Resultat andra kvartalet 2024

• Operativt EBITA1 1 564 miljoner dollar; marginal1 19,0%
  • Resultat per aktie 0,59 dollar; +22%2
  • Kassaflöde från rörelsen 1 067 miljoner dollar; +40%

”Under andra kvartalet var efterfrågan stabil och vi uppnådde en rekordhög operativ EBITA-marginal på 19 procent. Jag är övertygad om att ABB kommer att fortsätta leverera långsiktiga aktieägarvärden i linje med målen när Morten Wierod tar över som VD nästa månad.”

Björn Rosengren, VD

VD:s sammanfattning

Det andra kvartalet var enligt min uppfattning ytterligare ett bevis på att de operativa förändringarna från införandet av ABB Way 2020 gör ABB till ett hållbart välfungerande bolag. Vi uppnådde en ny, rekordhög operativ EBITA-marginal, ett starkt kassaflöde och vi annonserade ett något större förvärv. Sammantaget är jag nöjd med utfallet.

På jämförbar basis låg orderingången kvar på samma höga nivå som förra året, med stöd av stark förbättring inom de två affärsområdena Electrification och Process Automation. Detta motverkades dock av en svag utveckling främst inom verksamheterna Machine Automation och E-mobility, samt en nedgång från relativt utmanande jämförelsetal i affärsområdet Motion. Vi såg tillväxt inom kortcykliska order och därmed en vändning efter flera svaga kvartal. Inom de projekt- och systemrelaterade verksamheterna ser vi en fortsatt stark underliggande kundaktivitet med en intakt och robust projektpipeline.

Intäkterna uppgick till den höga nivån om 8,2 miljarder dollar, och vi lyckades ändå leverera en positiv ”book-to-bill” på 1,02. Med ett första halvår i år med en ”book-to-bill” på 1,08 och med den förväntade övergripande stabila marknadsmiljön känner vi oss trygga med att nå en positiv ”book-to-bill” för 2024. Den operativa EBITA-marginalen uppgick till 19,0 procent, med stöd av både högre volymer och positiva priseffekter, samt att de koncerngemensamma posterna också bidrog positivt till helheten.

Det fria kassaflödet på 918 miljoner dollar förbättrades jämfört med förra året, och med en ökningstakt på 1,5 miljarder dollar under första halvåret är vi i en bra position för att uppnå vår årliga ambition att ligga på minst en liknande nivå som förra året.

Att möjliggöra ett samhälle med låga koldioxidutsläpp är kärnan i ABB:s verksamhet, och vi är nöjda med att se att våra mål för scope 1, 2 och 3 för 2030 och 2050 godkändes av Science Based Target initiative (SBTi), i enlighet med Parisavtalet. Vi har åtagit oss att minska våra scope 1- och 2-utsläpp med 80 procent till 2030 och med 100 procent till 2050. Med våra nya scope 3-mål att minska de absoluta utsläppen med 25 % från 2022 års baslinje kommer vi att öka vårt engagemang med våra partners i värdekedjan för minskade koldioxidutsläpp, samtidigt som vi tillhandahåller produkter och lösningar till våra kunder så att de kan skala upp användandet av förnybar energi, öka energieffektiviteten, elektrifiera processer och minska utsläppen.

Ett exempel på hur vi driver FoU mot energieffektiva lösningar är den nyligen lanserade styrplattformen OmniCore som gör att robotar kan arbeta upp till 25 procent snabbare och förbruka upp till 20 procent mindre energi, jämfört med den tidigare versionen. OmniCore möjliggör hantering av rörelser, sensorer och applikationsutrustning i en unik, gemensam styrarkitektur – en plattform och ett språk som integrerar hela vårt utbud av ledande hård- och mjukvara.

Som en förlängning av vår FoU-verksamhet investerar vi i minoritetsandelar i nystartade teknikföretag, som senare kan komma att integreras fullt ut i ABB-familjen. Under kvartalet investerade vi till exempel i två nystartade företag inom ren miljöteknik, Ndustrial och GridBeyond, som erbjuder AI-drivna lösningar för optimerad energiför-brukning i realtid för snabbare utfasning av fossila bränslen samt optimerade distribuerade energiresurser och industriella laster.

Det var mycket glädjande att se affärsområdet Electrification offentliggöra ett något större förvärv. När transaktionen är slutförd kommer Smart Buildings-divisionen att utöka sin portfölj med förvärvet av Siemens Wiring Accessories verksamhet i Kina, som genererade mer än 150 miljoner dollar i intäkter 2023. Förvärvet ökar vår marknadsnärvaro och kompletterar det regionala kunderbjudandet med ett komplett utbud av säker och tillförlitlig teknik för smarta byggnader.

Både jag och Morten, som snart tar över rollen som VD för ABB, är mycket glada över de interna utnämningarna av Giampiero Frisio som ny chef för affärsområdet Electrification och Brandon Spencer som ny chef för affärsområdet Motion. Båda är erkända ledare med starka meriter från ABB Way och har drivit lönsam tillväxt i två av våra största divisioner.

Jag är mycket stolt över att ha varit en del av ABB. Framför allt känner jag mig privilegierad att jag har fått lära känna alla de människor som utgör ABB – ett mycket kompetent och engagerat team med passion för affärer. Att arbeta i verksamhetsmodellen ABB Way har bidragit till att lyfta vårt finansiella resultat mot en nivå som är bäst i klassen, och till att fullt ut integrera ABB:s hållbarhet som en del av vårt centrala kunderbjudande samt att driva vår egen verksamhet till att vara en del av en industriell lösning med låga koldioxidutsläpp. När Morten från och med nästa månad tar över rollen som VD kommer han att bidra med sin stora erfarenhet av vår ledande teknik och sin kundförståelse från sina mer än 25 år i ABB:s kommersiella frontlinje. Jag är övertygad om att han kommer att utmana teamet att fortsätta förbättra ABB Way för lönsam och hållbar tillväxt. När jag nu går i pension från ABB önskar jag teamet all framgång i framtiden.

Björn Rosengren, VD

Utsikter

För det tredje kvartalet 2024 förväntar vi oss att tillväxttakten för jämförbara intäkter blir högre än i det andra kvartalet, och en operativ EBITA-marginal på cirka 18,5 procent, eller något lägre.

Under helåret 2024 förväntar vi oss en positiv ”book-to-bill”, en tillväxt på cirka 5 procent i jämförbara intäkter, samt en operativ EBITA-marginal på cirka 18 procent.

Order och intäkter

Orderingågen uppgick till 8 435 miljoner dollar, vilket utgör en minskning med 3 procent (0 procent på jämförbar basis) från föregående år. Stark ordertillväxt noterades för de båda affärsområdena Electrification och Process Automation. Detta motverkades dock av en svag utveckling främst inom den diskreta automations-relaterade divisionen Machine Automation och inom E-mobility-verksamheten. Orderingången inom affärsområdet Motion minskade också från relativt utmanande jämförelsetal. Sammantaget var det en positiv utveckling för kortcykliska order. Det underliggande affärsklimatet inom projekt- och systemverksamheterna var fortsatt starkt, även om orderingången för stora order minskade från förra årets höga nivå.

Marknadsklimatet i Nord- och Sydamerika var starkt, men orderingången minskade med 6 procent (4 procent på jämförbar basis) på grund av tidpunkterna för stora order som bokades förra året, främst i USA. Europa minskade med 5 procent (4 procent på jämförbar basis) främst kopplat till den svaga efterfrågan i segmentet maskinkonstruktion inom Robotics & Discrete Automation. Asien, Mellanöstern och Afrika ökade med 4 procent jämfört med föregående år (9 procent på jämförbar basis) tack vare en stark jämförbar utveckling i länder som Australien och delar av Mellanöstern, vilket uppvägde nedgången i Kina. Marknadsklimatet i Kina håller på att stabiliseras, och både affärsområdena Electrification och Motion redovisade endast låga ensiffriga nedgångar jämfört med föregående år. Koncernens order i Kina förblev stabila jämfört med föregående kvartal.

Inom transport och infrastruktur noterades en positiv utveckling inom marint, hamnar och järnväg.

Inom industrisegmentet noterades en särskilt stark utveckling inom datacenter.

Orderingången inom byggsegmentet förbättrades överlag, tack vare den kombinerade effekten av en positiv utveckling inom det kommersiella området, främst i USA, medan bostadssegmentet var svagt i samtliga regioner.

I de segment som är relaterade till robotik minskade orderingången inom fordon men förbättrades inom generell industri och konsumentrelaterade segment. Segmentet maskinkonstruktion minskade då kunderna normaliserade ordermönster efter tidigare förhandsköp och en svagare underliggande marknad.

Inom de processrelaterade verksamheterna förbättrades orderingången inom kraftgenerering och kemi, medan kundaktiviteten var i stort sett oförändrad inom olja och gas, med en negativ orderutveckling inom papper och massa, metaller och gruvor.

Intäkterna på 8 239 miljoner dollar innebar en ökning med
1 procent (4 procent på jämförbar basis) främst drivet av högre volymer, men också av en positiv prisutveckling. Intäkterna gynnades av genomförandet av den starka orderstocken samt en stabil utveckling inom de kortcykliska verksamheterna.

Bruttovinst
Bruttoresultatet ökade med 10 procent (12 procent i konstant valuta) till 3 174 miljoner dollar, vilket reflekterar en förbättring av bruttomarginalen med 310 punkter till 38,5 procent. Bruttomarginalen förbättrades i tre av fyra affärsområden.

Rörelseresultat
Rörelseresultatet uppgick till 1 376 miljoner dollar, en uppgång med 6 procent från förra året. Detta berodde främst på en starkare operativ utveckling med ytterligare stöd från valutasäkringar jämfört med föregående år, vilket mer än väl uppvägde effekterna av högre omstruktureringskostnader samt resultat från försäljning av verksamheter. Rörelsemarginalen uppgick till 16,7 procent, upp 80 punkter från förra året.

Operativt EBITA
Operativt EBITA ökade med 10 procent, jämfört med föregående år, till 1 564 miljoner dollar och marginalen ökade med 150 punkter till det nya rekordet 19,0 procent. Bidraget från den operativa hävstången på högre volymer och en positiv prispåverkan uppvägde mer än väl de högre kostnaderna relaterade till forskning och utveckling (FoU) samt försäljnings-, administrations- och generella kostnader. Operativt EBITA för koncerngemensamt och övrigt uppgick till -67 miljoner dollar. De koncernrelaterade posterna blev ett nettobidrag om 20 miljoner dollar. Detta utgör totala underliggande koncern-gemensamma rörelsekostnader om cirka 55 miljoner dollar och en positiv påverkan om 75 miljoner dollar relaterat till en minskning av en avsättning för egenförsäkring och en återföring av en avsättning kopplad till icke-kärnverksamheten. De återstående -87 miljoner dollar avser E-mobility-verksamheten, som redovisade 48 miljoner dollar i nedskrivningar, främst kopplat till lager. Verksamhetsresultatet hämmades av den pågående omorganisationen som har till syfte att säkerställa en mer fokuserad portfölj.

Finansnetto
Finansnettot gav ett positivt bidrag om 33 miljoner dollar, en förbättring från föregående års kostnad om 25 miljoner dollar. Förbättringen jämfört med föregående år beror på en kombination av en lägre nettoskuldposition och en gynnsam mix av räntor mellan upplåning och kontantdepositioner.

Inkomstskatt
Kostnader för inkomstskatt uppgick till 315 miljoner dollar, med en effektiv skattesats på 22,2 procent, sänkt med cirka 500 baspunkter på grund av en omvärdering av vissa skatterisker.

Nettovinst och resultat per aktie
Nettovinsten hänförlig till ABB uppgick till 1 096 miljoner dollar, vilket innebär en ökning på 21 procent från förra året, drivet av ett förbättrat operat
ivt resultat, bidraget från finansnettot och den lägre skattesatsen. Detta ledde till ett resultat per aktie före utspädning på 0,59 dollar, upp från 0,49 dollar från föregående period.

Balansräkning och kassaflöde

Nettorörelsekapital
Nettorörelsekapitalet uppgick till 3 607 miljoner dollar, en minskning jämfört med föregående år från 4 585 miljoner dollar, då lägre lager, högre kundförskott och
högre leverantörsskulder mer än motverkades av högre avtalstillgångar. Nettorörelsekapitalet i procent av intäkter[1] uppgick till 11,2 procent, en minskning från 14,7 procent för ett år sedan och förbättrades inom nästan samtliga komponenter av nettorörelsekapital.

Investeringar i anläggningstillgångar
Investeringar i materiella anläggningstillgångar uppgick till 185 miljoner dollar.

Nettoskuld
Nettoskulden1 uppgick i slutet av kvartalet till 2 480 miljoner dollar, en minskning från förra årets nivå på 4 165 miljoner dollar. Minskningen berodde främst på ett starkt fritt kassaflöde. Ökningen från föregående kvartals nivå på 2 086 miljoner dollar berodde främst på den andra delen av utbetalningen av utdelning samt köpet av egna aktier, delvis motverkat av ett starkt kassaflöde.

Kassaflöde
Kassaflödet från rörelsen uppgick till 1 067 miljoner dollar, en ökning jämfört med föregående års 760 miljoner dollar. För alla affärsområden ökade det fria kassaflödet från rörelsen, främst drivet av en lägre uppbyggnad av nettorörelsekapital jämfört med föregående år, mestadels kopplat till lager och kundfordringar samt till en ökning av leverantörsskulder jämfört med förgående kvartal. Ytterligare stöd kom från en viss ökning av det operativa resultatet.

Aktieåterköpsprogram
Ett nytt aktieåterköpsprogram på upp till 1 miljard dollar lanserades den 1 april 2024. Det löper till den 31 januari 2025. Under andra kvartalet återköpte ABB totalt 3 754 257 aktier för ett totalt belopp om cirka 190 miljoner dollar. ABB:s totala antal emitterade aktier, inklusive egna aktier, uppgår till 1 860 614 888.

Electrification

Order och intäkter
I en gynnsam marknadsmiljö hade orderingången inom Electrification fördel av stark tillväxt inom kortcykliska verksamheter och solid underliggande projekt- och systemrelaterad kundaktivitet, även om orderingången för stora order minskade något från förra årets rekordhöga nivå. Den totala orderingången uppgick till
4 073 miljoner dollar, en ökning med 3 procent (7 procent på jämförbar basis) från föregående år.

• Orderingången var fortsatt stabil eller ökade inom de flesta kundsegment och var särskilt stark inom datacenter och infrastruktur. Även byggsegmentet förbättrades med stöd av en positiv utveckling inom det kommersiella området, drivet av USA, vilket mer än väl kompenserade för svagheten inom bostads-segmentet.
  • Ur ett geografiskt perspektiv förbättrades den jämförbara orderingången i samtliga tre regioner. Europa ökade med 5 procent (7 procent på jämförbar basis) med tillväxt på alla de större marknaderna. Tillväxten i Nord- och Sydamerika hämmades av tidpunkterna för projektorder som bokades under föregående år och var totalt sett stabil (upp 4 procent på jämförbar basis), med stöd av USA som ökade med 4 procent (8 procent på jämförbar basis). I Asien, Mellanöstern och Afrika förbättrades orderingången med 5 procent (12 procent på jämförbar basis) med stark tillväxt i länder som Indien. Detta uppvägde en liten nedgång i Kina på 7 procent (3 procent på jämförbar basis) jämfört med föregående år, med en stabil marknadsutveckling jämfört med föregående kvartal.
  • Intäkterna ökade med 2 procent (7 procent på jämförbar basis) till en rekordhög nivå på 3 809 miljoner dollar med en stabil till positiv utveckling i alla divisioner. Tillväxten berodde främst på högre volymer, med ytterligare stöd från en positiv prispåverkan.

Vinst
Rekordhögt operativt EBITA om 887 miljoner dollar och den högsta operativa EBITA-marginalen någonsin på 23,2 procent, upp 210 punkter jämfört med föregående år.

• Högre volymer och effekter av kontinuerliga förbättringsåtgärder var de viktigaste drivkrafterna bakom den högre marginalen jämfört med samma kvartal föregående år. Ytterligare stöd kom från en positiv prispåverkan.
  • Marginalerna förbättrades inom i stort sett alla divisioner.

Motion

Order och intäkter
Motion redovisade ytterligare att kvartal med en orderingång på runt 2 miljarder dollar, med en ”book-to-bill” på 1,03. En positiv utveckling noterades inom den kortcykliska orderingången. I divisioner mer kopplade till projekt- och systemrelaterad efterfrågan gick order-ingången ned från föregående års rekordhöga nivåer, även om den uppvisade en stabil trend jämfört med de senaste kvartalen. Totalt minskade orderingången med 6 procent (4 procent på jämförbar basis).

• Orderutvecklingen var som starkast i segmenten järnväg och kraftgenerering, med en positiv utveckling även inom HVAC drivet av kommersiella byggnader. Olja och gas gick ned från föregående års höga nivåer och en viss tröghet noterades inom metaller och kemi.
  • Orderingången i Asien, Mellanöstern och Afrika ökade med 1 procent (5 procent på jämförbar basis), med stöd av en stark utveckling bland annat i Indien, medan Kina försvagades något med 4 procent (1 procent på jämförbar basis). Europa minskade med 5 procent (4 procent på jämförbar basis). Nord- och Sydamerika sjönk med 13 procent (14 procent på jämförbar basis) främst på grund av den lägre andelen större order jämfört med föregående år.
  • Intäkterna uppgick till 1 951 miljoner dollar och minskade med 2 procent (1 procent på jämförbar basis) då stödet från genomförandet av orderstocken, och en positiv prispåverkan mer än motverkades av effekterna från låga volymer i de kortcykliska områdena då den förbättrade orderingången ännu inte konverterats till intäkter.

Vinst
Operativt EBITA på 388 miljoner dollar minskade med 3 procent och den operativa EBITA-marginalen försvagades med 50 punkter till 19,9 procent jämfört med föregående år.

• Den operativa hävstångseffekten på de lägre produktionsvolymerna i de kortcykliska verksamheterna mer än motverkade den förbättrade lönsamheten i divisioner kopplade till projekt- och systemerbjudanden.
  • Positiva prissättningseffekter mer än motverkades av negativa mixeffekter till följd av en lägre andel intäkter från kortcykliska verksamheter, samt högre kostnader för forskning och utveckling samt försäljnings-, administrations- och generella kostnader jämfört med föregående år.

Process Automation

Orderingången om 1 802 miljoner dollar ökade med
8 procent (10 procent på jämförbar basis) från föregående års låga jämförelsetal och förblev i linje med de senaste kvartalen. Marknadsaktiviteten förblev gynnsam med en stabil och intakt projektpipeline. ”Book-to-bill” var positiv på 1,05.

• Orderingången på kvartalsbasis kan vara volatil inom Process Automation, och under andra kvartalet var orderingången särskilt stark inom segmenten marin, hamnar och kemikalier, medan kundaktiviteten i stort sett var stabil inom olja och gas, med en negativ orderutveckling inom områdena papper och massa, metaller och gruvor.
  • Intäkterna ökade med 11 procent (12 procent på jämförbar basis) till 1 717 miljoner dollar, med stöd av en stabil till positiv utveckling i de flesta divisioner, då orderstocken genomfördes, inklusive en svagt positiv prispåverkan. Stark tillväxt inom serviceverksamheten bidrog också till tillväxten under kvartalet.

Vinst
Det här var ytterligare ett kvartal med en marginal över 15-procent-strecket, då Process Automation rapporterade 15,5 procent, upp 10 baspunkter jämfört med föregående år. Operativt EBITA ökade med 10 procent och nådde rekordnivån 263 miljoner dollar.

• Resultatet fick stöd av högre intäkter från genomförandet av orderstocken med en högre bruttomarginal. Denna gynnsamma utveckling motverkades delvis av en svag ökning av försäljnings-, administrations- och generella kostnader, som dock minskade något i procent av intäkter, samt av en delvis negativ mix.

Robotics & Discrete Automation

Order och intäkter
Orderingången minskade med 19 procent (17 procent på jämförbar basis) till 688 miljoner dollar och marknads-miljöerna skiljer sig kraftigt åt mellan de två divisionerna.

• Divisionen Robotics noterade en något positiv ordertillväxt med stöd av en positiv utveckling inom segmenten generell industri och lagerlogistik kopplat till konsumentindustrin. Detta motverkades dock delvis av den negativa utvecklingen inom segmenten för fordons- och elektronikindustri. Orderingången ökade starkt i Nord- och Sydamerika och minskade med ensiffriga tal i Asien, Mellanöstern och Afrika samt Europa. Lagernivåerna i distributörsleden verkar vara i linje med den nuvarande marknadssituationen.
  • Orderingången för Machine Automation minskade kraftigt på grund av normalisering efter tidigare förköpsperiod, men också på grund av en svagare underliggande marknad. Divisionen, som står för cirka 1/3 av affärsområdets intäkter, är främst exponerad mot den europeiska marknaden där segments för maskinkonstruktion förväntas vara under fortsatt press under resten av året.
  • Intäkterna på 833 miljoner dollar motsvarade en minskning med 10 procent (8 procent på jämförbar basis) jämfört med föregående år, drivet av lägre volymer. Intäkterna minskade i båda divisionerna eftersom den positiva orderutvecklingen inom Robotics ännu inte omvandlats till intäkter, och på grund av marknadsnedgången inom Machine Automation.

Vinst
Den operativa hävstången på lägre volymer satte press på operativt EBITA, som minskade med 34 procent till 93 miljoner dollar, och den operativa EBITA-marginalen som minskade med 420 punkter jämfört med förra året till 11,1 procent.

• Lägre produktionsvolymer ledde till underabsorption av fasta kostnader i båda divisionerna, och den största marginalminskningen noterades inom Machine Automation.
  • Divisionsmix hade en negativ inverkan på lönsamheten eftersom Machine Automation stod för en lägre andel av intäkterna jämfört med föregående år.
  • Till följd av närtida utmanande marknadsutsikter har Machine Automation vidtagit kostnadsåtgärder för att försvara den framtida lönsamheten. De positiva effekterna från dessa åtgärder väntas börja bli synliga mot slutet av året.

Hållbarhet

Resultat andra kvartalet

• 17 procents minskning av koldioxidutsläppen jämfört med föregående år tack vare en övergång till grön el och en lägre användning av fossila bränslen i vår verksamhet.
  • 17 procents ökning av LTIFR jämfört med föregående år på grund av ett större antal rapporterade incidenter under kvartalet. Vi fortsätter identifiera grundorsaker och åtgärder.
  • Ökning med 1,4 procentenheter jämfört med föregående år av andelen kvinnor i ledande befattningar, vilket visar på starka framsteg mot vårt mål.

Händelser under kvartalet

• ABB:s vetenskapsbaserade mål har godkänts av Science Based Targets initiative (SBTi), vilket visar att företagets ambitioner och metodik är i linje med den senaste klimatforskningen och Parisavtalet. Till 2030 siktar ABB på att minska de absoluta koldioxidutsläppen i scope 1 och 2 med 80 procent jämfört med 2019 och minska de absoluta Scope 3-utsläppen med 25 procent från 2022 års baslinje. Fram till 2050 strävar ABB efter en 100-procentig minskning av koldioxidutsläppen i scope 1 och 2 jämfört med 2019 och en 90-procentig minskning av absoluta scope 3-utsläpp från 2022 års baslinje.

• Red Eléctrica, företaget som ansvarar för Spaniens elsystem, har tilldelat ABB fyra kontrakt på synkronkompensatorer. ABB:s teknik kommer att bidra till att stärka elnätet, förbättra leveranskvaliteten och stödja energiomställningen på Kanarieöarna och Balearerna, vilket möjliggör ytterligare framsteg i integrationen av förnybar energi. Projektet är i linje med Spaniens integrerade nationella energi- och klimatplan 2021–2030, som syftar till minskade utsläpp av växthusgaser och ökad andel förnybar energi.
  • ABB har infört en banbrytande funktion i sin Routing Services-portfölj. Den nya lösningen optimerar både fartygets rutt och hastighet samtidigt som den tar hänsyn till förväntade väderförhållanden. Genom att använda realtidsdata som meteorologisk information, dagliga hyreskostnader, bränslekostnader och användardefinierade prestandamodeller rekommenderas justeringar som att sakta ner för att undvika dåligt väder eller öka hastigheten för att ligga före. Detta innovativa tillvägagångssätt minimerar bränsleförbrukningen, minskar utsläppen och förbättrar den totala effektiviteten under resorna.
  • Under kvartalet lanserade ABB:s division Installation Products ett innovativt kabelskyddssystem, PMA® EcoGuard™ PA6, tillverkat av kasserade fiskenät från havet, vilket understryker företagets fokus på att ytterligare förbättra produkternas cirkularitet. Genom att använda 50 procent återvunnen polyamid, främst från återvunna fiskenät, motverkar ABB föroreningar i havet och minskar samtidigt energi- och vattenförbrukningen under produktionen. EcoGuard PA6 möjliggör en 30-procentig minskning av scope 3 växthusgasutsläpp uppströms och en 50-procentig minskning av nettoanvändningen av sötvatten jämfört med konventionella produkter.
  • ABB firade Pride Month i juni. Månaden innehöll diskussioner om olika ämnen som berättelser om att komma ut, stödja anställda i övergångsfaser, säkerställa säkra resor, gå från åskådare till förebild, förbättra inkludering vid rekrytering och bygga psykologisk säkerhet i ledarroller. Dessa initiativ understryker ABB:s engagemang för att skapa en arbetsplats där allas röster hörs och värdesätts.

Betydande händelser

Under andra kvartalet 2024

• Den 28 juni meddelade ABB att man annullerat 21 387 687 aktier i ABB Ltd, som återköpts inom ramen för ABB:s aktieåterköpsprogram. Det totala antalet utgivna aktier och röster i ABB Ltd är 1 860 614 888, jämfört med 1 882 002 575 före annulleringen.
  • Den 27 juni meddelade ABB att dess mål för utsläppsminskningar godkänts av Science Based Targets initiative (SBTi). Som en del av företagets arbete för att möjliggöra ett samhälle med låga koldioxidutsläpp lämnade ABB in uppdaterade scope 1-, 2- och 3-mål för 2030 och 2050 till SBTi. SBTi:s godkännande av ABB:s vetenskapligt baserade mål bekräftar att ABB:s strategi är vetenskapligt baserad i enlighet med Parisavtalet.
  • Den 10 juni meddelade ABB att man hade ansökt om frivillig avregistrering och upphävande av SEC:s rapporteringsskyldigheter. Avregistreringen och upphävandet av rapporteringsskyldigheterna förväntas träda i kraft 90 dagar efter inlämnandet,såvida inte bolaget återkallar sin ansökan eller SEC invänder mot den. Bolaget kommer att fortsätta att fullgöra sina skyldigheter avseende finansiell rapportering och andra skyldigheter enligt tillämpliga börsregler - i synnerhet SIX Swiss Exchange Listing Rules och Nasdaq Stockholms regelverk.
  • Den 23 maj meddelade ABB att Giampiero Frisio utsetts till ny chef för affärsområdet Electrification och Brandon Spencer till ny chef för affärsområdet Motion. Båda kommer att tillträda sina nya roller och ingå i ABB-koncernens ledningsgrupp den 1 augusti 2024.
  • Den 1 april lanserade ABB sitt tidigare aviserade nya aktieåterköpsprogram av aktier för upp till 1 miljard dollar. Baserat på ABB:s nuvarande aktiekurs motsvarar detta maximalt cirka 21,3 miljoner aktier. Det maximala antalet aktier som kan återköpas under detta nya program på en given handelsdag är 692 486.

Första sex månaderna 2024

Under de första sex månaderna 2024 minskade den totala orderingången något från en hög jämförbar nivå. Svaghet noterades i de kortcykliska verksamheterna och var främst kopplad till byggsegmentet och diskret automation. Marknadsklimatet förblev gynnsamt inom projekt- och systemrelaterade verksamheter. Orderingången ökade i affärsområdet Electrification, med den tydligaste nedgången noterad inom Robotics & Discrete Automation. Orderingången uppgick till 17 409 miljoner dollar, och minskade med 4 procent jämfört med föregående år (2 procent på jämförbar basis). Tillväxten påverkades negativt av tidpunkterna för större bokade order som gynnade samma period föregående år.

Intäkterna fick stöd av genomförandet av den stora orderstocken och uppgick till 16 109 miljoner dollar, en uppgång med 1 procent (3 procent på jämförbar basis), vilket sammantaget innebar en book-to-bill på 1,08.

Rörelseresultatet uppgick till 2 593 miljoner dollar, en uppgång med 4 procent från förra året. Denna ökning kan hänföras till en förbättrad operativ utveckling som mer än väl uppvägde de negativa effekterna av högre kostnader relaterade till omstruktureringar, vinster och förluster från försäljning av verksamheter och transformations-aktiviteter inom ramen för ABB Way.

Operativt EBITA ökade med 10 procent jämfört med föregående år till 2 981 miljoner dollar och den operativa EBITA-marginalen förbättrades med 150 punkter till 18,4 procent. Ökningen drevs av förbättringar inom affärsområdena Electrification och Process Automation, som mer än väl kompenserade för nedgångar på andra håll. De främsta drivkrafterna för den förbättrade marginalen var operativ hävstång på högre volymer, såväl som påverkan från införda prisökningar, medan kostnader relaterade till försäljnings-, administrations- och generella kostnader förblev stabila. Operativt EBITA för koncerngemensamt och övrigt uppgick till -185 miljoner dollar. Det inkluderar en förlust om 141 miljoner dollar som kan hänföras till verksamheten E-mobility, som påverkades negativt av den pågående omorganisationen, som har till syfte att säkerställa en mer fokuserad portfölj, samt av nedskrivning främst hänförligt till lager.

Finansnettot gav ett bidrag om 53 miljoner dollar, en förbättring från föregående års kostnad om 46 miljoner dollar. Förbättringen jämfört med föregående år beror på en kombination av en lägre nettoskuldposition och en gynnsam mix av räntor mellan upplåning och kontantdepositioner. Kostnader för inkomstskatt uppgick till 654 miljoner dollar, vilket avspeglar en skattesats på 24,5 procent, positivt påverkat av 270 baspunkter på grund av en minskning av vissa skatterisker.

Nettovinst hänförlig till ABB uppgick till 2 001 miljoner dollar, en uppgång från 1 942 miljoner dollar jämfört med föregående år. Resultat per aktie före utspädning uppgick till 1,09 dollar, vilket motsvarar en ökning med 4 procent jämfört med föregående år.

Viktigt att notera angående framåtsyftande information

Detta pressmeddelande innehåller framåtsyftande information och uttalanden såväl som andra uttalanden om framtidsutsikter för vår verksamhet, inklusive de i avsnitten VD:s sammanfattning, Utsikter och Hållbarhet. Dessa uttalanden bygger på aktuella förväntningar, uppskattningar och prognoser om faktorer som kan inverka på våra framtida resultat, inklusive globala ekonomiska förhållanden och ekonomiska förhållanden i regioner och branscher som utgör viktiga marknader för ABB. Dessa förväntningar, uppskattningar och prognoser känns vanligen igen genom uttalanden som innehåller ord som ”förutser”, förväntar”, ”räknar med” ”uppskattar”, ”planerar”, ”riktlinjer”, ”sannolikt” eller liknande uttryck. Emellertid föreligger många risker och osäkerheter, varav många är utanför vår kontroll, som kan medföra att våra faktiska resultat avviker väsentligt från framåtsyftande information och uttalanden i det här pressmeddelandet och som kan påverka vår förmåga att uppnå något av eller alla våra fastställda mål. Väsentliga faktorer som kan orsaka sådana avvikelser är, bland andra, affärsrisker i samband med fluktuationer i global konjunktur och politiska förhållanden, kostnader i samband med efterlevnadsaktiviteter, marknadens accept av nya produkter och tjänster, förändringar i statliga regelverk och valutakurser. Även om ABB Ltd bedömer att företagets förväntningar som återspeglas i varje sådant framåtsyftande uttalande bygger på rimliga antaganden kan inte företaget lämna garanti för att dessa förväntningar kommer att infrias.

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 18 juli 2024, vilket kan läsas i sin helhet inklusive bilagor på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

Resultat för andra kvartalet presenteras den 18 juli 2024

Pressmeddelandet samt en presentation för andra kvartalet 2024 finns att tillgå på ABB News Center på www.abb.com/news och på Investor Relations webbplats www.abb.com/investorrelations.

ABB håller en telefonkonferens och webbsändning för analytiker och investerare kl. 10:00. Du föranmäler dig till telefonkonferensen eller deltar i webbsändningen på ABB:s webbplats: www.abb.com/investorrelations.

Den inspelade konferensen finns tillgänglig efter konferensens slut på ABB:s webbplats.

Finansiell kalender

17 oktober Resultat tredje kvartalet 2024

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 140 års expertis driver ABB:s fler än 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen.

För mer information kontakta:

Phone: +41 43 317 71 11
Email: media.relations@ch.abb.com