Korsnäs AB investerar i ökad kvalitet på en av sina viktigaste maskiner

ABB installerar nya drifter och automationssystem som säkrar tillgängligheten

2012-06-26 - Rätt kvalitet till sina kunder är a och o för Korsnäs AB i Gävle. Rätt kvalitet till rätt produktionskostnad. Korsnäs har därför investerat i en ny slätpress för att få bästa möjliga kvalitet på kartongen samtidigt som de byter ut gammal utrustning i delar av maskinen för att säkerställa tillgängligheten.

Pappersmaskin PM5 byggdes 1976 för att producera både säck och kartong. Från 1992 blev det en ren kartongmaskin och har sedan dess byggts om i olika etapper till att bli en mycket avancerad maskin som idag producerar vätskekartong till kunder i hela världen.

ABB är med och bygger om ett antal drifter med nya moderna strömriktare samt installerar nya för ett antal valsar för slätpress och mellankalander. Ett nytt styrsystem, AC450, installeras också för att förbereda för framtida utökad produktionskapacitet. Maskinen är nu utrustad med inte mindre än fyra AC450 för enbart drivapplikationen. I ABB:s leverans ingår även utbyte av nio Pressductor för mätning av banspänning till nya moderna.

I och med utbyggnaden förväntar sig Korsnäs få bättre kvalitet på kartongen men också en säkrare drift med ökad tillgänglighet. Den nya tekniken innebär också att de får en enklare hantering med moderna hjälpmedel samt tillgång till reservdelar.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

ABB Process Automation                                                ABB Sverige
Lars-Gunnar Josefsson, Säljchef Massa och Paper              Christine Gunnarsson, Presschef
Tel: 021-329357                                                                Tel: 021- 32 32 32
lars-gunnar.josefsson@se.abb.com                                    press@se.abb.com