MIT Technology Review namnger ABB på sin lista över topp 50 globala innovatörer

ABB:s utveckling av en likströmsbrytare för högspänd likström kommer bidra till att forma framtidens elnät

2013-02-25 – MIT Technology Review, den officiella tidskriften för vetenskap och teknik från Massachusetts Institute of Technology (MIT), namnger ABB på deras 2013 års lista över topp 50 globala innovatörer.

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, var citerade för ett tekniskt genombrott 2012 som löste ett 100-årigt elektrotekniskt pussel och banade väg för en ny generation av ett effektivare och mer tillförlitligt elförsörjningssystem. Efter år av forskning och utveckling har ABB utvecklat världens första brytare för högspänd likström (HVDC). Den förenar en mycket snabb mekanik med kraftelektronik och har kapacitet att bryta kraftflöden motsvarande effekten av ett stort kraftverk inom fem millisekunder – vilket är 30 gånger snabbare än det mänskliga ögats blinkning.

Genombrottet undanröjer ett 100 år gammalt hinder för att utveckla överföringsnät för likström, nät som har stor betydelse för att uppnå effektiv integrering och handel med förnybar energi i stor skala och möjliggör byggandet av ett nytt effektivare elnät som kan transportera el över mycket långa avstånd. Likströmsnät kommer också att förbättra nättillförlitligheten och stärka kapaciteten i befintliga växelströmsnät. ABB för nu diskussioner med kraftbolag för att identifiera pilotprojekt för den nya tekniken.

“ABB:s historiska genombrott kommer att göra det möjligt att bygga framtidens elnät och kommer vara ett stort lyft för integration av förnybara energikällor. Vi är stolta över att MIT Technology Review erkänner betydelsen av vår innovation”, säger Prith Banerjee, Chief Technology Officer på ABB. “Den nya tekniken kommer möjliggöra framtidens elnät. Överliggande likströmsnät kommer att kunna koppla samman länder och kontinenter, balansera laster och stärka befintliga växelströmsnät.”

Utvecklingen av den nya Hybrid HVDC-brytaren har varit ett flaggskepp bland ABB:s forskningsprojekt, som under det senaste året investerade mer än 1,4 miljarder dollar i forskning och utveckling och som sysselsätter cirka 8 000 forskare.

HVDC-teknik behövs för långväga överföring av vattenkraft, integrering av havsbaserad vindkraft, utveckling av framtidens visionära solkraftsprojekt, och för att koppla samman olika kraftnät. ABB utvecklade HVDC-tekniken för nästan 60 år sedan och fortsätter att som en av de ledande leverantörerna driva teknikutvecklingen framåt med många innovationer och nya lösningar. Med över 70 HVDC-projekt står ABB för runt hälften av alla globala HVDC-installationer, motsvarande en total effekt av mer än 60 000 megawatt (MW).

För mer information, multimediamaterial eller för att prata med experter på ABB – klicka här.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi