Obama och Merkel inspirerade av ABB:s banbrytande, digitala teknik på Hannovermässan

2016-04-25 – Tysklands förbundskansler Angela Merkel och USA:s president Barack Obama var de första att få ta del av ABB:s nya och banbrytande smarta sensor på Hannovermässan under måndagen.

De två ledarna fick se hur den smarta sensorn från ABB kan förbättra produktiviteten i flera hundra miljoner elmotorer genom att för första gången ansluta dem till molnbaserade tjänster.

"Den smarta sensorn möjliggör transkontinental industriell digitalisering", sade Ulrich Spiesshofer. "Sensorn minskar driftstopp av motorer med upp till 70 procent, förlänger deras livslängd med upp till 30 procent och minskar energiförbrukningen med så mycket som 10 procent. Om alla industriella elmotorer runt om i världen var utrustade med våra smarta sensorer, skulle energibesparingarna motsvara produktionen av 100 stora kraftverk".

ABB (www.abb.com) är ett ledande globalt teknikföretag inom kraft och automation. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernen verkar i omkring 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare.

För mer information kontakta:

Antonio Ligi, Sandra Wiesner
media.relations@ch.abb.com