Nytt labbinstrument för ytråhetsmätning på mikronivå

Ökar tryckkvalitet och tryckbarhet för kartong och liner

2013-06-03 - Lorentzen & Wettre, ett ABB-företag, lanserar L&W Stylus Roughness Tester Emveco – ett papperslaboratorieinstrument som mäter ytråheten på mikronivå för kartong och liner. Den egenskap som utvärderas kallas för Microdeviation vilket är ett mått för papperets eller kartongens yttopografi. Microdeviation har ett starkt samband med tryckkvalitet och tryckbarhet.

All mätning och analys utförs i instrumentet, ingen extra programvara eller datorutrustning behövs. En mätning av 75 mm utförs på mindre än 10 sekunder!
Testproceduren är helt automatisk och mätningen startar när en fotocell känner av förekomst av ett prov. Referenshuvudet sänks automatiskt ned mot provstycket så att det vilar mot papperet. Referenshuvudet rör sig sedan med konstant hastighet i förhållande till provstycket. En mycket spetsig nål centrerarad i referenshuvudet, följer ytans konturer och dess vertikala rörelse registreras. Efter den fördefinierade mätsträckan lyfts referenshuvudet och återförs till startpositionen. Provet matas sedan fram till nästa mätposition med hjälp av den integrerade remsmataren.

“Äntligen har vi en ersättare för den populära EMVECO 210R. Att mäta ytråhet med nål har visat sig vara en utmärkt indikator på hur väl en flexotryckt yta kommer att tryckas, med så lite bläckförbrukning som möjligt, med bibehållen trycklikformighet.”, säger Thomas Fürst, Product Manager, Lorentzen & Wettre.

Instrumentet är utformat med fokus på ergonomi och effektivitet.
Den lättanvända pekskärmen har intuitiva menyer och lättillgängliga knappar, skärmen har snabb respons och hög upplösning.

En integrerad remsmatare underlättar omfattande mätningar, eftersom varje position kan mätas på ett förinställt avstånd och mätningarna fortsätter tills remsan tar slut. För att påskynda mätningen kan remsmataren ställas in att mäta oftare vid vissa positioner och mindre på andra.

Lorentzen & Wettre Sverige                        ABB Sverige:
Thomas Fürst, Product Manager                   Christine Gunnarsson, Presschef
Tel: + 46 8 477 91 64                                     Tel: +46 21 32 32 32
Mob: + 46 70 583 63 20                                 press@se.abb.com
thomas.furst@l-w.com

Lorentzen & Wettre, founded 1895, provides the world’s paper industry with advanced equipment for quality control and process optimization from a position as the market and quality leader. Lorentzen & Wettre operates all over the world. The headquarters, including R&D and manufacturing, is located in Stockholm, Sweden. Sales and service offices are located in Sweden, Finland, France, Germany, Great Britain, Netherlands, Italy, Spain, Japan, China, Singapore, Brazil, USA and Canada. Lorentzen & Wettre is also represented on 35 other markets by agents and distributors. Lorentzen & Wettre is a part of the ABB Process Automation division.