Barn blir kungar i matte

ABB stöttar svenskutvecklad matematik-app

2012-10-09 – ABB Sverige stödjer många olika projekt där barn och ungdomars intresse för teknik uppmuntras, bland annat Mattecentrum, Tekniklådor till skolor, Lego League och nu även King of Math.

Genom att kombinera klassisk spelteknik med utmaningar i matematik har den svenskutvecklade appen King of Math lycktas med den svåra uppgiften att få fler barn och ungdomar intresserade av matematik.

I King of Math börjar man spelet som bonde och i takt med att man svarar rätt på matematikfrågor avancerar man till smed, köpman och ända upp till kung. Totalt innehåller spelet tio olika matematikområden och finns i både gratis- och betalversion. Appen kan användas från det att barn lär sig grunderna i matematik och ända upp till tonåren.

”King of Math är ett kreativt sätt att stimulera matematikintresset bland barn och ungdomar. Matematik och teknik går hand i hand och är oerhört viktigt för att Sveriges teknikföretag ska kunna säkerställa kompetensförsörjningen och behålla sin konkurrenskraft”, säger Joakim Forsberg som arbetar med arbetsgivarprofilering på ABB.

Ida Peters, lärare på Stenforsaskolan i Norra Skåne, använder appen i undervisningen för elever som går första året på ett yrkesförberedande program och säger:

”Fördelen med King of Math är att få en varierad undervisning där eleven tillåts träna det vi har gått igenom teoretiskt på lektionen. Eftersom appen är i ett spelformat sätts många elever i "battleläge" där de tävlar mot varandra, det ger ett lustfyllt och minnesvärt lärande.”

Matematik är en grundläggande kunskap som ofta krävs för att utbilda sig vidare inom de tekniska utbildningarna som ingenjör och civilingenjör. Johan Wendt är grundare av organisationen Mattecentrum, som bedriver gratis undervisning av matematik utanför skoltid, och säger:

”Alla barn förtjänar att få en liten intresselåga tänd för matematik men även för teknik, därefter handlar det om att utmana och stimulera denna låga för att den ska kunna blossa upp. Hos alla barn utvecklas det inte till en stor passion men alla har rätt att få känna på det.”

Spelet har tagits fram av Oddrobo Software, ett svenskt företag som utvecklar spel inom utbildningsområdet. King of Math har laddats ned 2,4 miljoner gånger i 125 länder varav 120 000 gånger i Sverige. Spelet finns att ladda ner i App store.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

ABB Sverige:
Joakim Forsberg                                                           Christine Gunnarsson, presschef
Tel. 021- 32 53 08                                                         Tel. 021-32 32 32
joakim.forsberg@se.abb.com                                         press@se.abb.com

Oddrobo Software AB
Lars Edvardsson