Ny konsulttjänst - Sparar både kostnader och miljö

ABB erbjuder råd och stöd för energieffektivisering inom byggnader och industri

2012-10-08 - Energieffektivitet och ett ökat miljötänkande är viktiga områden för industri- och fastighetsföretag. ABB kan numera erbjuda konsulttjänster inom energi-effektivisering för alla typer av energislag såsom el, värme, gas, vatten, ånga och luft. Vårt mål är att hjälpa företagen att bli mer konkurrenskraftiga och att bidra till ett hållbart samhälle genom att sätta energi i fokus.

”Det finns enorma möjligheter att använda energin på ett effektivare och mer hållbart sätt. Det kan handla om allt från att byta ut och trimma processer till ledningsstrategier och samverkan människa/maskin”, säger Tommaso Auletta som leder det nya teamet.

Energieffektiviseringsprogrammet är indelat i 3 faser:

• Identifiering av förbättringsmöjligheter med hjälp av ett kostnadsfritt webbaserat verktyg som visar var besparingspotentialen finns
  • Analys av hela eller del av verksamheten
  • Genomförande av prioriterade förbättringar

ABB:s konsultgrupp kan hjälpa kunden hela vägen från analys fram till genomförande och uppföljning. Genom ABB:s långa industrierfarenhet finns stor kunskap om den process som ska. Det innebär att energikonsulterna har tillgång till specialkunskap som leder till större precision och ett snabbare genomförande.

”Energieffektivisering är viktigt för både samhället och företagen. En lägre energianvändning är positivt för miljön och sparar dessutom pengar genom en lägre energinota. En åtgärd inom det här området kan också betyda att företaget kan producera mer, med högre kvalitet, men med samma eller lägre energiåtgång än tidigare”, tillägger Tommaso Auletta.

ABB (www.abb.com) är ledande på kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

ABB Sverige
Tommaso Auletta                                                    Christine Gunnarsson, presschef
Chef Energieffektivisering                                          Tel. 021- 32 32 32
Tel: 021-34 50 71                                                     press@se.abb.com