Carl-Johan Linér ny chef för ABB Power Products i Sverige

Transformatorchefen tar över efter Johan Söderström som chef för ABB i Ludvika

Carl-Johan Linér, 53, blir ny chef för ABB:s division Power Products i Sverige samt platschef för ABB i Ludvika från den 4 april 2011. Han ersätter Johan Söderström som blir vd för ABB Sverige samt regionchef för Power Products i Norra Europa.

Carl-Johan Linér kommer även att ingå i ledningsgruppen för ABB Sverige. Han har arbetat 22 år inom ABB och har mångårig erfarenhet från teknikföretagets verksamhetsområden kraft och automation. Han inledde sin bana på ABB i Ludvika och har därefter haft olika chefsroller på ABB i Australien samt inom ABB:s verksamhet för lågspänning i Sverige.

De senaste tre åren har Carl-Johan Linér varit enhetschef för Power Transformers i Ludvika och han innehar även det lokala affärsområdesansvaret för Transformers.

Jag ser verkligen fram emot mitt nya uppdrag och möjligheten att få fortsätta verka inom kraftsidan och delta i ABB:s intensiva arbete för det hållbara samhället. Det händer mycket spännande på kraftmarknaden och jag tror därför på en fortsatt positiv tillväxt för oss”, säger Carl-Johan Linér.
”Det ska bli oerhört spännande att få representera ABB i Ludvika och få vara med och bidra till vår utveckling”.

Ersättare till Carl-Johan Linérs nuvarande roll som enhetschef för Power Transformers meddelas senare.

Bild på Carl-Johan Linér bifogas samt finns att ladda ner från abb.se/nyhetsrum.

ABB Sverige (www.abb.se) har cirka 8 700 medarbetare och finns på mer än 30 orter. Företaget är en ledande leverantör av produkter och system för kraftöverföring samt process- och industriautomation. Stora verksamhetsorter är Västerås med cirka 4 100 medarbetare och Ludvika med cirka 2 600 medarbetare.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 124 000 medarbetare.

ABB Sverige:
Christine Gunnarsson, Presschef