Fokus på konkurrenskraft och lönsam tillväxt på ABB:s kapitalmarknadsdag

Den globala makroekonomin utvecklas som förväntat; företaget bekräftar sina mål.

2012-09-12 - ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, uppdaterar sin strategi för perioden 2011-2015 på sin årliga kapitalmarknadsdag idag, med fokus på ökad konkurrenskraft genom innovation, kostnadsbesparingar och produktivitetsförbättringar.

Företaget kommer att presentera sin strategiska satsning på den industriella automationsmarknaden samt hur man genomför planen för att öka serviceintäkterna till 20-25 procent av koncernens intäkter 2015. Kapitalmarknadsdagen äger rum i London.

Den globala ekonomin har hittills utvecklats såsom förväntades när företaget publicerade sin strategi och sina finansiella mål för 2011-2015 i november förra året, enligt ABB:s koncernchef Joe Hogan. ABB baserade sina tillväxtprognoser på en global avmattning i perioden 2011-2013 och en genomsnittlig global BNP-tillväxt på 3-4 procent under hela perioden. Företaget räknade också med att globala industriella investeringar – mätt som kundernas investeringar i nya anläggningar och produktionsresurser – ska öka i genomsnitt 5-6 procent per år fram till 2015, med störst ökning på tillväxtmarknaderna.

”Marknaden var varit utmanande under de första 18 månaderna i vår strategiska plan, speciellt utifrån de osäkerheter som råder runt eurons framtid, tillväxttakten i Kina och den fortsatta överkapaciteten i delar av kraftöverföringssektorn”, säger Joe Hogan.

”ABB har dock lyckats leverera stabila resultat trots det volatila marknadsklimatet”, säger Hogan. ”Det är ett av våra huvudbudskap idag – ABB har unika styrkor sin portfölj, geografiska täckning, teknikbas och kostnadskultur som gör att vi levererar god avkastning genom konjunkturcykeln.”

Hogan bekräftar samtliga av företagets finansiella mål för perioden 2011-2015.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

Ytterligare information
ABB håller konferens för analytiker och investerare i dag i Plaisterers’ Hall i London, med start kl. 10:00 (GMT) (11.00 CET). Konferensen kan även övervaras via live webcast, se länk på
www.abb.com. Presentationer kommer att finnas tillgängliga för nedladdning strax innan konferensen startar. För mer information, se “Capital Markets Day” på www.abb.com/investorrelations.

Viktigt att notera om framåtsyftande information
Detta pressmeddelande innehåller framåtsyftande information och uttalanden såväl som andra uttalanden om framtidsutsikter för vår verksamhet. Dessa uttalanden bygger på aktuella förväntningar, uppskattningar och prognoser om faktorer som kan inverka på våra framtida resultat, inklusive globala ekonomiska förhållanden och ekonomiska förhållanden i regioner och branscher som utgör viktiga marknader för ABB Ltd. Dessa förväntningar, uppskattningar och prognoser känns vanligen igen genom uttalanden som innehåller ord som ”förväntar”, ”bedömer”, ”räknar med”, ”mål”, ”planer” eller liknande uttryck. Emellertid föreligger många risker och osäkerheter, varav många utanför vår kontroll, som kan medföra att våra faktiska resultat avviker väsentligt från framåtsyftande information och uttalanden i det här pressmeddelandet och som kan påverka vår förmåga att uppnå något eller alla av våra fastställda mål. Väsentliga faktorer som kan orsaka sådana avvikelser är, bland andra, affärsrisker i samband med volatila, globala ekonomiska och politiska förhållanden, kostnader i samband med efterlevnadsaktiviteter, priser och tillgång på råmaterial, marknadens accept av nya produkter och tjänster, förändringar i statliga regelverk och valutakurser samt andra sådana faktorer som kan diskuteras från tid till annan i ABB Ltd:s dokument till US Securities and Exchange Commission, inklusive företagets årsredovisningar i dokument 20-F. Även om ABB Ltd bedömer att företagets förväntningar som återspeglas i varje sådant framåtsyftande uttalande bygger på rimliga antaganden kan inte företaget lämna garanti för att dessa förväntningar kommer att infrias.

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 12 september 2012, vilket kan läsas på www.abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi