Ny konsulttjänst för energieffektivisering

Hyr din egen energikoordinator eller anlita våra konsulter på traditionellt vis

2013-05-13 - ABB kan nu presentera ytterligare en ny tjänst inom energieffektivisering. För att kunna möta kunders efterfrågan på kunskap när det gäller att jobba effektivt och strukturerat med energi-frågor har ABB tagit fram en ny tjänst där företag kan hyra in en energikoordinator under viss tid.

Den nya tjänsten innebär att ABB hjälper till med att ta fram långsiktiga strategier för hur man ska jobba med energifrågor. Vi tittar på hur företagets energianvändning och arbetsmetoder ser ut just nu och upprättar därefter långsiktiga planer med väl uppsatta mål för effektivisering tillsammans med personal på företaget. ABB fungerar här som samordnare och drivkraft för att leda energiarbetet med en helhetsyn.

Under Elfack visar ABB:s energikonsulter också hur man kan jobba effektivt med energieffektivisering från att byta ut och trimma processer till ledningsstrategier och samverkan människa/maskin. Målet är att hjälpa företag bli mer konkurrenskraftiga och att bidra till ett hållbart samhälle genom att sätta energi i fokus. ABB:s konsulter tar ett helhetsgrepp vad gäller alla former av energislag såsom el, värme, gas, vatten, ånga och luft.

Upp till 80 % av all tillgänglig energi försvinner i omvandlingsprocesser, överföring och ineffektiv användning vilket visar att det finns enorma möjligheter att använda energin på ett effektivare och mer hållbart sätt.

Mer information finns på www.abb.se/energieffektivisering

ABB (www.abb.com) är ledande på kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

ABB Sverige                                                ABB Sverige
Tommaso Auletta                                          Christine Gunnarsson, Presschef
Chef Energieffektivisering                             Tel: 021-32 32 32
Tel: 021-34 50 71                                          press@se.abb.com