Nytt komplex hedrar ABB:s HVDC-pionjärer

I närvaro av näringsminister Annie Lööf, Dalarnas landshövding Maria Norrfalk, politiker och representanter från näringsliv, universitet och ABB:s ledning invigdes under torsdagen Uno Lamm HVDC Center på ABB i Ludvika.

2013-05-30 - Ett 120-tal inbjudna gäster deltog i invigningen av det nya komplexet med kontor, verkstad och provyta för kontrollutrustning. Närvarande var också Uno Lamms dotter med familj

Evenemanget inleddes med en buffélunch i ljusgården, följt av invigningstal av bland andra näringsminister Annie Lööf , Bernhard Jucker, ABB Power Products globala divisionschef, Hanspeter Faessler, affärsområdet ABB Grid Systems globale chef, Johan Söderström, vd ABB Sverige och Per Eckemark, chef för ABB Power Systems Sverige. Därefter klippte näringsministern bandet, assisterad av dagens värd, Olof Heyman, global chef för ABB:s HVDC-verksamhet. Gästerna lyssnade sedan på tre föreläsningar om HVDC-tekniken och dess roll i det hållbara samhället som baseras på förnybara energikällor, följt av en vandring genom lokalerna. Under fredagen hålls Öppet Hus för alla 3 000 medarbetare som arbetar på ABB i Ludvika.

”HVDC-verksamheten har expanderat kraftigt de senaste åren med följd att medarbetare har suttit spridda på sju olika platser inom ABB i Ludvika”, förklarade Olof Heyman. ”I det nya kontoret får alla plats under samma tak, vilket gör att arbetet effektiviseras och kontakten mellan avdelningar blir lättare och tätare.”

Komplexet har fått namn efter Dr. Uno Lamm, som började utvecklingen av tekniken i slutet av 1920-talet och som ofta benämns ”HVDC-teknikens fader”. För att ytterligare hedra sina pionjärer är konferensrummen i byggnadens besökscentrum uppkallade efter framstående HVDC-profiler och flera av dem var närvarande vid invigningen.

Centrat på totalt 22 000 kvadratmeter rymmer 700 kontorsplatser och och en verkstad som omfattar cirka sjuttio personer. Under hösten tillkommer ytterligare 150 kontorsplatser när även den översta våningen inreds. Den nya byggnaden visar koncernens vilja att vidareutveckla den både breda och djupa kompetens inom elkraft som bara finns i Ludvika.

Byggnaden är certifierat enligt LEED Gold (Leadership in Energy and Environmental Design), som är ett av världens ledande system för miljöklassning av byggnader. LEED fokuserar på material-användning, inomhusmiljö och vattenhushållning men också på byggnadens läge och närhet till kommunikationer. Dessutom har energisnåla lösningar hög prioritet.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

ABB HVDC-enheten                                ABB Sverige:
Staffan Andersson                                    Christine Gunnarsson, Presschef
Tel. 070-345 48 80                                   Tel: 021-32 32 32
staffan.e.andersson@se.abb.com            press@se.abb.com