Förbättra avvattningen med L&W FSD Sensor

Lorentzen & Wettre, ett ABB företag, lanserar L&W FSD Sensor – en sensor som mäter vattenmängden i viktiga positioner i pappersmaskinens viraparti. Mätresultaten gör det möjligt att kontrollera och till exempel optimera mäldkemin, vilket ökar körbarheten och förbättrar papperskvaliteten.

Sensorn används bland annat för punktmätning mellan avvattningselement och suglådor. Ett annat användningsområde är mätning före eller efter guskvalsen för att få ett mått på torrhalten innan papperet lämnar viran. I Fourdriniermaskiner med flera skikt, kan de olika formningspartierna övervakas, vilket ger en helhetsbild för att kunna förbättra bindningsstyrkan mellan lagren. Med hjälp av mätresultaten är det möjligt att kontrollera och justera avvattningselement, vakuumlådor, malning och användning av retentionskemikalier.

De huvudsakliga fördelarna med att ha kontroll över avvattningen är minskad energiförbrukning, färre banbrott, effektivare användning av råvara och kemikalier, minskat utsläpp, samt minimerat slitage och underhåll. Detta är fördelar som leder till lägre kostnader, bättre körbarhet och ökad papperskvalitet. Dessutom används högfrekvensteknik, utan radioaktiv strålning, vid mätning med L&W FSD Sensor vilket innebär att inget speciellt tillstånd krävs för användning.

"L&W FSD Sensor i kombination med våra andra mätinstrument för processoptimering gör det möjligt att övervaka avvattningen hela vägen från inloppslådan till presspartiet", säger Lars Kånge, produktchef, Lorentzen & Wettre.

Lorentzen & Wettre är en världsledande tillverkare av utrustning för kvalitetskontroll och processoptimering inom massa och pappersindustrin. Huvudkontoret, inklusive forskning och utveckling samt tillverkning, ligger i Kista utanför Stockholm. Sälj- och serviceorganisationer finns i Sverige, Finland, Frankrike, Tyskland, Storbritannien, Nederländerna, Italien, Spanien, Japan, Kina, Singapore, Brasilien, USA och Kanada. Företaget finns representerat i ytterligare cirka 35 länder genom fristående distributörer och agenter. Lorentzen & Wettre är en del av ABB divisionen Process Automation.

Lars Kånge, Product Manager, AB Lorentzen & Wettre
Tel: 08-477 91 05