Fem ABB-robotar intar scenen tillsammans med Bon Jovi på historisk Circle Tour

Den patenterade tekniken RoboScreen™ ger en unik konsertupplevelse – robotar i koreografi som är synkad med musiken.

2010-03-19 – Bon Jovis konserter har alltid varit starka visuella och ljudmässiga upplevelser. Den nya turnén Circle Tour, som invigdes i Seattle Key Arena den 19 februari, har tagit bandets kreativa konsertkoncept till nya höjder. En viktig del i den visuella upplevelsen är en show med fem ABB-robotar (IRB 7600 industrirobotar) placerade på bakre delen av scenen och med varsin 2 x 3 m LED videoskärm fastmonterad på sin rörliga robotarm. Robotarna ingår som en del av konserten och rör sig i takt med musiken i en avancerad koreografi, samtidigt som skärmarna visar bilder från showen i realtid blandat med digitala animationer. I olika intervall formerar sig de fem robotarmarna så att en enda stor skärm bildas. Robotarna ska följa med på den nästan två år långa turnén med runt 60 inplanerade konserter i Nordamerika och Europa, och troligen fler därefter. Detta blir bandets längsta turné sedan slutet av 1980-talet. Turnén i Europa börjar den 4 juni och ABB Robotics i Västerås har levererat robotarna till showen. Det kreativa konceptet som gör robotarna levande på scenen kallas RoboScreen™, en patenterad teknik utvecklad av uppfinnaren Andy Flessas, grundare och vd för Robotic Arts of Las Vegas, Nevada. Flessas började att ägna sig åt robotar i mitten av 1990-talet, och 2006 uppnådde han professionell status när han fullföljde en utbildning vid ABB:s utbildningscenter i Auburn Hills, Michigan, och blev certifierad att programmera, konstruera och driva robotar. Efterhand utvecklade han idén att montera en videoskärm på en robotarm för att kombinera det visuella mediet med kontrollerade rörelser och därmed skapa en unik publikupplevelse. Programvaran som gör det möjligt att koreografera robotarna exakt efter musiken och konsertupplägget heter Robot Animator™, ett program för intelligent 3D-animation. Flessas patenterade teknik tillhandahåller ett separat gränssnitt för animering av rörelserna hos ABB-robotarna som om de var animerade karaktärer. När en önskad rörelse har skapats och programmerats överför Robot Animator-koden direkt till ABB:s styrsystem IRC som sedan styr robotarna att göra exakt samma rörelse. ”Vi lyckades förvandla ABB:s industrirobotar till rockstjärnor tack vare det kraftfulla styrsystemet IRC5 som har förmåga att acceptera de exakta rörelserna som vi skapat i Robot Animator”, förklarar Flessas. ”Den programmering vi gör för Circle Tour kan komma att innebära ett helt nytt tankemönster för avancerade tillverkningsapplikationer i framtiden. Vår konsertapplikation kan innebära ett genombrott.” När Jon Bon Jovi och de turnéansvariga blev presenterade för idén med RoboScreen tilltalades de först av det unika i konceptet och den fysiska närvaron av robotar som rör sig på scenen. När det sedan fick se prov på den graciösa och eleganta koreografi som var möjlig att åstadkomma, och fick klart för sig att ABB kan erbjuda installation och support runt om i hela världen, då var saken klar. ”Andy Flessas är en äkta visionär och den unika applikation han har utvecklat för ABB-robotarna är mycket spännande”, säger Joe Campbell, ansvarig för försäljning och marknadsföring vid ABB Robotics, Nordamerika. ”Det här samarbetet med Robotics Art och Bon Jovi är en av de mest udda applikationer vi varit inblandade i.” Varje IRB 7600-robot är utrustad med en specialbyggd LED-skärm som väger runt 320 kg och består av 24 individuella delskärmar anordnade i ett rutsystem av sex kolumner och fyra rader. I-MAG (image magnification footage), vilket utgör cirka 85% av det som visas på skärmen under showen, förses med bildmaterial från ett stort antal kameror på och runt konsertarenan. Animationerna som förekommer växelvis med konsertbilderna i realtid är en kombination av den förprogrammerade 3D-grafiken och exakta, datoriserade responser på musikens taktslag i realtid. ”Industrirobotar som en del av en stor konsertturné är något helt nytt”, säger Flessas. ”Robotarna utgör ett viktigt showinslag i konserten och bidrar till att fullända det underhållningsvärde som är synonymt med varumärket Bon Jovi.” Konstruktionen och integreringen av systemet för att rigga de fem RoboScreens och få dem att passa in i perfekt i konsertplattformen gjordes av Tait Towers, världens mest erkända scenbyggare, med huvudkontor i Lititz, PA. Circle Tour är det andra stora projektet i underhållningsbranschen för ABB:s robotar på ett år. Förra året användes ett antal ABB-robotar i den kulminerande scenen i filmen ”Terminator Salvation”, med Christian Bale i huvudrollen. Om IRB 7600 IRB 7600 är ABB:s största och kraftfullaste industrirobot med en lastkapacitet på upp till 630 kg och en räckvidd på 3,5 meter. Den används för ett stort antal industriella applikationer såsom maskinbetjäning, materialhantering, montering, punktsvetsning och rengöring av gjutformar. Om styrsystem IRC5 IRC5 är ABB:s femte generation robotstyrsystem. Systemets teknik för rörelsestyrning är integrerad i robotens prestanda i termer av noggrannhet, hastighet, cykeltider, programmerbarhet och synkronisering med annan utrustning. Om ABB ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 117 000 medarbetare. Om ABB Robotics ABB Robotics (www.abb.com/robotics) är en ledande leverantör av industrirobotar – som även tillhandahåller robotprogramvara, kringutrustning, modulbaserade tillverkningssystem och service – för applikationer såsom svetsning, hantering, montering, målning, ytbehandling, plockning, pallpackning och maskinbetjäning. De främsta marknaderna är fordonsindustri, plast- och metallindustri, gjuterier, elektronik-, läkemedels- och livsmedelsindustri. Ett starkt kundfokus hjälper tillverkare att förbättra produktiviteten, produktkvaliteten och arbetsmiljön. ABB har installerat mer än 160 000 robotar över hela världen. Om Robotic Arts Robotic Arts (www.roboticarts.com) är ett produktutvecklingsföretag som utvecklar ett sortiment av patenterad teknik för robotiserad bildskärmshantering under varumärket RoboScreen™, världens mest avancerade videodisplaysystem. Företaget har också utvecklat och underhåller programvaran Robot AnimatorTM, en komplett serie av patenterad programvara för robotstyrning som tillhandahåller verktyg för generering och koreografi av en robots rörelser.