Ravi Uppal lämnar ABB

Chefen för Global Markets lämnar på grund av personliga skäl

2008-08-26 – Ravi Uppal, chef för Global Markets och medlem av ABB:s koncernledning sedan juli 2007, har bestämt sig för att lämna sin position på grund av personliga skäl och planerar att återvända till Indien och fortsätta sin karriär utanför ABB.

Han kommer att kvarstå som icke-arbetande styrelseordförande för ABB i Indien för att säkra kontinuiteten i affärerna för denna snabbt växande marknad. En efterträdare för hans Zürichbaserade roll som chef för Global Markets kommer att meddelas senare.

”Jag har full förståelse och respekt för Ravis beslut”, säger koncernchef Michel Demaré. ”ABB har haft stor nytta under åren av hans energi, drivkraft och affärsmässiga kunskaper. Han lämnar ett betydelsefullt arv av tillväxt och goda prestationer efter sig och koncernledningen önskar honom all lycka i framtiden.”

Uppal kom till ABB 1980 och, efter en femårsperiod på Volvo, återvände han till företaget 2001 som landschef för ABB i Indien. Uppal ledde en period av mycket lönsam tillväxt i landet. Som chef för region Södra Asien från 2005 till sin utnämning som medlem i koncernledningen, bidrog han till ABB:s utveckling i regionen.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har mer än 115 000 medarbetare.