Formel E:s hållbarhetsutställning återvänder till ABB:s största marknad

ABB FIA Formula E World Championship kommer till Oregon för invigningen av Portland E-Prix

ABB tillkännagav nyligen en investering på 170 miljoner dollar i USA, vilket skapar 450 jobb

Tekniklösningar från ABB hjälper till att stödja övergången till ren energi och anammandet av elfordon

I helgen återvänder ABB FIA Formula E World Championship till USA, denna gång till den nya tävlingsplatsen i Portland Oregon, för den tolfte omgången av säsong 9.

Tjugotvå förare ska tävla på Portland International Raceway, en permanent bana på 3,19 km, en välkänd tävlingsarena för amerikanska motorsportserier, bland andra IndyCar. Banan har 12 kurvor, vilket brukar innebära en jämn kamp med spännande närkamper.

I och med invigningen av Portland E-Prix blir det sjätte gången som serien tävlar i USA, något som passar huvudsponsorn och den officiella laddningspartnern ABB bra med tanke på de fortsatta investeringarna i landet.

Karin Lepasoon, ABB:s kommunikations- och hållbarhetschef, säger: ”Att återvända till USA och dessutom till en ny plats är perfekt för ABB, eftersom landet är vår största marknad sett till intäkter. Att använda denna plattform till att visa upp och utveckla banbrytande teknik på en så viktig marknad, där vi har investerat över 14 miljarder dollar sedan 2010, är en fantastisk möjlighet att hjälpa till att driva hållbara framsteg.”

Tidigare i år tillkännagav ABB en investering på 170 miljoner dollar i USA, vilket återspeglar den ökade efterfrågan på elektrifierings- och automationsprodukter. Detta inkluderar öppnandet av en tillverkningsanläggning för frekvensomriktare och tjänster på 100 miljoner dollar i New Berlin, Wisconsin samt utbyggnationen av företagets nordamerikanska huvudkontor för robotteknik och tillverkningsanläggning i Auburn Hills, Michigan. Det kommer också att leda till 450 nya högkvalificerade jobb inom tillverkning, innovation och distribution för att stödja omställningen till ren energi.

ABB stödjer övergången till ett koldioxidsnålt samhälle genom ett antal amerikanska projekt, till exempel det alliansavtal som nyligen undertecknats med Bair Enery för att utveckla ett stort komplex för grön vätgas. ABB kommer att tillhandahålla expertis kring nyckelfärdiga lösningar för automations-, elektrifierings- och digitaliseringslösningar som stöttar optimeringen av lågkostnadsproduktion av grön vätgas vid 1 GW-anläggningen i Clear Fork i Texas. Fas ett av projektet kommer att använda sig av förnybar energi för att producera upp till 33 000 kg grön vätgas per dag, där den dagliga kapaciteten är avsedd att öka till 132 000 kg per2028.

Att driva anammandet av elfordon är ett annat viktigt fokus för ABB i USA, företaget har hittills installerat flera tusen snabbladdare i offentliga nätverk och på platser för fordonsflottor och transitplatser i landet. En milstolpe för företaget uppnåddes nyligen när Circle K, en global ledare inom närbutiker och bensinstationer, utrustade sin senaste laddningsanläggning i Wytheville i Virginia med ABB E-mobilitys USA-tillverkade snabbladdare Terra 184 DC. Dessa ”allt-i-ett-laddare” var de första att rulla ut från produktionslinjen vid företagets tillverkningsanläggning i South Carolina.

ABB lägger också till NACS-standarden (North American Charging Standard) som ett alternativ för sina produkter. Öppna standarder och interoperabilitet är grundläggande element i en robust och skalbar e-mobilitetsekonomi. Företaget fortsätter med sitt engagemang för globala och regionala standarder (CCS, MCS, CHAdeMO, GB/T) och samarbetet med partners och e-mobilitetsbranschen för att leverera laddlösningar som påskyndar elektrifieringen av transporter för alla.

I linje med ABB:s hållbarhetsstrategi 2030 arbetar ABB inte bara med kunder för att driva hållbara framsteg utan ser också över möjliga förbättringar i den egna verksamheten.

ABB:s fabrik i Senatobia i Mississippi är företagets första amerikanska anläggning för att integrera teknik som ska uppnå koldioxidneutral tillverkning. Investeringen på 1,5 miljoner dollar i operativa framsteg innebär att ABB kan öka användningen av förnybara energikällor och optimera energilagringen, och därigenom minska energiförbrukningen och koldioxidutsläppen samt öka kostnadsbesparingarna. Anläggningen är utrustad med ett mikronät för solkraft som använder sig av förnybara energikällor som en distribuerad energiresurs i kombination med ett energilagringssystem. Detta möjliggör reservkraft och användning av hållbar energi från solceller och batterier under perioder med hög efterfrågan på energi. Mikronätet övervakas och styrs med system som integreras av ABB Digital Systems Center.

Efter tävlingen i Portland, USA återvänder mästerskapet till Rom för två tävlingar den 15 och 16 juli. Säsong 9-kalendern består av 16 tävlingar på 11 ställen runt om i världen.

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 130 års expertis driver ABB:s ca 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen.  www.abb.com

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 21 juni 2023, vilket kan läsas på www.abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

Om Formel E och ABB FIA Formula E World Championship:

Världens första helt eldrivna tävling FIA World Championship, och den enda sport som certifierats för nettonoll-utsläpp sedan början, innebär att ABB tar de dramatiska tävlingarna till stadskärnorna i världens mest ikoniska städer. Det ger världens ledande biltillverkare en elitmotorsportsplattform i syfte att accelerera innovationen för elfordon.

Formel E-nätverket för team, tillverkare, partners, tv-bolag och värdstäder förenas av en passion för sporten och en tro på potentialen att accelerera en hållbar utveckling och skapa en bättre framtid för människor och planeten. www.FIAFormulaE.com

För mediefrågor om Formel ber vi er kontakta media@fiaformulae.com

ABB Sverige

Christine Gunnarsson