Nya motorer kompletterar ABB:s IE3-sortiment i det lägre effektområdet

Genom att leverera energieffektiva och tillförlitliga lågspänningsmotorer i IE3-utförande möjliggör ABB för sina användare att minimera deras ägandekostnader.

2013-08-29 - ABB, det ledande kraft-och automationsföretaget, har nu ett komplett erbjudande av lågspänningsmotorer som uppfyller EUs högsta krav på energieffektivitet. De nya produkterna täcker in effektområdet 0,75 till 7,5 kW. I och med lanseringen kan ABB nu erbjuda ett komplett utbud av lågspänningsmotorer i effektområdet 0,75 - 375 kW i IE3-utförande.

De nya aluminiummotorerna i axelstorlekar IEC 80-132 lanseras i september 2013. De är optimerade för 400 V/50 Hz och kommer att finnas lagerförda. Aluminiummotorer i IE3-utförande följer det av IEC fastställda förhållandet mellan uteffekt och byggstorlek. I vissa fall blir en motor i IE3-utförande något längre än motsvarande IE2-motor, dock alltid inom IEC-normen. Detta gör det enkelt för installatörer att byta ut äldre motorer till nya effektivare.

Från och med det fjärde kvartalet 2013, kommer ABB successivt introducera IE3-motorer i gjutjärn från axelstorlek IEC 132 och nedåt. Dessa motorer inkluderar design för både 50Hz och 60Hz.

ABB erbjuder även ett brett utbud av energieffektiva IE3-motorer för explosionsklassade miljöer. För optimal energieffektivitet erbjuder ABB ett utbud av motorer som uppfyller den allra högsta verkningsgradklassen, IE4, inom effektområdet 75 - 375 kW i axelstorlekarna IEC 280-355. Dessa motorer, uppnår IE4-effektivitet med beprövad induktionsteknik och finns i utförande för både 50Hz och 60Hz nät. Liksom alla motorer från ABB är de förberedda för varvtalsreglering med frekvensomriktare.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

ABB AB                                                                              ABB Sverige:
Stellan Rosenquist, Produktchef  ABB                               Christine Gunnarsson, Presschef
Svensk Försäljning Motorer&drivsystem                            Tel: 021-32 32 32
Tel: 021-32 50 00                                                                press@se.abb.com