Hedersutnämning till Gary Steel, ABB, för HR-arbete av hög kvalitet

ABB:s HR-chef och ordförande i ABB Sveriges styrelse, får hedersutnämning vid University of Michigan och av konsultföretaget Linkage

2012-06-13 – Gary Steel, HR-chef för ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har fått en hedersutnämning vid University of Michigan och av den amerikanska konsultfirman Linkage för sina insatser att integrera HR-strategi och medarbetarutveckling i företagets globala affärsstrategi.

"Gary Steel uppmärksammas för den betydande påverkan han har haft under sin enastående karriär inom HR. Gary ser på frågor som rekrytering, medarbetarutveckling och ledarskap utifrån ett globalt affärsperspektiv. Hans arbete har haft enorm betydelse för både affärsresultat och människor runt om i världen", säger Noel Tichy, Professor of Management & Organizations, Ross School of Business, University of Michigan.

“ABB är ett högteknologiskt företag med höga ambitioner”, säger Joe Hogan, koncernchef för ABB. “Våra framgångar är beroende av att vi kan attrahera, inspirera och utveckla rätt medarbetare, och företagets HR-strategi har skräddarsytts för att uppnå dessa mål. Gary är väl värd detta erkännande.”

ABB:s HR-strategi understödjer företagets mål för 2011-2015. Under denna period avser ABB öka intäkterna i dubbelt så hög takt som den globala ekonomin växer, vilket stöds av en strategi för hur företaget ska utveckla, behålla och rekrytera rätt medarbetare.

Gary Steel började vid ABB i januari 2003 och kom närmast från Royal Dutch Shell där han ingick i Group executive Committee for Human Resources and Sustainability. Han är också ordförande för ABB:s bolagsstyrelser i Indien och Sverige.

Gary Steel har spelat en viktig roll för företagets lönsamma tillväxt under de senaste nio åren. Han har byggt upp en resultatfokuserad global HR-organisation som sätter ansvar, personlig utveckling och professionella processer främst. ABB hade en nettovinst på 3,2 miljarder dollar 2011 jämfört med en nettoförlust 2002, och intäkterna har mer än dubblerats under samma period.

ABB uppvisar en för branschen mycket låg personalomsättning och har flera gånger röstats fram som den mest attraktiva arbetsgivaren bland ingenjörsstudenter i Schweiz och Sverige. I Kina är ABB erkänt som en av de ledande arbetsgivarna i sin bransch.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

ABB Sverige:
Christine Gunnarsson, Presschef