Lena Andersson ny finansdirektör för ABB Sverige

Lena Andersson blir ny finansdirektör för ABB Sverige samt controller för region Norra Europa från den 1 maj 2010.

Lena Andersson, 43, ersätter Magnus Örnberg som blir global controller för ABB:s division Power Products från den 1 april 2010. Lena kommer att ingå i den svenska ledningen. Lena Andersson har sedan 1988 arbetat inom ABB i olika chefspositioner och har en bred internationell erfarenhet. Hon är för närvarande global controller för ABB:s affärsenhet High Voltage Products. ”Efter att ha jobbat med finansfrågor inom koncernen globalt ska det bli spännande att fokusera på verksamheten i Sverige och Norra Europa”, säger Lena Andersson. ”Lena Andersson har gedigen erfarenhet från olika roller inom ABB-koncernen. Med hennes globala bakgrund stärker vi ledningen i Sverige ytterligare och jag ser fram mot att fortsätta driva och utveckla verksamheten vidare tillsammans med Lena”, säger Sten Jakobsson, vd för ABB Sverige. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 117 000 medarbetare.