Energiutmaningar, klimatförändring och tillväxtekonomier gynnar ABB

Teknik för ökad energieffektivitet representerar redan runt 45 procent av ABB:s intäkter

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, meddelade idag att den ekonomiska krisen stärker tre utvecklingstrender som alla gynnar efterfrågan på ABB:s produkter och tjänster: kampen mot klimatförändringar, strävan att uppnå högre energi- och processeffektivitet samt starka tillväxtekonomier. Dessa utvecklingstrender kommer att överleva konjunkturcykeln och kommer att forma ABB:s forsknings- och utvecklingsarbete i allt högre grad, såväl som företagets beslut om var nya anläggningar ska etableras”, sa koncernchef Joe Hogan från Zürich. ”Insatser för att minska utsläpp av växthusgaser, och särskilt utbyggnaden av förnybar energiproduktion, har tagit ny fart med hjälp av stimulanspaket från många regeringar”, sa Hogan. ”Medvetenheten om långsiktigt ökande energi- och råvarupriser, i kombination med kostnadsanpassningar till den nuvarande lågkonjunkturen, motiverar dessutom industrier att öka sin energi- och processeffektivitet.” ABB sa också att cirka 75 procent av företagets tillväxt under de senaste fem åren har kommit från tillväxtekonomier och att denna utveckling sannolikt fortsätter. ”Trots den nuvarande ekonomiska krisen är de långsiktiga tillväxtfaktorerna för ABB oförändrade: Stadigt stigande behov av elektricitet, snabb återhämtning i världens tillväxtekonomier och behov att ansluta förnybar energi till befintliga elnät. Dessa kräver alla lösningar för utökad och bättre kraftinfrastruktur samt ökad energieffektivitet och industriell produktivitet”, sa Hogan. ”Som högteknologiskt infrastrukturföretag och marknadsledare inom kraft- och automationsteknik är ABB perfekt positionerat för att erbjuda lösningar som möter dessa utmaningar, och vi fortsätter att investera offensivt i ny teknik.” ABB meddelade också att energieffektivitet var ett av de främsta köpkriterierna för produkter, system och tjänster motsvarande runt 45 procent av ABB:s totala intäkter under 2008. I takt med stigande energipriser kommer denna andel att öka ytterligare. Stora möjligheter att öka denna andel avspeglas också i en analys av industrins energianvändning, gjord av ABB i år. Denna visar att årliga besparingar på 180 miljarder dollar kan uppnås genom att öka industrins energieffektivitet och produktivitet med hjälp av den bästa teknik som dagens marknad erbjuder. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i runt 100 länder och har ungefär 120 000 medarbetare.