Rapport beträffande deltagandet i ABB:s särskilda utdelningsförfarande 2011

Utdelningen är föremål för beslut på ABB Ltd:s årsstämma den 29 april 2011

2011-04-26 - Aktieägare, som representerar 297 405 123 aktier, deltar i ABB Ltd:s särskilda utdelningsförfarande 2011. Detta motsvarar 54 procent av antalet ABB Ltd-aktier registrerade hos Euroclear Sweden.

Aktieägare som deltar i det särskilda utdelningsförfarandet låter tillfälligt omregistrera sig som aktieägare utan rätt till utdelningen från ABB Ltd. Aktieägarna erhåller i stället utdelning från ABB Ltd:s svenska dotterbolag ABB Norden Holding AB. För varje aktie i ABB Ltd erhåller de aktieägare som deltar i det särskilda utdelningsförfarandet en aktie i ABB Ltd utan utdelningsrätt (ABB Ltd U) samt en separat utdelningsrätt (SR1). De ursprungliga aktierna i ABB Ltd registreras åter på aktieägarnas VP-konton den 9 maj 2011. Förutsatt att utdelningen godkänns vid ABB:s årsstämma den 29 april 2011, beräknas utbetalning av utdelningen ske via Euroclear Sweden den 10 maj 2011 för aktieägare som deltar i det särskilda utdelningsförfarandet.

ABB Ltd U-aktien kommer att handlas parallellt med ABB Ltd-aktien på NASDAQ OMX Stockholm under tiden 26 april till och med 3 maj 2011. ABB Ltd U-aktien har ISIN-koden är SE0000625568. Handel i utdelningsrätter är inte möjlig.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 124 000 medarbetare.

Investor Relations:
Switzerland: Tel. +41 43 317 7111