Det senaste inom intelligenta fastigheter och elinstallation från ABB visas på Elmässan 18-19 oktober

Kom till Elmässan 18-19 oktober på Kistamässan i Stockholm och se de senaste lösningarna för privata och kommersiella fastigheter från ABB. Vi finns i monter G:08. I mer än 30 år har ABB producerat installationsprodukter för Norden och har ett brett sortiment för både fastigheter och industrin.

Med KNX i fastigheten optimeras energiförbrukningen och minskas drifts- och underhållskostnaderna. KNX höjer komforten och säkerheten samtidigt som det ger lägre elräkningar. I bostäderna ger hem-automationssystemet ABB-free@home och smarta installationsprodukter de boende en framtids-
orienterad livsstil som innebär ett personligt, bekvämt och tryggt boende.

ABB visar också produktnyheter som möter kraven i utgåva 3 av Elinstallationsreglerna, med nya regler om skydd mot elchock, brandskydd, laddning av fordon och solceller.

Nyheter inom fastighetsautomation KNX

App-lösningen ControlTouch® KNX som erbjuder ett intuitivt gränssnitt via en app i din mobil, smartphone eller iPad för enkel styrning av anläggningen.

ABB:s sortiment av KNX närvarodetektorer utökas med varianter för korridorer, med rektangulärt och justerbart detektionsområde. Finns i färgerna studio vit respektive aluminium silver.

Kontrollpanelen SmartTouch® KNX i uppdaterad version. Med applikationer för scenario-inställningar, timer, logikfunktioner, alarm, närvarosimulering och mycket mera. Samla anläggningens alla funktioner på ett centralt ställe. Finns i svart respektive vitt glas.

Nya DALI-gateways för belysningsstyrning. Styr upp till 64 DALI-don per kanal, individuellt eller i 16 grupper. DALI-gränssnittet ökar flexibiliteten i belysningsstyrningen och integreras smidigt ihop med övriga KNX-anläggningen.

Nytt inom Hemautomation

ABB-Free@home® wireless är nästa generation av det populära smarta hem-systemet, som är trådlöst. Perfekt för att öka komforten, effektiviteten och säkerheten i befintliga bostäder eftersom inga större elomdragningar behöver göras. Kan styras från mobiltelefonen, surfplattan eller tryckknappar.

Nya installationsprodukter

Superkompakt LED-dimmer när du vill dimmra utan flimmer och surr från ställen där andra dimrar tar för mycket plats i anspråk – exempelvis på en pelare eller en grund vägg. Installationsdjup endast 20 mm.

Radio BTconnect är en platsbesparande infälld stereoradio som ger tillgång till radiostationer från hela världen via WLAN, med hög ljudkvalitet. Kan styras manuellt med multifunktionscentrumplatta eller bekvämt med en smartphone eller surfplatta.

RWC-set med fyra enheter och transformator i serien Impressivo och vägguttag med inbyggd jordfelsbrytare i ny design, särskilt lämpad för äldre installationer som saknar centralt monterat jordfelsskydd.

Produktnyheter som möter kraven i nya Elinstallationsreglerna

Brandskyddsbrytare som särskilt rekommenderas i brännbara konstruktioner och värdefulla miljöer.

Flera produkter för solcellsapplikationer så som DC-dvärgbrytare för upp till 1200 V, säkringshållare för DC 1000 V, överspänningsskydd och lastfrånskiljare för DC.

Jordfelsbrytare av typ B som är särskilt lämpad att använda i AC-laddare, frekvensomriktare och solcellsomriktare.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar, motorer och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 136 000 anställda. www.abb.com

För mer information kontakta:

ABB Sverige
Svensk försäljning, Lågspänningsprodukter