Dubbel vinst för ABB:s frekvensomriktare ACQ810 på Scanautomatic 2010!

2010-10-28 - ABB:s frekvensomriktare för pumpapplikationer i vatten- och avloppstillämpningar fick ta emot Scanautomaticpriset i båda kategorierna - juryns och besökarnas val.

Igår kammade frekvensomriktaren hem Scanautomatics pris som den mest innovativa produkten när det gäller egenskaper och hänsyn till miljö- och hållbarhet vid en prisceremoni som ägde rum på Svenska mässan i Göteborg. ABB fick ta emot priset från både juryn och besökarna.

I samband med Scanautomaticmässan lanserade ABB sin nya frekvensomriktare, konstruerad för att ge högsta möjliga energieffektivitet och minskade koldioxidutsläpp. De pumpspecifika funktionerna säkerställer noggrann och energieffektiv styrning av vattenflödet genom processen – från råvatten via distribution till avloppshantering.

Juryns motivering lyder: ”ACQ810 är en specialanpassad mjukvara integrerad i en hårdvara för effektiv pumpstyrning. Produkten löser ett oerhört vanligt problem genom att underlätta införandet av variabel styrning för att förbättra processen, förlänga serviceintevallen och spara energi.”

”Det är jättekul att ABB:s arbete med hållbar utveckling uppmärksammas av mässbesökarna men också av juryn som varit runt och jämfört oss med de andra utställarna på mässan. I år tog juryn särskild hänsyn till egenskaper ur ett miljö- och hållbarhetsperspektiv vilket passar väl in i hur vi jobbar”, säger Henri Putto, produktchef maskinfrekvensomriktare.

ABB:s senaste tillskott lyfter möjligheterna till en ny nivå då den är ensam på marknaden om att innehålla en rad intelligenta och användbara funktioner och tekniska lösningar helt inriktade på att minska energiförbrukningen och slitaget på anläggningen. Bland annat kan aktuell energibesparing kontinuerligt läsas av, från operatörspanelen. Andra innovativa pumpfunktioner innefattar bland annat variabel nivåreglering som minskar sedimentering på tankarnas väggar, mjuk rörfyllning som minimerar tryckslag på rörsystem och ventiler samt automatisk vilofunktion och fastkörningsskydd.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 117 000 medarbetare.

För mer information kontakta:

ABB Discrete Automation and Motion:
Henri Putto, Produktchef
maskinfrekvensomriktare