Baldor Electric Company är nu ABB

Integrering är ett viktigt steg i ABB:s strategi Next Level, varumärkesbytet inleds i mars 2018

ABB integrerar namnet Baldor Electric Company i sitt globala varumärke som en del av strategin Next Level, som omfattar att harmonisera olika ABB-ägda varumärken under det globala varumärket ABB. Från och med 1 mars 2018 kommer Baldor Electric Company, som varit en del av ABB-koncernen i över sju år, att gå under namnet ABB.

”Det här utgör ännu ett stort steg för att bygga upp en marknadsfokuserad, effektiv organisation och förena varumärket ABB globalt”, säger Sami Atiya, global chef för ABB:s division Robotics and Motion, där organisationen som just nu heter Baldor ingår. ”Genom att samordna alla våra aktiviteter under varumärket ABB förverkligar vi vår strategi Next Level att skapa värde genom att effektivisera och stärka vår portfölj.”

Som ABB fortsätter enheten att tillverka, utforma och marknadsföra produktvarumärkena Baldor-Reliance® motorer och Dodge® mekaniska kraftöverföringsprodukter från 15 tillverkningsanläggningar i USA. Enheten fortsätter ge support för ABB:s hela affärsenhet motorer och generatorer i USA, inklusive ABB-märkta IEC-motorer, stora växelströmsmotorer, generatorer och relaterade tjänster från huvudkontoret för motorer, generatorer och mekanik i Fort Smith, Arkansas.

”ABB har investerat över 13 miljarder USD i USA under de senaste 10 åren. Det här är vår största marknad”, säger Greg Scheu, regionchef för ABB i Nord- och Sydamerika. ”Koncernen fortsätter investera i de produkter som tillverkas här, och även i de medarbetare som ansvarar för tillverkningen. Vår USA-baserade motor- och mekanikportfölj ingår i vår bredare produktportfölj av digitala ABB Ability™-lösningar.”

Från och med 1 mars kommer varumärket ABB att användas för alla Baldor Electric Companys tillverknings-, försäljnings- och supportanläggningar, produktförpackningar och marknadsföringsmaterial, fakturor och beställningar, samt mässmontrar på GEAPS, AGG1, EASA och Permian Basin Oil Show.

Förutom att ABB:s kunder får tillgång till samma lokala tillverkning, lagerhållning och kundtjänst, kan de nu också förlita sig på global support, digital ABB Ability™-teknik och över 130 års innovation från ABB.

”ABB:s starka stöd för sin verksamhet i USA ger våra kunder det bästa av båda världarna”, säger Greg Scheu. ”Våra kunder kan räkna med att vi ger lokal support, med ABB:s banbrytande teknik i ryggen och en global, uppkopplad närvaro som säkerställer att vi samarbetar med dem var de än är.”

ABB (NYSE: ABB) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering med två tydliga värdeerbjudanden: att transportera elektricitet från kraftverk till eluttag samt att automatisera industrier från naturresurser till färdiga produkter. Som huvudpartner till Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare. www.abb.com.

Om ABB i USA
ABB:s verksamhet i USA och Nord- och Sydamerika har sitt huvudkontor i Cary, North Carolina. Under de senaste 10 åren har ABB investerat 13 miljarder dollar i USA och företaget fortsätter expandera och lokalisera sina kunderbjudanden. ABB har 60 tillverkningsanläggningar och ca 20 000 medarbetare i hela USA.

För mer information, kontakta:

Media Relations:
media.relations@ch.abb.com