Munksjökoncernen i Sverige väljer ABB som prioriterad leverantör

Optimerar sälj-, inköps- och leveransprocess

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tecknat ett långsiktigt avtal med Munksjökoncernen och är nu prioriterad leverantör för alla produkter och system för drift- och automatisering av pappers- och massaproduktion samt servicetjänster. Ramavtalet gäller från 14 januari 2010. Uppdraget gäller för alla massa- och pappersbruk inom Munksjö i Sverige. ”Vi ser ett stort värde i att köpa från en så bred leverantör som ABB för att få en sammanhållen teknik och kunskap, men naturligtvis också för att få ner kostnaderna på det vi köper”, säger Göran Tidstam ansvarig för Underhåll och Investeringsmaterial inom Munksjös inköpsorganisation. ”Genom att köpa allt från ABB blir vi en prioriterad kund hos ABB och får fördelar i leveransprocessen men också tillgång till den senaste tekniken genom kontinuerliga träffar och nyhetsuppdateringar”. Munksjökoncernen jobbar sedan drygt ett år tillbaka med ett koncernövergripande inköpssystem. Huvudmålet är att skära ner på kostnaderna för inköp och anskaffning genom att samla gruppens inköpskvantiteter och gedigna erfarenheter. Den strategiska anskaffnings- och inköpsorganisationen arbetar tillsammans med de lokala inköparna för att skapa bättre inköpsvillkor och hitta smartare lösningar. ”För ABB:s del innebär avtalet ett stort förtroende”, säger Kent Jansson, affärsområdeschef för Massa&Papper inom ABB. ”Det ger oss inte bara chansen till ökade försäljningsvolymer utan ger oss också chansen att tillsammans med Munksjö optimera våra egna sälj- och leveransprocesser, vilket naturligtvis är till fördel både för oss och för andra kunder. Förtroendet visar också att vår satsning på både branschspecifika lösningar och standardprodukter är rätt”. I avtalet ingår följande teknikområden: ABB:s specifika Massa&Pappers-erbjudande som drivsystem, kvalitetssystem och produktionsplaneringssystem, samt motorer, frekvensomriktare, instrument, DCS-system, lågspänningssystem, kontrollprodukter och servicetjänster. Munksjö är ett specialpappersföretag som tillverkar unika papper och speciella pappersmassor. Med basen i Europa säljer Munksjö sina produkter till kunder över hela världen. Produktionsanläggningarna finns i Sverige, Tyskland, Spanien, Kina och Norge. Munksjös omsättning uppgår till drygt 3 miljarder kronor och antalet anställa är cirka 1100. Läs mer på www.munksjo.com ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 117 000 medarbetare.