Åsa Granli ny chef för ABB Motion i Sverige

Åsa Granli har utsetts till ny affärsområdeschef för ABB Motion i Sverige från och med den 1 januari 2024.

Hon kommer att vidareutveckla och stärka affären för ABB Motion i Sverige utifrån affärsområdets globala strategi, genom starkt samarbete mellan ABB:s affärsområden och alla Motion-divisioner samt verka för ABB:s övergripande framgång i Sverige. Åsa ersätter Ulf Hellström som lämnat ABB för en tjänst utanför företaget.

Åsa Granli har en lång erfarenhet inom industribranschen och började som trainee på ABB 2010. Hon har haft flera chefsroller inom både försäljning och affärsverksamhet sedan hon började på företaget och är för närvarande försäljningschef för ABB Motion i Sverige sedan 2020. Åsa har en civilingenjörsexamen i industriell ekonomi från Luleå tekniska universitet.

ABB Motion är ett av ABB:s fyra affärsområden och erbjuder ett brett utbud av elmotorer, generatorer, drivsystem och tjänster samt integrerade digitala lösningar för drivlinor. Motion är nummer ett på marknaden globalt. I Sverige har affärsområdet cirka 900 medarbetare,  försäljning och service på 18 platser samt produktion i Västerås.

Åsa Granli är baserad i Västerås och kommer att ingå i den svenska ledningsgruppen.

”Vi är mycket glada över att Åsa Granli tar över rodret för ABB Motion i Sverige. Med sin erfarenhet, expertis och sitt fina ledarskap kommer hon att fortsätta stärka verksamheten och medarbetarna nära våra kunder och partners samt fortsätta säkerställa en lönsam och hållbar tillväxt. Åsa tillför också mycket i vårt samhällsengagemang när det handlar om energieffektivisering inom industrin”, säger Dennis Helfridsson, landschef för ABB Sverige. ”Jag vill också passa på att tacka Ulf Hellström för hans engagemang och goda insatser på ABB och önskar honom lycka till i sitt nya arbete”.

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 140 års expertis driver ABB:s cirka 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen. www.abb.com

ABB Sverige

Christine Gunnarsson