Avancerad industrirobot från ABB doneras till vågkraftsforskning på Uppsala universitet

2013-04-12 – En helt ny robot av modellen IRB 6650S (som väger 2 250 kilo, har en räckvidd på tre meter och kan hantera upp till 200 kilo) har donerats till Uppsala universitet av teknikföretaget ABB. Den nya roboten ska användas för montering av magneter till vågkraftsgeneratorer samt erbjuda verklighetsanknutna projektlaborationer för studenterna.

Redan idag finns på Ångströmlaboratoriet på Uppsala universitet ett robotlabb med tre robotar som används i forskning och undervisning. Den nya roboten kommer bland annat att användas inom vågkraftsforskningen för att montera de unika så kallade ferritmagneterna till generatorn. Samtidigt ger den en unik möjlighet att utveckla nya projektlaborationer i robotik inom ett pågående pedagogiskt utvecklingsprojekt på Ångströmlab.

”Vi är mycket glada åt denna donation av ABB. Vi kan erbjuda en unik möjlighet för våra studenter att få använda den senaste robottekniken i sin utbildning genom realistiska uppgifter”, säger Mikael Jonsson, prefekt vid institutionen för teknikvetenskaper.

”Studenterna hos oss utbildas i en forskningsnära miljö, bland annat inom vårt vågkraftsprojekt. Just nu arbetar vi med en helt ny magnettyp för generatorn, bestående av material hämtat från slaggmaterial från stålverk – billigt och miljövänligt”, säger Mats Leijon, professor i elektricitetslära.

För ABB är donationen både ett sätt att bidra till viktig forskning och utbildning, och en del av företagets satsning att knyta närmare band med universitetet.

”Det känns extra kul att den donerade ABB-roboten kommer att användas inom forskningen för förnybar energi på Uppsala universitet, ett område som är oerhört viktigt för det hållbara samhället. Förhoppningen är att forskningen inom detta spännande vågkraftsprojekt nu kommer att flyta på ännu bättre. En automatiserad verksamhet med robotar är ett smart sätt att säkerställa en hög kvalitet samtidigt som man minskar spillet av både energi och råvara”, säger Stefan Drakensjö, försäljningschef för ABB:s enhet Robotics.

”Uppsala universitet håller mycket hög klass inom både forskning och utbildning på flera områden som är väsentliga för ABB:s verksamhet. Donationen av roboten är en del av ABB:s satsning University Relations där vi knyter närmare band med utvalda lärosäten. Under hösten 2013 kommer därför ABB och Uppsala universitet fördjupa samarbetet ytterligare genom att skriva ett avtal för strategiskt partnerskap med fokus på forskning och rekrytering”, säger Helena Malmqvist, extern forskningssamordnare för ABB Sverige.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

ABB Sverige:                                                        Uppsala universitet:
Christine Gunnarsson, Presschef                           Mats Leijon, Professor
Tel: 021-32 32 32                                                   Tel: 070-425 09 23
press@se.abb.com                                                mats.leijon@angstrom.uu.se