Resultat andra kvartalet 2023

Jämförbar ordertillväxt från hög basnivå och rekordhög operativ EBITA-marginal[1]

• Order 8 667 miljoner dollar, -2%; på jämförbar basis1 +2%
  • Intäkter 8 163 miljoner dollar, +13%; på jämförbar basis +17%
  • Rörelseresultat 1 298 miljoner dollar; marginal 15,9%
  • Operativt EBITA1 1 425 miljoner dollar; marginal1 17,5%
  • Resultat per aktie 0,49 dollar; +145%2
  • Kassaflöde från rörelsen4 760 miljoner dollar

”En positiv "book-to-bill" samt rekordhögt operativt EBITA-resultat och marginal stärker vår tilltro till ABB:s utfall för 2023, vilket innebär att vi kan spetsa till våra marginalförväntningar.”

Björn Rosengren, VD

VD:s sammanfattning

För att sammanfatta utfallet för andra kvartalet vill jag för det första lyfta fram tillväxten om 2 procent i jämförbara order, upp från föregående års redan höga nivå. Likaså den positiva ration för order/fakturering. Det var glädjande att se att kundaktiviteten var fortsatt stabil under perioden. För det andra, den höga intäktstillväxten på 13 procent (17 procent på jämförbar basis), med stöd av leveranser från orderstocken. För det tredje såg vi ett rekordhögt operativt EBITA-resultat på 1,4 miljarder dollar och en operativ EBITA-marginal på 17,5 procent, upp 200 punkter från föregående år, och alla fyra affärsområdena låg över 15 procent. En stark prisutveckling bidrog till marginalen då den mer än kompenserade för arbetskraftsrelaterad inflation, samt för en viss begränsad kostnadsinflation relaterad till råvaror. Ytterligare stöd till marginalförbättringen drevs av operationell hävstång på högre produktionsvolym. Slutligen har vi det solida kassaflödet från rörelsen på 760 miljoner dollar. Parallellt så optimerade vi verksamhetsportföljen och fortsatte att lansera ny teknik för att hjälpa våra kunder att bli mer hållbara och resurseffektiva. Som jag ser det är kvartalet ytterligare en indikation på att vi är på god väg att etablera resultaten i ABB:s verksamhet på en högre nivå.

Orderutvecklingen var starkast inom de system- och projektrelaterade verksamheterna vilka drivs främst av mellanspänningssegmentet och processrelaterade industrier. Detta kompenserade för en viss dämpning från föregående års höga ordernivå i den kortcykliska verksamheten, vilket framför allt noterades inom bostadsbyggnadssektorn och generellt inom diskret tillverkning där kunder normaliserade ordermönstren i samband med allt kortare leveranstider. Totalt sett uppgick ration bokade order/fakturering till 1,06, drivet av tre av fyra affärsområden, och vi ökade orderstocken ytterligare.

Det var bra att vårt kassaflöde från rörelsen förbättrades med 378 miljoner dollar jämfört med föregående år och jag förväntar mig att vi ska förbättra kassaflödes-konverteringen framöver. Under de första sex månaderna har vi genererat strax över 1 miljard dollar i kassaflöde från rörelsen, vilket hjälper oss att positionera oss väl för vad jag förväntar mig bli en god kassaflödesleverans i år.

Som meddelats tidigare under kvartalet erfor vi en IT-säkerhetsincident. Jag är tacksam över hur våra team hanterade utmaningen och lyckades avgränsa incidenten, vilket resulterade i att vi inte hade någon väsentlig finansiell påverkan i perioden.

Strax efter att andra kvartalet avslutades, slutförde vi avyttringen av divisionen Power Conversion för cirka 500 miljoner dollar. Följaktligen förväntar vi oss att redovisa en icke-operativ kapitalvinst som uppskattas uppgå till cirka 50 miljoner dollar i rörelseresultat under tredje kvartalet 2023. I och med den här transaktionen har vi slutfört alla avyttringar av divisioner som tillkännagavs i slutet av 2020. Med detta sagt, vi följer kontinuerligt upp produkt-grupperna i alla divisioner för att optimera erbjudandet.

Det mindre förvärvet av Eve Systems är ett annat exempel på våra portföljaktiviteter, denna gång av divisionen Smart Buildings inom affärsområdet Electrification. Med cirka 50 medarbetare genererade Eve cirka 20 miljoner dollar i intäkter under 2022. Företaget är pionjär med den nya anslutningsstandarden Matter som möjliggör för produkter i smarta hem att vara helt oberoende av tillverkare och användarens operativsystem, via den trådlösa tekniken Thread för konsumentinriktade produkter som är skräddarsydda för eftermonteringsmarknaden.

Jag är nöjd med att Process Automation presenterade sitt nya revolutionerande framdrivningskoncept som inledningsvis främst riktar sig mot små till medelstora fartyg och kompletterar det befintliga marknadsledande erbjudandet Azipod® för större fartyg. Det nya innovativa konceptet ABB Dynafin™ för elframdrivning efterliknar rörelserna hos valens svansfena för maximal effektivitet. Konceptet undviker utsläpp och förväntas minska förbrukningen av framdrivningsenergi med upp till 22 procent jämfört med konventionella framdrivningssystem. Den första kommersiella prototypen förväntas finnas tillgänglig under 2025.

Björn Rosengren

Utsikter

Under tredje kvartalet 2023 förväntar vi oss en låg tvåsiffrig jämförbar intäktstillväxt och att den operativa EBITA-marginalen ska öka något från de 16,6 procent som redovisades under tredje kvartalet föregående år.

För helåret 2023 förväntar vi oss, trots rådande osäkerheter på marknaden, att den jämförbara intäktstillväxten ska bli minst 10 procent och vi förväntar oss att den operativa EBITA-marginalen ska bli över 16 procent.

Order och intäkter

Orderingången minskade med 2 procent (upp 2 procent på jämförbar basis) jämfört med föregående år, dämpat av valutakursförändringar och förändringar i portföljen, samtidigt som den jämförbara orderingången ökade från föregående års höga basnivå.

Orderutvecklingen var starkast inom den system- och projektrelaterade verksamheten, kopplat till kunderbjudandet inom mellanspänningssegmentet. Den kortcykliska verksamheten försvagades något jämfört med föregående års höga nivå, påverkat av lagerjusteringar och normaliserade ordermönster med förväntningar på ytterligare förkortade ledtider för leveranser. Två av fyra affärsområden redovisade en ensiffrig ordertillväxt, och Process Automation minskade på grund av portföljförändringar och Robotics & Discrete Automation minskade från föregående års nivå som gynnades av förköp under en period med betydande komponentbrist.

Orderingången i Nord- och Sydamerika ökade med 5 procent (6 procent på jämförbar basis), med stöd från en medelhög ensiffrig tillväxttakt i USA. Portföljförändringar satte press på utvecklingen från föregående år i Europa, medan en låg jämförbar tillväxt med en total minskning på  1 procent (upp 1 procent på jämförbar basis) redovisades, trots nedgångar i viktiga länder som Tyskland och Italien. Asien, Mellanöstern och Afrika minskade med 10 procent
(1 procent på jämförbar basis) då den positiva utvecklingen i länder som Indien och Saudiarabien inte fullt ut uppvägde minskningarna i andra länder som Kina med ett tapp på 15 procent (9 procent på jämförbar basis).

Fordonsindustrin var i stort sett stabil medan generell industri och konsumentrelaterade robotsegment minskade.

Inom transport och infrastruktur såg vi en positiv utveckling inom marint och hamnar samt förnybara energikällor.

Inom byggnadssektorn minskade efterfrågan relaterat till bostäder i alla tre regioner. För kommersiella fastigheter minskade efterfrågan i Kina och Tyskland, medan den var stabil i USA.

Efterfrågan inom processrelaterad verksamhet var generellt stark, särskilt inom olja och gas, men efterfrågan var god även inom hamnar, raffinering, petrokemi och energirelaterade segment med låga koldioxidutsläpp.

Intäkterna ökade med 13 procent (17 procent på jämförbar basis) till 8 163 miljoner dollar och gynnades primärt av ökade volymer genom leveranser från orderstocken, kombinerat med ett stabilt prisbidrag i ett medelhögt ensiffrigt intervall. Detta gav positiva effekter som mer än motverkade den negativa påverkan från valutakursförändringar och förändringar i verksamhetsportföljen. Intäkterna ökade i alla affärsområden, drivet av en jämförbar tillväxt i praktiskt taget alla divisioner.

Bruttovinst

Bruttoresultatet ökade starkt med 26 procent (28 procent i konstant valuta) till 2 888 miljoner dollar, drivet av en betydande förbättring om 380 punkter i bruttomarginalen till 35,4 procent. Bruttomarginalen förbättrades inom samtliga affärsområden, varav tre uppvisade betydande ökningar.

Rörelseresultat

Rörelseresultatet uppgick till 1 298 miljoner dollar och mer än fördubblades jämfört med motsvarande period föregående år. Rörelsemarginalen blev 15,9 procent. Vinsten ökade främst till följd av ett bättre operationellt genomförande, liksom en minskad negativ påverkan från timingrelaterade förändringar i råvarupriserna. En viss ytterligare medvind till den starka förbättringen från föregående år berodde på att förra årets period tyngdes av jämförelsestörande poster, inklusive cirka 250 miljoner dollar som föranletts av avvecklingen av ett tidigare projekt samt beslutet att lämna den ryska verksamheten.

Operativt EBITA

Operativt EBITA ökade med 25 procent (26 procent i konstant valuta) jämfört med föregående år till 1 425 miljoner dollar och marginalen ökade med 200 punkter till 17,5 procent. En huvudsaklig faktor bakom det förbättrade resultatet var den positiva prisutvecklingen i alla affärsområden, något som mer än kompenserade för arbetskraftrelaterad inflation liksom en viss kostnadsinflation hänförlig till råvaror. Ytterligare stöd kom från effekterna av högre produktionsvolymer som föranleddes av genomförande av orderstocken. Försäljnings-, allmänna och administrativa kostnader minskade i förhållande till intäkterna till 17,0 procent jämfört med 18,2 procent föregående år. Operativt EBITA för koncerngemensamt och övrigt uppgick till
-143 miljoner dollar, varav -67 miljoner dollar hänförligt till E-mobility-verksamheten som hämmades av vissa lagerrelaterade avsättningar och teknikinvesteringar som föranleddes av en återgång till en mer fokuserad produktstrategi för att säkerställa en fortsatt ledande marknadsposition.

Finansnetto

Finansnetto uppgick till -25 miljoner dollar och låg fortsatt i stort sett stabilt jämfört med föregående år.

Inkomstskatt

Kostnader för inkomstskatt uppgick till 349 miljoner dollar med en effektiv skattesats på 27,2 procent.

Nettovinst och resultat per aktie

Nettovinst tillhörande ABB uppgick till 906 miljoner dollar och mer än fördubblades från föregående år drivet av ett förbättrat verksamhetsresultat och en minskning av jämförelsestörande poster. Detta ledde till ett resultat per aktie före utspädning på 0,49 dollar, upp från 0,20 dollar föregående år.

Balansräkning och kassaflöde

Nettorörelsekapital

Nettorörelsekapitalet uppgick till 4 585 miljoner dollar, en ökning jämfört med föregående år från 3 663 miljoner dollar och sekventiellt från 4 164 miljoner dollar. Den sekventiella ökningen drevs huvudsakligen av ökade fordringar som föranleddes av hög intäktstillväxt och större lager för att stötta en positiv ratio bokade order/fakturering. Nettorörelsekapitalet i procent av intäkterna1 uppgick till 14,7 procent, en ökning från 13,9 procent.

Förvärv av anläggningstillgångar

Investeringar i materiella anläggningstillgångar uppgick till 180 miljoner dollar.

Nettoskuld

Nettoskulden1 uppgick i slutet av kvartalet till 4 165 miljoner dollar, och minskade från 4 235 miljoner dollar jämfört med föregående år, och ökade från 3 826 miljoner dollar sekventiellt.  Den sekventiella nettoökningen drevs huvudsakligen av kontanta betalningar i samband med utdelningen och det pågående aktieåterköpsprogrammet.

Kassaflöde

Kassaflöde från rörelsen uppgick till 760 miljoner dollar, en ökning jämfört med föregående år från 382 miljoner dollar. Det drevs av förbättringar inom affärsområdena Electrification och Motion baserat på bättre resultat och lägre uppbyggnad av nettorörelsekapital jämfört med föregående år, i huvudsak avseende lager.

Aktieåterköpsprogram

Ett aktieåterköpsprogram på upp till 1 miljard dollar lanserades den 3 april 2023. Under andra kvartalet återköptes 5 778 691 aktier på second trading line för cirka 212 miljoner dollar. ABB:s totala antal emitterade aktier, inklusive egna aktier, uppgår till 1 882 002 575.

Electrification

Order och intäkter

Kundaktiviteten låg åter på en hög nivå. Orderingången var upp med 1 procent (3 procent på jämförbar basis) till

3 960 miljoner dollar, en ökning från den höga basnivån föregående år.

• Orderutvecklingen var starkast inom den systemrelaterade verksamheten, som ofta kopplas till mellanspänningssegmentet, och stöttade en stark ordertillväxt inom divisionen Distribution Solutions. Rent generellt var efterfrågan fortsatt stabil i flertalet segment och särskilt stark i segment som datacenter samt olja och gas. En försvagning noterades inom segmentet för bostadsbyggandet, vilket minskade i alla regioner. En viss minskning noterades inom kommersiella fastigheter i Kina och Tyskland medan USA i stort sett förblev stabilt.
  • Den höga orderaktiviteten i Nord- och Sydamerika resulterade i en regional tillväxt på 8 procent (8 procent på jämförbar basis), stöttat av en stark ökning i USA på 6 procent (6 procent på jämförbar basis), vilket ledde till ett av de starkaste kvartalen någonsin. Orderingången i Asien, Mellanöstern och Afrika minskade med 3 procent (upp 5 procent på jämförbar basis) där den jämförbara minskningen i efterfrågan i Kina mer än väl kompenserades av styrka i marknader som Indien. Europa minskade med 4 procent (6 procent på jämförbar basis), huvudsakligen hämmat av en svag marknad för bostadsbyggande i Tyskland.
  • Intäkterna ökade med 9 procent (11 procent på jämförbar basis) till 3 735 miljoner dollar med en tvåsiffrig tillväxt i alla divisioner förutom Smart Buildings och Installation Products, huvudsakligen på grund av negativ påverkan från bostadsbyggnads-sektorn. Ökade volymer och en stark prisutveckling bidrog i stort sett lika mycket till jämförbar tillväxt.

Vinst

Andra kvartalet var en rekordperiod både vad gäller operativt EBITA-resultat på 787 miljoner dollar och operativ EBITA-marginal på 21,1 procent, hjälpt av en betydande bruttomarginalförbättring. Lönsamheten förbättrades i alla divisioner utom en, och den starkaste ökningen noterades i Distribution Solutions som skördar frukterna av genomförande av orderstocken samt av aktiviteter för att strukturellt förbättra lönsamheten.

• Positiv prispåverkan kompenserade mer än väl för arbetskraftsrelaterad inflation och marginalen stöttades dessutom av en minskning i råvaru- och fraktkostnader jämfört med föregående år.
  • Operational hävstång på ökade produktionsvolymer bidrog till förbättrad operativ EBITA-marginal.

Motion

Order och intäkter

En stark utveckling i den systemrelaterade verksamheten bidrog till affärsområdets ökade orderingång på 3 procent (3 procent på jämförbar basis) till 2 137 miljoner dollar, upp från den höga nivån i föregående år.

• En hög kundaktivitet i mellanspänningssegmentet ledde till en stark ordertillväxt inom divisionerna System Drives samt Large Motors and Generators, liksom inom den närliggande Service-verksamheten. Detta mer än kompenserade för en minskning inom de mer kortcykliska divisionerna.
  • Europa ökade med 8 procent (4 procent på jämförbar basis) och Nord- och Sydamerika ökade med 4 procent
    (1 procent på jämförbar basis) trots en minskning i USA. Asien, Mellanöstern och Afrika minskade med 3 procent (upp 3 procent på jämförbar basis) där en mindre jämförbar nedgång i Kina mer än väl kompenserades av en stark utveckling i marknader som Indien.
  • Genomförande av orderstocken ledde till en mycket stark intäktstillväxt på 22 procent (22 procent på jämförbar basis) till 1 981 miljoner dollar. Högre volymer var den huvudsakliga drivkraften tillsammans med en robust prisutveckling som föranleddes av aktiviteter som implementerats föregående år. En hög tvåsiffrig tillväxt i jämförbara intäkter redovisades i de flesta divisioner.

Vinst

Ökningen på 51 procent från föregående år i operativt EBITA till 401 miljoner dollar resulterade i en marginal som för det första kvartalet någonsin översteg 20-procentsstrecket, då utfallet var 20,4 procent.

• Resultat och marginaler förbättrades från föregående år i de flesta av divisionerna, inklusive Large Motors and Generators som gynnades av pågående, fokuserade självhjälpsåtgärder. Därmed redovisade alla divisioner utom en tvåsiffriga marginaler under kvartalet.
  • Ett starkt prisbidrag kompenserade mer än väl för inflationsrelaterade kostnadsökningar för arbetskraft, råvaror och frakt, och var den huvudsakliga drivkraften för lönsamhetsökningen från förra året.
  • Genomförandet av orderstocken ökade produktionsvolymerna, vilket förbättrade den täckningen av fasta kostnader.
  • En positiv divisionsmix bidrog till marginalförbättringen, stöttat av en högre andel av intäkter som genererats i den drivenhetsrelaterade verksamheten.

Process Automation

Order och intäkter

Kundaktiviteten låg fortsatt på en hög nivå i segmenten, även om vissa hämmande tidsrelaterade effekter på orderläggning noterades. Utsikterna gällande projekt på marknaden var fortsatt robusta. Avyttringen av Accelleron var den primära dämpande effekten på den totala ordertillväxten som minskade med 8 procent (upp 6 procent på jämförbar basis) jämfört med föregående år, till 1 669 miljoner dollar.

• Marknadsutvecklingen var positiv inom alla kundsegment och var särskilt stark inom olja och gas där USA utmärkte sig på ett positivt sätt. En god utveckling noterades också inom hamnar, raffinering, petrokemi och energirelaterade segment med låga koldioxidutsläpp.
  • Både Europa och Asien, Mellanöstern och Afrika redovisade en positiv jämförbar ordertillväxt som mer än väl kompenserade för en liten nedgång i Nord- och Sydamerika, medan den totala tillväxten tyngdes primärt av portföljförändringen med Accelleron.
  • Alla divisioner bidrog starkt till intäktstillväxten på 2 procent (19 procent på jämförbar basis) till 1 553 miljoner dollar, där ökade volymer var den huvudsakliga faktorn tillsammans med ytterligare stöd från pris.

Vinst

Orderstocken omvandlades till intäkter med en högre bruttomarginal vilket hjälpte resultattillväxten på 7 procent från förra året, till ett operativt EBITA på 239 miljoner dollar. Den operativa EBITA-marginalen förbättrades med 110 punkter till 15,4 procent, vilket var något högre än den nyligen nådda tidigare toppnoteringen.

• Ett förbättrat verksamhetsresultat i affärsområdet Process Automation bidrog mer än väl till att kompensera för påverkan från avyttringen av Accelleron-verksamheten som stöttade föregående års marginal med 190 punkter.
  • Lönsamheten förbättrades inom alla divisioner förutom Marine & Ports där mixen hämmade resultatet på grund av avsaknaden av den arktiska marinframdrivnings-verksamheten. Divisionen Measurement & Analytics redovisade den starkaste marginalförbättringen till klart över genomsnittet för affärsområdet tack vare en god mix, framgångsrik affärssegmentering för förbättrad transparens och resultatåtgärder, inklusive pris.

Robotics & Discrete Automation

Order och intäkter

Orderingången minskade med 23 procent (22 procent på jämförbar basis) jämfört med föregående år till 850 miljoner dollar. Precis som i föregående kvartal normaliserade kunderna ordermönstren för att anpassa sig till en miljö med kortare leveranstider då den ansträngda försörjningskedjan förbättrades jämfört med föregående år. Vissa lagerjusteringar bland kunderna satte ytterligare sekventiell press på orderingången, främst i Kina. Denna påverkan förväntas kvarstå under tredje kvartalet.

• Orderingången minskade tvåsiffrigt i båda divisionerna baserat på en stabil utveckling i fordonssegmentet jämfört med nedgångar i övriga segment, i synnerhet inom maskinautomation och elektronik.
  • Lagerjusteringar bland kunderna var mest framträdande i Asien, Mellanöstern och Afrika där orderingången minskade med 33 procent (29 procent på jämförbar basis), hämmat av en betydande nedgång i Kina. Europa föll med 23 procent (24 procent på jämförbar basis) medan Nord- och Sydamerika redovisade en ökning på 4 procent (4 procent på jämförbar basis), stöttat av en god utveckling i Kanada och Mexiko.
  • Genomförande av den stora orderstocken ledde till den starka intäktstillväxten på 26 procent (27 procent på jämförbar basis) med ett liknande mönster i båda divisionerna. Medan högre volymer var den huvudsakliga drivkraften för tillväxt bidrog pris också väsentligt till följd av föregående års implementerade åtgärder.

Vinst

Operativt EBITA mer än fördubblades till 141 miljoner dollar från föregående års låga nivå då resultatet påverkades av covid-relaterade nedstängningar och en ansträngd försörjningskedja. Ett förbättrat verksamhetsresultat drev ökningen på 710 punkter i den operativa EBITA-marginalen till 15,3 procent, den högsta nivån på flera år.

• Hävstången på ökade volymer i produktionen var den huvudsakliga drivkraften för högre resultat och marginal.
  • En positiv påverkan från tidigare implementerade prisåtgärder bidrog avsevärt till den förbättrade lönsamheten. Prisutvecklingen kompenserade mer än väl för arbetskraftsrelaterad inflation, med ytterligare stöd från lägre kostnader för insatsvaror och frakt.
  • Båda divisionerna redovisade marginaler på över 15 procent under perioden.

Hållbarhet

Kvartalet i korthet

• ABB samarbetar med Lhyfe, världspionjär inom produktion av förnybar vätgas, och Skyborn, global ledare inom förnybar energi, för att tillsammans förverkliga och optimera ett av Europas mest ambitiösa förnybara vätgasprojekt någonsin – SoutH2Port. Anläggningen i Söderhamn, driven av Skyborns planerade havsbaserade vindkraftspark, kommer att producera cirka 240 ton vätgas per dag, vilket motsvarar cirka 1,8 miljoner oljefat per år. ABB kommer att bistå med viktig expertis för att optimera integreringen av vätgas- och elproduktion i hela ekosystemet, inklusive automation, elektriska och digitala tekniker.
  • Mellan 17 och 25 juni ägde Special Olympics World Games rum i Berlin – för första gången i Tyskland – där 7 000 idrottare med olika förmågor från cirka 190 länder tävlade i 26 grenar under mottot #Unbeatabletogether. Cirka 150 ABB-medarbetare arbetade som volontärer för att stötta deltagarna under de spännande och inspirerande tävlingarna. ABB Tyskland har varit stödpartner till Special Olympics vid lokala och nationella tävlingar i 23 år.
  • Ett pilotprojekt mellan ABB Robotics och den amerikanska ideella organisationen Junglekeepers visade vilken roll molntekniken kan spela för att skynda på återbeskogningen och göra den mer effektiv och skalbar. ABB:s cobot YuMi automatiserade planteringsuppgifter i ett djungellaboratorium i Amazonas, vilket snabbade upp processen så att Junglekeepers volontärer kunde fokusera på mer verkningsfullt arbete. Med ABB RobotStudios molnteknik simulerade, förfinade och driftsatte ABB:s experter på 1 200 mils avstånd i Sverige den programmering som krävs för YuMis uppgifter i djungeln – och möjliggjorde därmed världens mest avlägsna robot.
  • ABB har erhållit utmärkelsen 2023 Global Water Award i kategorin ”Smart Water Project of the Year” för samarbetet med Wellington Water, VA-leverantören för Wellington-regionen på Nya Zeeland. ABB:s toppmoderna instrumenteringsteknik och frekvensomriktare gör det möjligt för Wellington Water att mäta och lagra data om vattenflödet i realtid och leverera upp till 10 procent energibesparingar per månad.
  • I maj 2023 genomförde ABB E-mobility och Scania framgångsrikt ett första test för utvecklingen av ett megawattladdsystem, något som utgör nästa milstolpe i utvecklingen av en effektiv lösning för högeffektsladdning av tunga fordon. Tekniken innebär att laddningstiden kan halveras för tunga fordon. Framtagningen av en lösning för att snabbladda dessa kommersiella elfordon, vilket också ger en betydande räckvidd, är ett stort steg för att öka försäljningen av tunga fordon som kan köras fossilfritt.

Resultat andra kvartalet

• 28 procents minskning av koldioxidutsläpp i den egna verksamheten, huvudsakligen tack vare en omställning till grön el i vår verksamhet.
  • 32 procents minskning av LTIFR jämfört med föregående år tack vare ett minskat antal incidenter i absoluta tal.
  • 3,4 procentenheters ökning av andelen kvinnor inom den högre ledningen, vilket påvisar starka framsteg mot vårt mål.

Betydande händelser

Under andra kvartalet 2023

• Den 3 april lanserade ABB det tidigare meddelade nya aktieåterköpsprogrammet på upp till 1 miljard dollar. Max antal aktier som kan återköpas en viss handelsdag är enligt det nya programmet 762 196 stycken.
  • Den 25 april tillkännagav ABB planerna att avnotera sina depåbevis (American Depositary Receipts, ADR) från New York Stock Exchange (NYSE) och avsikten att i slutänden avregistrera depåbevisen och underliggande aktier enligt den amerikanska Securities Exchange Act of 1934 (Exchange Act). Avnoteringen trädde i kraft den 23 maj och ADR-programmet konverterades till ett sponsrat nivå I ADR-program med handel på den amerikanska OTC-marknaden (over-the-counter).
  • Den 7 juni tillkännagav ABB att efter slutförandet av annulleringen av 82 742 500 aktier innehade ABB 20 845 438 egna aktier, vilket motsvarar 1,1 procent av det totala aktiekapitalet och rösträtterna i företaget. Detta innefattar 4 269 700 aktier som köpts in i kapitalminskningssyfte. ABB:s totala antal emitterade aktier, inklusive egna aktier, uppgår till 1 882 002 575.

Efter andra kvartalet 2023

• Den 3 juli tillkännagav ABB slutförandet av avyttringen av divisionen Power Conversion om cirka 500 miljoner dollar. Som ett resultat förväntar sig ABB att kunna redovisa en icke-operativ bokad vinst på cirka 50 miljoner dollar i rörelseresultat under tredje kvartalet 2023. I och med den här transaktionen har ABB slutfört alla avyttringar av divisionsportföljer som tillkännagavs i slutet av 2020.

Första halvåret 2023

Efterfrågan på ABB:s erbjudande var fortsatt stark under första halvåret 2023. Svagheter i bostadsbyggnadssektorn och en viss dämpning i den kortcykliska verksamheten från föregående års höga nivå uppvägdes av en stark utveckling i den långcykliska verksamheten, drivet framför allt av mellanspänningssegmentet och processrelaterade industrier. Orderingången ökade i tre av fyra affärsområden och var fortsatt stabil (upp 6 procent på jämförbar basis) för ABB med 18 117 miljoner dollar. Intäkterna, som stöttades av ett starkt genomförande av orderstocken, uppgick till 16 022 miljoner dollar, en ökning med 13 procent (19 procent på jämförbar basis), vilket totalt sett innebar en ratio bokade order/fakturering på 1,13.

Rörelseresultatet uppgick till 2 496 miljoner dollar, en uppgång från 1 444 miljoner dollar under första halvåret 2022, vilket framför allt speglar det förbättrade rörelseresultatet. Dessutom inkluderade resultatet under samma period föregående år kostnader på cirka 250 miljoner dollar som föranleddes av avvecklingen av ett tidigare projekt inom icke-kärnverksamheter samt beslutet att lämna den ryska verksamheten.

Operativt EBITA förbättrades med 27 procent jämfört med föregående år till 2 702 miljoner dollar och den operativa EBITA-marginalen ökade med 200 punkter till 16,9 procent, avsevärt högre i alla affärsområden jämfört med motsvarande period föregående år. Resultatet drevs av den operativa hävstången på genomförande av orderstocken liksom fördelar från en framgångsrik prishantering, vilket mer än väl kompenserade för kostnadsinflationen för i huvudsak arbetskraft. EBITA för koncerngemensamt och övrigt uppgick till -254 miljoner dollar, varav -95 miljoner dollar avsåg E-mobility-verksamheten, dämpat av vissa lagerrelaterade avsättningar liksom teknikinvesteringar som föranletts av en återgång till en mer fokuserad produktstrategi för att säkerställa en fortsatt ledande marknadsposition.

Finansnettot ökade med 17 miljoner dollar till - 46 miljoner dollar, medan bidraget från icke-operativa pensionsrelaterade poster minskade med 53 miljoner dollar till 15 miljoner dollar jämfört med motsvarande period föregående år, huvudsakligen på grund av högre räntor. Kostnader för inkomstskatt uppgick till 468 miljoner dollar med en skattesats på 19,0 procent, inklusive ett nettobidrag från den gynnsamma upplösningen av ett tidigare skatteärende avseende avyttringen av Power Grids-verksamheten.

Nettovinst hänförlig till ABB uppgick till 1 942 miljoner dollar, en uppgång med 983 miljoner dollar jämfört med föregående år. Resultat per aktie före utspädning blev 1,04 dollar, mer än en fördubbling jämfört med motsvarande period föregående år.

Viktigt att notera angående framåtsyftande information

Detta pressmeddelande innehåller framåtsyftande information och uttalanden såväl som andra uttalanden om framtidsutsikter för vår verksamhet, inklusive de i avsnitten VD:s sammanfattning, Utsikter, Intäkter, Balansräkning och kassaflöde, Hållbarhet samt Betydande händelser. Dessa uttalanden bygger på aktuella förväntningar, uppskattningar och prognoser om faktorer som kan inverka på våra framtida resultat, inklusive globala ekonomiska förhållanden och ekonomiska förhållanden i regioner och branscher som utgör viktiga marknader för ABB. Dessa förväntningar, uppskattningar och prognoser känns vanligen igen genom uttalanden som innehåller ord som ”förutser”, förväntar”, ”räknar med” ”uppskattar, ”planerar”, ”mål”, ”sannolikt” eller liknande uttryck. Emellertid föreligger många risker och osäkerheter, varav många är utanför vår kontroll, som kan medföra att våra faktiska resultat avviker väsentligt från framåtsyftande information och uttalanden i det här pressmeddelandet och som kan påverka vår förmåga att uppnå något av eller alla våra fastställda mål. Väsentliga faktorer som kan orsaka sådana avvikelser är, bland andra, affärsrisker i samband med fluktuationer i global konjunktur och politiska förhållanden, kostnader i samband med efterlevnadsaktiviteter, marknadens accept av nya produkter och tjänster, förändringar i statliga regelverk och valutakurser samt andra sådana faktorer som kan diskuteras från tid till annan i ABB Ltd:s dokument till U.S. Securities and Exchange Commission, inklusive företagets årsredovisningar i dokument 20-F. Även om ABB Ltd bedömer att företagets förväntningar som återspeglas i varje sådant framåtsyftande uttalande bygger på rimliga antaganden kan inte företaget lämna garanti för att dessa förväntningar kommer att infrias.

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 20 juli 2023, vilket kan läsas i sin helhet inklusive bilagor på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

Resultat för andra kvartalet presenteras den 20 juli 2023

Pressmeddelandet samt en presentation för andra kvartalet 2023 finns att tillgå på ABB News Center på www.abb.com/news och på Investor Relations webbplats www.abb.com/investorrelations.

ABB håller en telefonkonferens och webbsändning för analytiker och investerare idag kl. 10:00. Du föranmäler dig till telefonkonferensen eller deltar i webbsändningen på ABB:s webbplats: www.abb.com/investorrelations.

Den inspelade konferensen finns tillgänglig efter konferensens slut på ABB:s webbplats.

Finansiell kalender

18 oktober Resultat tredje kvartalet 2023
30 november Kapitalmarknadsdag i Frosinone, Italien

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 130 års expertis driver ABB:s ca 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen.

För mer information kontakta:

Phone: +41 43 317 71 11
Email: media.relations@ch.abb.com