Clas Ohlson väljer ABB som leverantör

2014-08-28 Clas Ohlson säljer ett urval av ABB:s lågspänningsprodukter via webbshop och butiker i Sverige, med start under augusti 2014. I sortimentet finns främst vägguttag, strömbrytare och installationsdosor.

Det här steget är en viktig del i ABB:s strategi för att öka kännedomen om och tillgängligheten för produkterna. Genom att erbjuda produkter till ”Gör-det-själv-marknaden” stärks varumärkeskännedomen om ABB för fler personer, både för yrkesprofessionella inom elbranschen och privatpersoner.

”Att utvalda lågspänningsprodukter från ABB nu erbjuds till privatpersoner är ett spännande steg för oss. Vi är glada att få samarbeta med Clas Ohlson och tror att vårt sortiment kommer att tilltala deras kunder. Clas Ohlson är en professionell partner med högt ställda krav, vilket är viktigt för oss”, säger Ralf Späth, ansvarig för affärsutveckling för Svensk försäljning lågspänningsprodukter inom ABB.

Det är installationsprodukter från ABB som Clas Ohlson nu säljer i sina 78 butiker i Sverige. I installationsproduktsserien Jussi finns produkter för både infälld och utanpåliggande installation; till exempel strömbrytare, vägguttag, dimrar, USB-uttag och data- och antennuttag. Produkterna går även att köpa via Clas Ohlsons webbshop.

”Vi har valt ABB som leverantör för deras höga produktkvalitet och innovativa lösningar. ABB är dessutom ett starkt varumärke på den europeiska marknaden”, säger Fredrik Haglund, produktchef på Clas Ohlson.

Clas Ohlson (www.clasohlson.com) grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. Idag erbjuder företaget försäljning och service i fem länder via ca 200 butiker, e-handel, katalog och telefon. Clas Ohlson hjälper sina kunder att lösa vardagens praktiska problem med ett brett sortiment av prisvärda produkter inom fem produktområden: Bygg, El, Multimedia, Hem och Fritid. Företaget är noterat på Nasdaq OMX Nordic Exchange, har en omsättning om cirka 6,8 miljarder kronor och drygt 4 700 anställda.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

För mer information kontakta:

ABB Lågspänningsprodukter
Ralf Späth, affärsutvecklare