Ny energisnål frekvensomriktare för pumpar och fläktar

ABB:s kompakta och användarvänliga frekvensomriktare möjliggör stora energibesparingar

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har lanserat en ny serie lågspänningsfrekvensomriktare ACS310 speciellt avsedd för drivning av pumpar och fläktar. ”De nya frekvensomriktarna är kompakta, användarvänliga och har smarta funktioner för energibesparing”, säger Henri Putto, produktchef för ABB:s standardfrekvensomriktare. De nya frekvensomriktarna ACS310 är framtagna speciellt för pump- och fläktdrifter upp till 22 kW och de ger stora möjligheter till energibesparing. ”Det finns miljontals små motorer ute i industrin som inte har någon varvtalsreglering alls, och här finns mycket energi att spara”, säger produktchef Henri Putto. I en typisk anläggning står pumpar för omkring 30 procent av all energi som förbrukas av motorer, och fläktar för omkring 20 procent, och det finns betydande möjligheter att spara energi i dessa små drivsystem. Att kunna spara tid och energi vid användningen har varit huvudmål vid utvecklingen av de nya frekvensomriktarna. De är kompakta, lätta att bygga in och installation och idrifttagning kan utföras mycket snabbt. Frekvensomriktaren kan konfigureras utan att vara spänningssatt vilket spar tid, särskilt vid serietillverkning. Frekvensomriktaren har många olika energibesparande funktioner. Den kan anpassa prestanda allt efter ändringar i tryck eller flöde, den har en funktion som styr varvtalet hos den primära pumpen eller fläkten och startar ytterligare pumpar eller fläktar enbart efter behov. Bland standardfunktionerna för energibesparing finns även en energioptimerare som optimerar motorns magnetisering efter processens behov. Dessutom finns temperaturavkännande elektronik som justerar varvtalet hos frekvensomriktarens interna fläkt. Detta ger lägre ljud, längre underhållsintervall och högre tillgänglighet. Ytterligare ett viktigt mål vid utvecklingsarbetet av nya ACS310 var användarvänlighet. Frekvensomriktaren har fått ett intuitivt användargränssnitt med olika guider som underlättar inställningar och handhavande, både för installatören och i dagligt bruk. Dessutom kan den enkelt fjärrövervakas via en webbläsare. ”Många smarta funktioner gör att ACS310 kan svara mot ett stort behov av frekvensomriktare hos industrier, systemintegratörer, OEM-kunder och konstruktörer”, säger produktchef Henri Putto. Frekvensomriktaren är som standard EMC-kompatibel för Miljöklass 2 och uppfyller EN61000-3-12. Den finns för uteffekter från 0,37 till 22 kW. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i runt 100 länder och har ungefär 120 000 medarbetare.