2021.

Genom att inte ha någon fysisk kontakt med botten på ljusbågsugnen förbättrar ArcSave smältningen av stora skrotartiklar, minskar stratifiering via forcerad konvektion och lämnar inga döda zoner i smältan. Detta förbättrar ugnsfunktionen genom att hjälpa till att hålla en jämn temperatur och homogeniserar den kemiska sammansättningen, samtidigt som skrot och järnlegeringssmältning accelereras jämfört med enbart naturlig konvektion.

En jämnare smälttemperatur ger en högre öppningsfrekvens for tapphålet, vilket minskar processtörningar och möjliggör en säkrare och mer tillförlitlig EAF-drift. ArcSave hjälper också till att minska miljöpåverkan genom att sänka elförbrukningen, legeringar och kalk, samt förbrukningsvaror som elektroder.

”Ökat kostnadstryck på ståltillverkare tillsammans med en ökande konkurrens och miljöhänsyn kräver att våra kunder upprätthåller ett obevekligt fokus på prestanda och innovativa kostnadsbesparingar”, säger Anders Lehman, Vice President ABB Metallurgy Products. "Som enda leverantör av ArcSave EAF-EMS-teknik över hela världen är vi övertygade om att det kommer att bidra väsentligt till kostnads- och energibesparingar, utöver förbättrad avkastning och säkerhet vid Donghai-fabriken."

ABB:s ArcSave kan generellt förbättra utbytet med cirka en procent, med produktivitetsförbättringar på mellan fem och sju procent. Lösningen minskar också förbrukningen av elektrisk energi med tre till fem procent.

ABB är en pålitlig partner och ledande leverantör till metallindustrin som erbjuder ett komplett utbud av produkter, tjänster och end-to-end lösningar som förbättrar produktivitet, kvalitet, säkerhet och kostnadseffektivitet inom produktionsprocesser av järn, stål, aluminium och andra metaller. Med över 100 års erfarenhet är ABB:s erbjudanden specialanpassade och mycket processpecifika, och betjänar hela industrin från materialgård och primärtillverkning till gjutning, rullning och bearbetningslinjer. Överallt i stålindustrins värdekedja visar ABB ett åtagande att optimera verksamheten med högpresterande produkter och digitala lösningar. www.new.abb.com/metals

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom banbrytande ingenjörskonst där mjukvara kopplas samman med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 110 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder. www.abb.com

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 16 december 2020, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson