Frekvensomriktare utan transformator - ”tre in – tre ut”

Ger enklare installation och underhåll samt minimerar energiförbrukningen.

2010-06-11 – För ett år sedan presenterade ABB en ny mellanspänningsfrekvensomriktare för industrins motordrifter, ACS 2000. Den har nu utvecklats till en frekvensomriktare som i spänningsområdet 6,0-6,9 kV kan installeras utan transformator och är lämpad för både befintliga och nya motorer.

”Installationen blir väldigt enkel med tre kablar in och tre kablar ut. Dessutom blir totalkostnaden mycket lägre då man slipper kostnaden för inköp och underhåll av en transformator” säger Roland Wida, ABB:s produktchef för mellanspända frekvensomriktare.

ACS 2000 är anpassad för drivning av pumpar, fläktar och kompressorer inom exempelvis gruv- och metallindustri, kraftgenerering, massa- och pappersindustri och kemisk industri. Den ger en mjuk och direkt styrning av motordriften under alla förhållanden. Den har också speciell teknik som kompenserar för reaktiv effekt, vilket ger mycket låga halter av övertoner och minimerar energianvändningen.

”Att utveckla för lägre energiåtgång är väldigt viktigt, förklarar Roland Wida. Inom industrin står motordrifterna för 65 procent av elanvändningen och fler frekvensomriktare skulle betyda stora besparingar. Vår nya och kompakta ACS 2000 kan göra stor nytta, inte minst för alla de befintliga motorer som sedan länge ständigt går på fullt varvtal”

Förutom låg energianvändning är hög tillförlitlighet, enkel idrifttagning och enkelt underhåll andra viktiga utvecklingsresultat som ger låg total livstidskostnad för ACS 2000. En tyngdpunkt är dock enkel installation.

”Vi inom ABB kallar konceptet ”tre in – tre ut”. Man kan helt enkelt koppla loss matningskabeln, flytta den från motorn till frekvensomriktaren och sedan direkt ansluta motorn till frekvensomriktaren” säger Roland Wida.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 117 000 medarbetare.

För  mer information kontakta:

ABB AB
Roland Wida