Prestigefyllt innovationspris till ABB på  Automatica 2016

2016-06-27 – Teknik för Framtidens fabrik stod i fokus hos kunderna på världens största mässa för robot- och fabriksautomation

ABB presenterade en helt ny serie produkter och lösningar som stöd för framtidens flexibla, uppkopplade fabrik vid mässan Automatica 2016 i München förra veckan. Temat för årets mässa var samverkan och digitalisering (Collaboration and Digitalization).

Höjdpunkten under veckan var när ABB:s YuMi, världens första i sann mening kollaborativa robot, tilldelades det prestigefyllda priset Invention and Entrepreneurship in Robotics Award (IERA) vid the International Symposium of Robotics, ett gemensamt forum organiserat av IEEE Robotics och the International Federation of Robotics. De nominerade bedömdes på sina tekniska meriter såväl som sin nuvarande och framtida påverkan på innovationer i robotindustrin.

YuMi lanserades 2015 mot bakgrund av det ökande kravet på samarbetande robotar inom montering av konsumentelektronik.

”Vi är glada att YuMi har fått det starka genomslag i elektronikindustrin som vi siktade på, men vad som är speciellt uppmuntrande är det stora antalet helt nya kunder som har besökt oss på Automatica för att prata kollaborativa robotlösningar. Dessa framväxande möjligheter är en viktig del i vår tillväxtstrategi Next Level”, säger Per Vegard Nerseth, chef för ABB Robotics.

I kontrast till YuMi, med en lastkapacitet på 5 kg, visade ABB också upp sin IRB 8700, företagets hittills största robot med en lyftkraft på 800 kg. IRB 8700 visades bland annat fram i en kollaborativ applikation tillsammans med ABB:s nya programvara SafeMove2, en avancerad säkerhetscertifierad programvarulösning som gör att människor och robotar kan arbeta säkert sida vid sida utan att göra avkall på produktiviteten.

Digitalisering är ett nyckelord i ABB:s integrerade ekosystem kallat Internet of Things, Services and People (IoTSP). Vid Automatica 2016 introducerades globalt en ny serie uppkopplade tjänster (Connected Services) som mätbart kan förbättra prestanda och driftsäkerhet i robotar, från en enskild robot upp till hela robotparker spridda över flera olika fabriker.

”Automatica är som alltid ett suveränt tillfälle för oss att träffa beslutsfattare på hög nivå här i Tyskland, där digitalisering och Industry 4.0 står högt på dagordningen”, säger Nerseth. ”Men i år fick vi dessutom möjlighet att möta ett antal nya kunder från Nord- och Sydamerika och Asien som söker lösningar för att förbättra flexibiliteten och effektiviteten och röra sig i riktning mot Framtidens fabrik. Detta är en verkligen en global fråga.”

Av de runt 1 000 kunder och potentiella kunder som ABB träffade under mässan kom en av fem från andra länder än Tyskland. ABB bekräftade nyligen sin ställning som den ledande robottillverkaren i Europa, och en av de ledande tillverkarna globalt, med leveransen av sin 300 000:e robot.

ABB (www.abb.com) är ett ledande globalt teknikföretag inom kraft och automation. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare.

För mer information kontakta:

Technology Media Relations
Reiner Schönrock