PLC från ABB vinner iF DESIGN AWARD 2022

•   ABB är en av vinnarna av årets iF DESIGN AWARD, ett av världens mest prestigefyllda designpris som delas ut varje år i Berlin

•   Den vinnande produkten, AC500-eCo V3 PLC, vann klassen Product i kategorin Industry/Tools

•  11 000 bidrag deltog i tävlingen från 57 länder

Varje år anordnar världens äldsta oberoende designorganisation, Hannover-baserade iF International Forum Design GmbH, iF DESIGN AWARD. Juryn, bestående av 132 oberoende experter från hela världen, utsåg AC500-eCo V3 som vinnare med sin kompakta och flexibla PLC:er för kostnadskritiska industriella applikationer. Konkurrensen var stenhård, nästan 11 000 bidrag från 57 länder hade skickats in i hopp om att få kvalitetsstämpeln.

”Vi är stolta över att kunna erbjuda våra kunder bra produkter och lösningar”, säger Viktor Lindholm, produktmarknadschef för AC500 på ABB i Sverige. Den här utmärkelsen är ett kvitto på att vi på ABB gör rätt saker och att vi tänker på användaren när vi utvecklar nya produkter och tjänster.

Om iF DESIGN AWARD
Sedan 1954 är iF DESIGN AWARD en global symbol för utmärkt design. iF Design är känt över hela världen som en av de verkligt oberoende designinstitutionerna och iF DESIGN AWARD är ett av de mest prestigefyllda designpriserna i världen. Priset delas ut för designprestationer inom följande kategorier: produkt-, förpacknings-, kommunikations- och tjänstedesign, arkitektur och inredningsarkitektur samt professionella koncept, användarupplevelse (UX) och användargränssnitt (UI). Alla prisbelönta bidrag visas på www.ifdesign.com och publiceras i iF Design-appen.

Om AC500-eCo V3 PLC
AC500-eCo V3 är en serie kompakta och flexibla PLC:er för kostnadskritiska till krävande industriella applikationer. De erbjuder färdiga lösningar med alla nödvändiga komponenter för automationslösningar på basnivå. Smarta element på de nya CPU:erna gör det enkelt att anpassa exakt till målapplikationens krav. Att kunna lägga till upp till tre tillvalskort på en CPU är en unik möjlighet att få mer funktionalitet till applikationen utan att öka enhetens dimension. Designen går hand i hand med det välbekanta formspråket för ABB AC500 PLC-plattformen.

Se mer här.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhällen och industrier för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom att koppla samman mjukvara med produkter inom electrification, robotics, automation och motion driver ABB teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 105 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder. www.abb.com

ABB Motion håller världen igång – och sparar energi varje dag. Vi förnyar och flyttar fram gränserna för tekniken för att möjliggöra en framtid med lägre utsläpp för kunder, branscher och samhällen. Med våra digitalt aktiverade enheter, motorer och tjänster får våra kunder och partner bättre prestanda, säkerhet och tillförlitlighet. Vi erbjuder en kombination av domänexpertis och teknik för att leverera den optimala drivsystem- och motorlösningen för många olika tillämpningar inom alla industrisegment. Tack vare vår globala närvaro finns vi alltid i närheten för att betjäna våra kunder. Vi bygger vidare på över 130 års samlad erfarenhet inom elektriska drivlinor för att lära oss och bli bättre varje dag.

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 7 juni 2022, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson