Innovativ teknik för återställning av elnätet minskar avbrottstiden till millisekunder

2015-12-04 – ABB har framgångsrikt simulerat sin innovativa funktion för återställning av elnätet efter strömavbrott, i ny HVDC-länk mellan Åland och finländska fastlandet. Funktionen bidrar till säkrare elförsörjning och minskade koldioxidutsläpp.

Från ABB i Ludvika har levereras HVDC-ventiler, transformatorer, kontroll- och skyddssystem samt högspänningsutrustning. Sjökabeln är levererad från ABB i Karlskrona och från ABB i Landskrona levererades kylsystemet.

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har lämnat över den nya länken för överföring av högspänd likström (HVDC) i Östersjön mellan Åland och finländska fastlandet till kraftoperatören Kraftnät Åland. Före överlämnandet utförde ABB en framgångsrik simulering av funktionen för återställning, den så kallade Black start-funktionen, en av nyckelegenskaperna i ABB:s HVDC-lösning. Simuleringen som skedde i verkligt nät utfördes tidigt på morgonen genom att strömmen medvetet bröts och därefter återställdes med hjälp av den automatiska återställningsfunktionen.

Ålandslänken ska överföra el mellan fastlandet och den åländska skärgården. HVDC-länken underlättar integrationen av förnybara energikällor och leverans av miljövänlig el till de 29 000 invånarna på Åland.

Med Black Start-funktionen minskar återställningstiden till bråkdelen av en sekund vid normala driftförhållanden. När den är inbyggd i ABB:s teknik HVDC Light® utför funktionen automatiskt en kontrollerad injektion av el i nätet som mycket snabbt spänningsätter systemet igen. Som testet på Åland visade kan funktionen återställa elen på mindre än fem minuter också när kraftlänken inte är i drift, vilket är många gånger snabbare än utan den innovativa tekniken. Den gör också dieselgeneratorer eller annan lokal reservkraftsutrustning överflödig och minskar behovet av dyra och utsläppsalstrande fossila bränslen.

Simuleringen utfördes för att demonstrera hur ABB:s teknik kan återställa elnätet efter ett större strömavbrott, vilket har mycket stor betydelse för en isolerad ögrupp som Åland, där arbetet för att återställa nätet med traditionell teknik annars skulle vara svårt och ta lång tid.

”Vi är glada att få lämna över det här projektet och demonstrera den innovativa Black Start-funktionen som finns inbyggd i vår spetsteknik HVDC – ett viktigt fokusområde i vår strategi Next Level”, säger Patrick Fragman, chef för ABB:s verksamhet Grid Systems inom divisionen Power Systems. ”Den här kraftlänken ska leverera miljövänlig och säker elkraft till invånarna på Åland och vi är tacksamma för det stöd de har givit oss under genomförandet av realtidssimuleringen.”

Black Start är en av många innovativa tekniska funktioner som ingår i ABB:s HVDC Light, en lösning som används allt oftare för bland annat gränsöverskridande elnätsförbindelser, integrering av förnybar energi, inmatning av el till stadskärnor och för att stabilisera befintliga AC-nät.

ABB har genomfört mer än 110 HVDC-projekt sedan företaget utvecklade tekniken för mer än 60 år sedan. Dessa har en sammanlagd installerad kapacitet av mer än 120 000 megawatt motsvarande runt hälften av den installerade basen globalt. Under 1990-talet vidareutvecklade ABB HVDC-tekniken och lanserade en VSC-lösning kallad HVDC Light. ABB är ledande inom denna teknik och har levererat 17 av totalt 23 kommersiella HVDC Light-projekt runt om i världen.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 140 000 medarbetare.

För mer infromation kontakta:
ABB Sverige
Christine Gunnarsson, presschef