Integrerade förpackningslösningar i fokus under Scanpack 2015

Under årets mässa fokuserar ABB på integrerade förpackningslösningar med syfte att förbättra produktionskapaciteten och underlätta driften i en mängd olika typer av förpackningsanläggningar.

2015-08-20- Ett av två exempel på integrerade lösningar som visas i montern är plockning av livsmedelsprodukter i hög hastighet med roboten IRB 360 (FlexPicker), motorer och frekvensomriktare i en gemensam automationslösning. Det andra exemplet är programvaran Automation Builder, som gör det möjligt att sammankoppla ABB:s automationsprodukter till en gemensam lösning.

På plats i montern kommer det finnas möjlighet att se YuMi, den tvåarmade samarbetande roboten. Scanpack blir den första mässa i Sverige där roboten visas efter markandslanseringen tidigare i vår på Hannovermässan i Tyskland. Dessutom erbjuder vi mässbesökarna en exklusiv förhandstitt av en rykande färsk robot med extra hög hanteringskapacitet, särskilt utvecklad för de industrier som kräver en väldigt hög hanteringskapacitet och oöverträffad precision.

”I år har vi många intressanta produktnyheter i vår monter med en bra mix av det vi visar, allt från samarbete och snabbhet till styrka och tyngd. Vi hoppas på att träffa många nya och gamla kunder under mässans fyra dagar”, säger Joakim Rosenqvist, Försäljningschef inom ABB.

Andra nyheter som visas är bland annat PLC AC500, den breda hårdvaruplattformen för ett brett applikationsomfång, AC500-Safety idealval för komplexa säkerhetsapplikationer för maskinstyrning samt FM502, modulen för tillståndsmätning ”Condition Monitoring” som möjliggör snabb sampling av ingångar.

Dessutom visas ABB:s erbjudande inom maskinsäkerhet och ett flertal uppgraderings- och supporttjänster från ABB:s serviceverksamhet. Bland annat en uppgraderingslösning av styrsystemet IRC5 för förbättrad drift samt Remote Service, ett fjärrövervakningssystem som ger planerat underhåll och därmed säkerställer maximal tillgänglighet på utrustningen.

I montern finns det även möjlighet att få mer information om det nyöppnade test- och democentret inriktat för förpackningsbranschen, beläget i Västerås. Där kan verklighetsnära tester genomföras och kritiska och essentiella delar av processen demonstreras innan lösningen installeras.

Välkommen att besöka ABB på Scanpack. Vi finns i monter B08:22.

Om ABB

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 140 000 medarbetare.

För mer information kontakta:

ABB Discrete Automation and Motion
Joakim Rosenqvist