Grön energi på Grönland

Ett av ABB:s pågående projekt är leveransen av en komplett kraft- och automationslösning för ett nytt vattenkraftverk på Grönland, som ska förse landets tredje största samhälle med utsläppsfri el och minska landets beroende av dyr import av fossilt bränsle.

Grönland är världens största ö och världens mest glesbefolkade land. De 57 000 invånarna delar på ett lika stort område som Västeuropa och de flesta bor i små samhällen längs fjordarna på öns västkust.

Flertalet av dessa samhällen kan endast nås med båt eller flygplan på sommaren och hundsläde på vintern. Denna begränsade tillgänglighet gör att alla samhällen måste generera sin egen energi och distribuera den via små lokala elnät och fjärrvärmenät.

Historiskt har energin genererats av dieseldrivna kraftverk som kräver dyr import av fossilt bränsle och bidrar till oönskade växthusgasutsläpp.

Under senare år har Grönland dock satsat på att ersätta sina dieseldrivna kraftverk med vattenkraftverk och därmed börjat utnyttja den enorma energikälla som glaciärernas smältvatten utgör för att producera billigare el från vattenkraft och minska landets dieselimport såväl som klimatutsläpp.

Ersätta dieseldrivet kraftverk
De senaste av dessa projekt för förnybar energi är ett vattenkraftverk på 22,5 megawatt till staden Ilulissat på västkusten – Grönlands tredje största stad. Kraftverket ska ersätta ett befintligt dieseldrivet kraftverk och kommer att producera el till det lokala elnätet och fjärrvärmenätet i staden.

ABB utsågs som leverantör av den kompletta lösningen för elektrifiering och styrning av hela anläggningen av det Islandsbaserade ingenjörs- och entreprenadföretaget Ístak.

ABB:s lösning inkluderar hög- och mellanspänningsställverk, skydds- och styrutrustning, telekommunikations- och CCTV-system samt ett Extended Automation System 800xA för övervakning och datainsamling. ABB ansvarar också för konstruktion, ingenjörstekniska tjänster och driftsättning samt integrering av all utrustning i ett helintegrerat system för fjärrstyrning och fjärrövervakning av hela anläggningen.

Driftsäkerheten viktigast
Operativ driftsäkerhet är av kritisk vikt för ägaren, det statliga grönländska kraftbolaget Nukissiorfiit. Kraftverket är obemannat och beläget i en isolerad fjord 45 kilometer från Ilulissat. Om ett avbrott inträffar under en vinterstorm kan anläggningen inte nås på flera dagar eller kanske veckor och man skulle då tvingas dra igång det gamla dieselkraftverket, vilket blir både komplicerat och dyrt.

Detta är den tredje kompletta kraft- och automationslösningen som ABB levererar i samband med Grönlands pågående omställning till förnybar energi. Under 2010 levererade ABB en liknande lösning för ett 15 megawatts vattenkraftverk som säkrar försörjningen av ren el till Sisimiut, landets näst största stad. Före dess slutförde ABB 2007 leveransen och driftsättningen av kommunikations- och styrsystemet för Qorlortorsuaqs vattenkraftverk med en effekt av 9 megawatt.

Utsläppsfri vattenkraft
Som ett resultat av dessa och andra vattenkraftsprojekt kommer nästan 70 procent av Grönlands el idag från utsläppsfri vattenkraft.

Det första av de tre turbinerna på 7,5 megawatt utanför Ilulissat började leverera el redan i oktober 2012, ett år före tidtabell. Det gjorde att det dieseldrivna kraftverket kunde stängas flera månader tidigare än beräknat.
Resten av turbinerna planeras att tas i drift under 2013.

ABB Sverige:
Christine Gunnarsson, Presschef