Integrerad maskinsäkerhet med AC500-S

ABB:s AC500 PLC-portfölj kompletteras med ny hårdvara för säkerhetslösningar

2012-10-08 ABB:s framgångsrika AC500 PLC-portfölj kompletteras med ny hårdvara för säkerhetslösningar – AC500-S. Den stora fördelen är att även maskinsäkerhet nu kan hanteras i ett och samma koncept.

”Vi ser fram emot att lansera vår nya produkt, efterfrågan har varit mycket stor sedan vi visade systemet för första gången”, säger Jonas Rehnberg, produktchef för ABB:s PLC-system.

AC500 är en av marknadens snabbaste PLC:er. Systemet är också rätt val när skalbarhet, flexibilitet och integrering är viktiga aspekter och passar både maskinstyrning och industritillämpningar. Exempel på branscher är fastighetsautomation, livsmedelsindustri, marina applikationer och miljöteknik.

”Det framgångsrika AC500-konceptet gör det enkelt och smidigt att anpassa hårdvaran efter applikationernas skiftande behov. AC500-S kompletterar nu systemet på flexibelt sätt och kan enkelt integreras i befintliga installationer. För användaren betyder det också att all programmering kan ske i en och samma miljö”, säger Jonas Rehnberg.

AC500-S vänder sig framförallt till systemintegratörer som nu kan integrera maskinsäkerhetsfunktioner i sina AC500 system. AC500-S innehåller en säkerhets-PLC och tre olika I/O moduler för digital och analog signalhantering. Dessutom ingår mjukvara för programmering baserad på CoDeSys.

”AC500-S kompletterar ABB:s portfölj för maskinsäkerhet där sedan tidigare Jokab Safety och System 800xA erbjuder hårdvara”, tillägger Jonas Rehnberg.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

ABB Discrete Automation and Motion                             ABB Sverige
Jonas Rehnberg                                                                Christine Gunnarsson, presschef
Produktchef, PLC-system                                                  Tel. 021-32 32 32
Tel: 021-32 55 62                                                               press@se.abb.com
jonas.rehnberg@se.abb.com