Resultat första kvartalet 2023

• Operativt EBITA1 1 277 miljoner dollar; marginal1 16,3%
  • Resultat per aktie 0,56 dollar; +78%2
  • Kassaflöde från rörelsen4 282 miljoner dollar

”ABB inledde året starkt med en positiv utveckling av de flesta nyckeltal, inklusive kassaflödet. Det ger oss tillförsikt att höja vår prognos för 2023.” Björn Rosengren, VD

VD:s sammanfattning

Kundaktiviteten var hög under det första kvartalet. Trots mycket höga jämförelsetal från föregående år ökade vi orderingången med 1 procent (9 procent på jämförbar basis), med en positiv utveckling i tre av fyra affärsområden. Medan Robotics & Discrete Automation förbättrade orderingången sekventiellt, minskade den jämfört med föregående års höga nivå, vilken gynnades av förköp under en period med signifikant komponentbrist. Ett särskilt starkt momentum noterades inom Process Automation vars orderingång nådde den högsta nivån i modern tid. Ett positivt underliggande momentum noterades i samtliga tre regioner.

Precis som under föregående kvartal såg vi inga betydande begränsningar i försörjningskedjan, och därmed kunde vi konvertera orderstock till kundleveranser. Intäktstillväxten var stark på 13 procent (22 procent på jämförbar basis) med en tvåsiffrig ökning inom samtliga affärsområden, på jämförbar basis. Effekterna från en robust utveckling både vad gäller prissättning och volym kompenserade mer än väl för den noterbara negativa påverkan från valutakursförändringar. Trots en stark intäktstillväxt så var ration för bokade order/fakturering 120 procent och vi utökade orderstocken ytterligare.

Jag är nöjd med det operationella genomförandet av de ökade intäkterna. Vi förbättrade operativt EBITA med 28 procent till 1 277 miljoner dollar och marginalen ökade med 200 punkter till 16,3 procent. Detta är det starkaste resultatet för ett första kvartal på många år.

I tillägg till det starka operativa resultatet, förstärktes nettointäkterna av positiva skatteeffekter på cirka 200 miljoner dollar kopplade till en fördelaktig  lösning av vissa skatteärenden från föregående år, huvudsakligen hänförligt till avyttringen av Power Grids-verksamheten.

Det var bra att se kassaflödet förbättras med 855 miljoner dollar jämfört med föregående år, i linje med våra förväntningar. Kassaflöde från rörelsen på 282 miljoner dollar var ett starkt utfall för ett första kvartal, och en god start på ett år då jag förväntar mig ett bra kassaflöde. Jag känner mig trygg i att vår balansräkning kommer att vara tillräckligt stark för att ge utrymme för både organisk och förvärvad tillväxt, en ökande, hållbar utdelning per aktie över tid samt att nyttja aktieåterköp som ett sätt att dela ut kassaöverskott till aktieägarna. I början av april lanserade vi det nya aktieåterköpsprogrammet på upp till 1 miljard dollar, fram till mars 2024.

I februari publicerade vi vår första integrerade årsrapport, vilken inkluderade hållbarhetsrapporten för 2022, vilken visar på en solid utveckling mot våra mål för 2030. En höjdpunkt som är värd att nämna är att vi minskade våra egna utsläpp av växthusgaser med 43 procent, en total minskning med 65 procent räknat från baslinjen 2019.

Dessutom har vi fastställt ett nytt mål för minskade koldioxidutsläpp för vår försörjningskedja, vilket omfattar leverantörer som står för 70 procent av våra inköpskostnader. Vi har fortsatt arbetet för att stärka ABB:s cirkulära arbetssätt genom att definiera tydliga nyckeltal för varje steg i produktlivscykeln, från design till slutskedeshantering. Det är genom att förse våra kunder med resurseffektiva produkter som ABB kan åstadkomma den största möjliga positiva miljöpåverkan, och efterfrågan på ren energi och effektivitet är bred och långsiktig.

Efter att ha varit noterade på New York Stock Exchange (NYSE) sedan 2001, har vi beslutat oss för en avnotering och planerar att så småningom avregistrera oss hos SEC. Huvudskälet är att tillgången till internationella aktiemarknader har ökat sedan vår notering, till följd av en utbredd digital handel på flertalet plattformar. Därmed ser vi inte längre något behov att vara noterade på så många som tre aktiemarknader. Vi planerar att avnotera våra amerikanska depåbevis (American Depositary Receipts, ADR) på eller omkring den 23 maj 2023, och från tidpunkten för avnoteringen kommer ABB:s depåbevis istället att konverteras till ett sponsrat nivå I-program. Detta innebär att amerikanska investerare fortfarande har möjlighet att investera i ABB genom ADR. ABB-aktierna kommer fortsatt att vara noterade på SIX Swiss Exchange samt Nasdaq Stockholm på grund av företagets historia. Avnoteringen och den planerade avregistreringen i USA blir ett steg mot ytterligare förenkling och effektivisering av ABB.

Jag vill betona att vi fortsatt kommer att vara lika engagerade i den amerikanska marknaden, som 2022 stod för 24 procent av våra intäkter. USA är viktigt för ABB:s framgång och cirka 85 procent av vår försäljning i USA kommer från lokalt producerade produkter. För att stötta framtida framgångar investerar vi just nu cirka 170 miljoner dollar i våra anläggningar i USA för att tillgodose den ökande efterfrågan på ren energi och automation.

Utsikter

Under andra kvartalet 2023 förväntar vi oss en tvåsiffrig jämförbar intäktstillväxt som stöttar en förbättring av den operativa EBITA-marginalen jämfört med föregående år.

För helåret 2023 förutser vi, trots rådande osäkerheter på marknaden, att den jämförbara intäktstillväxten ska bli minst 10 procent och vi förväntar oss att förbättra den operativa EBITA-marginalen jämfört med föregående år.

Order och intäkter

Under första kvartalet resulterade en robust kundaktivitet i en orderingång på 9 450 miljoner dollar, vilket innebar en ökning på 1 procent (9 procent på jämförbar basis) från föregående års höga nivå. Den starkaste orderutvecklingen kunde noteras i de sencykliska processindustrirelaterade affärssegmenten.

Orderingången förbättrades i tre av fyra affärsområden. Process Automation ökade sin orderingång med 25 procent (55 procent på jämförbar basis), hjälpt av ett starkt allmänt efterfrågemönster liksom tidpunkten för större projektorder, och dessutom även av effekten från den avbokning på cirka 190 miljoner dollar i föregående års kvartal. Orderingången i Electrification ökade med1 procent (5 procent på jämförbar basis) trots en svag marknad för bostadsbyggnad. Motion förbättrades med 3 procent (8 procent på jämförbar basis). Inom Robotics & Discrete Automation återgick kunderna till ett till synes mer normalt ordermönster, en återhämtning från föregående kvartal, även om en viss dämpande effekt noterades till följd av lagerjusteringar hos kunder utanför fordonssegmentet. Totalt minskade orderingången med 23 procent (20 procent på jämförbar basis) från höga jämförelsetal föregående år.

Fordonssegmentet förbättrades till följd av elfordons-relaterade investeringar, medan en dämpad efterfrågan noterades i det konsumentrelaterade robotiksegmentet.

Inom transport och infrastruktur såg vi en positiv utveckling inom marint och hamnar samt förnybara energikällor. I byggsektorn såg vi en svag bostadsrelaterad efterfrågan i alla tre regioner, medan byggnation av kommersiella fastigheter var stabil.

Efterfrågan inom processrelaterad verksamhet var stark överlag, särskilt inom olja och gas, och efterfrågan höll också i sig inom raffinaderier, vatten och avlopp, kraftgenerering samt papper och massa.

Kundaktiviteten var hög i alla tre regioner. Orderingången i Europa ökade med 1 procent (10 procent på jämförbar basis), där tillväxtsiffror speglade föregående års avbokningar. Men, den underliggande verksamheten ökade något trots svagheter i Tyskland. Asien, Mellanöstern och Afrika minskade med 2 procent (upp 11 procent på jämförbar basis), även om Kina minskade med 12 procent (3 procent på jämförbar basis). De covid-relaterade komplikationerna i Kina lättade snabbt och efterfrågan fick en bra start redan tidigt under kvartalet, med extra stöd från den säsongsbetonade orderaktiviteten före nyårsfirandet i Kina, varefter kundaktiviteten dämpades något jämfört med de rekordhöga jämförelsetalen från föregående år. Nord- och Sydamerika förbättrades med 3 procent (5 procent på jämförbar basis) men dämpades av USA som minskade med 4 procent (3 procent på jämförbar basis) från de höga jämförelsetalen från föregående år.

Bruttovinst
Bruttoresultatet ökade kraftigt med 19 procent (25 procent i konstant valuta) till 2 716 miljoner dollar, hjälpt av en betydande förbättring av bruttomarginalen på 190 punkter till 34,6 procent. Bruttomarginalen förbättrades inom samtliga affärsområden, varav tre uppvisade betydande ökningar.

Rörelseresultat
Rörelseresultatet uppgick till 1 198 miljoner dollar, vilket motsvarar en kraftig ökning på 40 procent (46 procent på jämförbar basis) jämfört med föregående år. Jämfört med föregående år stöttades resultatet huvudsakligen av ett förbättrat operativt utfall, med viss ytterligare medvind från lägre kostnader avseende både förvärv och avyttringar samt jämförelsestörande poster.

Operativt EBITA
Förbättringen från föregående år drevs av ett starkt operativt genomförande av avsevärt högre volymer liksom fördelar från en framgångsrik prishantering, i kombination med endast en mindre negativ effekt från råvaror och fraktkostnader. Effekten från prishantering kompenserade mer än väl för högre arbetskrafts-kostnader. Försäljning, allmänna kostnader och administrationskostnader minskade i förhållande till intäkterna till 17,0 procent jämfört med 17,8 procent föregående år. De operativa förbättringarna uppvägde mer än väl de negativa effekterna från valutakurs-förändringar, vilket resulterade i ett operativt EBITA på 1 277 miljoner dollar, en ökning med 28 procent (33 procent i konstant valuta) jämfört med föregående år. Operativt EBITA för koncerngemensamt och övrigt uppgick till -111 miljoner dollar, varav -28 miljoner dollar avser E-mobility-verksamheten, som redovisas som en del av Koncerngemensamt och övrigt från och med detta kvartal.

Finansnetto
Finansnettot uppgick till 21 miljoner dollar, något lägre än förväntat på grund av en minskning vad gäller vissa inkomstskatterelaterade risker.

Inkomstskatt
Kostnader för inkomstskatt uppgick till 119 miljoner dollar med en effektiv skattesats på 10,1 procent, inklusive cirka 17 procent i nettoeffekt från den gynnsamma upplösningen av ett tidigare års skatteärende avseende avyttringen av Power Grids-verksamheten.

Nettovinst och resultat per aktie
Nettovinst tillhörande ABB uppgick till 1 036 miljoner dollar och ökade med 72 procent, drivet primärt av ett förbättrat rörelseresultat samt fördelar från upplösningen av ett tidigare års skatteärende, vilket bokfördes under kvartalet. Detta ledde till ett resultat per aktie före utspädning på 0,56 dollar, upp från 0,31 dollar föregående år.

Balansräkning och kassaflöde

Nettorörelsekapital
Nettorörelsekapitalet uppgick till 4 164 miljoner dollar, en ökning jämfört med föregående år från 3 461 miljoner dollar och sekventiellt från 3 216 miljoner dollar. Den sekventiella ökningen drevs primärt av ökade fordringar som föranleddes av hög intäktstillväxt och större lager mot bakgrund av en fortsatt stark orderingång. Dock började lagervolymerna minska mot slutet av kvartalet. Nettorörelsekapitalet i procent av intäkterna1 uppgick till 13,9 procent, en ökning från 11,1 procent.

Förvärv  av anläggningstillgångar
Investeringar i materiella anläggningstillgångar uppgick till 151 miljoner dollar.

Nettoskuld
Nettoskulden1 uppgick i slutet av kvartalet till 3 826 miljoner dollar, en ökning från 2 772 miljoner dollar jämfört med föregående år och sekventiellt från 2 779 miljoner dollar. Den sekventiella ökningen drevs huvudsakligen av de första vinstutdelningarna, något som delvis uppvägdes av ett positivt fritt kassaflöde under perioden liksom utfärdandet av aktier i dotterbolaget ABB E-mobility till tredje parter i privata placering på 341 miljoner dollar.

Kassaflöde
Kassaflöde från rörelsen uppgick till 282 miljoner dollar, en ökning jämfört med föregående år från -573 miljoner dollar. Förbättringen drevs av en positiv kassagenerering inom samtliga affärsområden mot bakgrund av högre intäkter och lägre uppbyggnad av nettorörelsekapital jämfört med föregående år. Det ska också noteras att föregående års kassaflöde innefattade ett negativt kassaflöde på cirka 170 miljoner dollar för inkomstskatter avseende separationer av verksamhetsdelar.

Aktieåterköpsprogram
ABB har slutfört aktieåterköpsprogrammet som lanserades i april 2022. Genom aktieåterköpsprogrammet köpte ABB tillbaka totalt 67 459 000 aktier – motsvarande 3,29 procent av det emitterade aktiekapitalet vid starten av aktieåterköpsprogrammet – för totalt cirka 2 miljarder dollar. Det innefattade återstående 1,2 miljarder dollar från avyttringen av Power Grids på totalt 7,8 miljarder dollar. Ett nytt aktieåterköpsprogram på upp till 1 miljard dollar lanserades den 3 april 2023.

Electrification

Order och intäkter

Trots mycket utmanande jämförelsetal från föregående år ökade orderingången med 1 procent (5 procent på jämförbar basis) till 4 141 miljoner dollar, den
högsta kvartalsnivån på flera år. Den starka orderingången ökade
orderstocken ytterligare, då ration för bokade order/fakturering uppgick till 115 procent.

• Efterfrågan förbättrades inom alla kundsegment förutom bostadssektorn, som minskade i alla tre regioner jämfört med föregående år. Den lägre efterfrågan inom segmentet för bostadsbyggande påverkade primärt divisionen Smart Buildings och i viss utsträckning också Installation Products, medan övriga divisioner generellt ökade orderingången i en tvåsiffrig takt.
  • Orderingången ökade med 4 procent (15 procent på jämförbar basis) i Asien, Mellanöstern och Afrika, då nedgången i Kina på 11 procent (4 procent på jämförbar basis) mer än väl kompenserades av en stark utveckling på andra håll i regionen. Europa förbättrades med
    1 procent (5 procent på jämförbar basis), då en stabil utveckling på flertalet marknader mer än väl kompenserade för en låg ensiffrig nedgång i Tyskland. Nord- och Sydamerika minskade något med 1 procent
    (1 procent på jämförbar basis), tyngt av en nedgång på 6 procent i USA.
  • Intäkterna ökade med 11 procent (16 procent på jämförbar basis) till den högsta nivån på många år med en stark utveckling både vad gäller prissättning och volym, till följd av an robust efterfrågan på marknaden och genomförande av orderstocken.
  • Detta var det första kvartalet som E-mobility-verksamheten inte redovisades som en del av affärsområdet. Som förberedelse för den planerade separata noteringen och en ny ledningstruktur redovisas E-mobility från och med nu under Koncerngemensamt och övrigt.

Vinst

Både intäkter och marginal nådde den högsta nivån i modern tid. Operativt EBITA uppgick till 677 miljoner dollar, upp 32 procent jämfört med föregående år, och den operativa EBITA marginalen uppgick till 19,0 procent, en förbättring med 310 punkter.

• Påverkan från den operativa hävstångseffekten av högre volymer och stark prissättning kompenserade, i kombination med lägre kostnader för råvaror och frakt, mer än väl för en viss negativ divisionsmix och geografisk mix vad gäller intäkter, liksom negativ påverkan från valutakursförändringar.
  • Marginalerna förbättrades i alla divisioner förutom Smart Buildings, där lönsamheten dämpades något på grund av den svaga efterfrågan på bostadsmarknaden.

Motion

Order och intäkter

Orderingången på 2 262 miljoner dollar nådde den högsta nivån på flera år, upp 3 procent (8 procent på jämförbar basis) från föregående års höga jämförelsetal. Det är värt att notera att orderingången ökade också när man skiljer ut påverkan från större projektorder. Ration för bokade order/fakturering uppgick till 117 procent och orderstocken har ökat till 5 102 miljoner dollar.

• Positiv utveckling för den energieffektivitetsrelaterade drivsystemverksamheten, divisionen Traction (elektromobilitet) samt Service divisionen stöttade den totalt sett starka ordertillväxten, samtidigt som divisionerna för lågspänningsmotorer minskade från föregående års mycket höga nivåer.
  • Totalt sett förbättrades kundaktiviteten inom alla segment, undantaget svagheter i HVAC-verksamheten på grund av en dämpad efterfrågan inom byggsektorn.
  • Orderingången ökade i Europa med 6 procent (11 procent på jämförbar basis) trots en tvåsiffrig nedgång i Tyskland. Asien, Mellanöstern och Afrika ökade med
    2 procent (11 procent på jämförbar basis) då en viss nedgång i Kina mer än väl kompenserades av bra momentum på andra håll i regionen. Nord- och Sydamerika låg stabilt (1 procent på jämförbar basis), inklusive en viss ökning på 2 procent (2 procent på jämförbar basis) i USA.
  • En stark intäktstillväxt på 23 procent (29 procent på jämförbar basis) stöttades av leveranser från  orderstocken, vilket resulterade i de högsta intäkterna sedan bildandet av affärsområdet Motion. Betydande stöd från både ökade volymer och en stabil prisutveckling.

Vinst
Operativt EBITA på 366 miljoner dollar och operativ EBITA marginal på 18,9 procent nådde båda den högsta nivån på flera år.

• Positiva resultat- och marginaleffekter från tidigare implementerade prisåtgärder var de huvudsakliga drivkrafterna för förbättringarna jämfört med föregående år.
  • Ett effektivt genomförande av ökade volymer, stöttat av leveranser från orderstocken, bidrog avsevärt.
  • Marginalen stöttades i viss mån av en positiv divisionsmix då verksamheterna för drivsystem och service stod för en något större andel av intäkterna jämfört med föregående år.

Process Automation

Order och intäkter
Drivet av en stark underliggande kundaktivitet i alla kundsegmenten, liksom gynnsam timing för vissa projektorder, ökade orderingången med 25 procent (55 procent på jämförbar basis) till 2 113 miljoner dollar – den högsta kvartalsnivån i modern tid. Orderstocken ökade till 6 893 miljoner dollar.

• Alla divisioner redovisade en ordertillväxt på över
    15 procent (+20 procent på jämförbar basis) jämfört med föregående år. Momentum var särskilt starkt inom divisionen Energy Industries, vilket inkluderade en hög aktivitetsnivå för nya energikällor som vätgas, vilket visserligen fortfarande utgör en liten, men snabbt växande, del av affären.
  • Europa förbättrades med 44 procent (88 procent på jämförbar basis), med en tillväxttakt som påverkades positivt av den orderavbokning på cirka 190 miljoner dollar i motsvarande kvartal förra året. Asien, Mellanöstern och Afrika ökade med 5 procent
    (34 procent på jämförbar basis) med starka bidrag från Kina på 16 procent (52 procent på jämförbar basis). Nord- och Sydamerika ökade med 29 procent
    (47 procent på jämförbar basis), inklusive en övergripande nedgång i USA på 9 procent (upp 6 procent på jämförbar basis).
  • Den totala intäktstillväxten dämpades primärt av avsaknaden av divisionen Turbocharging (Accelleron) som avyttrades under 2022. Bortsett från det resulterade stark kundaktivitet och leveranser från orderstocken i intäkter på 1 436 miljoner dollar, en nedgång med totalt 5 procent (upp 15 procent på jämförbar basis) jämfört med föregående år.

Vinst
Starka operativa utfall resulterade i en operativ EBITA marginal på 14,2 procent, upp 120 punkter jämfört med föregående år, något som mer än väl kompenserade för den negativa marginalpåverkan på 140 punkter hänförligt till avyttringen av Accelleron-verksamheten med dess höga marginal.

• En betydande bruttomarginalförbättring var den största bidragande faktorn bakom det starka resultatet.
  • Den operativa EBITA-marginalen ökade inom alla divisioner, förutom en viss nedgång i Marine & Ports, vilken till viss del påverkades av en negativ mix till följd av en lägre intäktsandel som från den arktiska marinframdrivningsverksamheten.
  • Alla divisioner uppvisade tvåsiffriga marginaler. En särskilt stark förbättring jämfört med föregående år kunde noteras inom Measurement & Analytics, som gynnades av en positiv mix i leveranser.

Robotics & Discrete Automation

Order och intäkter
Orderingången uppgick till 1 001 miljoner dollar, en nedgång med 23 procent (20 procent på jämförbar basis) från den höga ordernivån föregående år, då förköp under en period med ansträngd försörjnings-kedja gynnade orderingången. Även om orderingången från fjärde kvartalet ökade, så noterades en något hämmande effekt från att kunder utanför fordons-segmentet justerade sina lagernivåer, i synnerhet i Kina.

• Orderingången minskade tvåsiffrigt i båda divisionerna samt alla regioner. Totalt sett låg ration för order/fakturering på 107 procent och orderstocken ökade till 2 782 miljoner dollar.
  • Orderingången påverkades positivt av en gynnsam utveckling i fordonsindustrisegmentet. Det motverkades dock av minskningar i andra segment, primärt vad gäller maskinkonstruktion, från föregående års mycket höga nivå.
  • Utan begränsningar i försörjningskedjan stöttade leveranser från orderstocken den starka intäktstillväxten på 28 procent (35 procent på jämförbar basis). Båda divisionerna gynnades av en stark tvåsiffrig jämförbar tillväxt med bidrag från både högre volymer och solida prisåtgärder.

Vinst
Operativt EBITA tredubblades nästan jämfört med föregående år och uppgick till 140 miljoner dollar, hjälpt av en högre produktionstakt och en gynnsam mix, något som ledde till en marginalförbättring på 820 punkter till 14,9 procent.

• Betydande högre produktionsvolymer förbättrade kostnadsabsorberingen och var den huvudsakliga drivkraften för den starka intäktsökningen.
  • Starka bidrag från tidigare implementerade prisåtgärder.

Hållbarhet

Resultat första kvartalet

• 48 procents minskning av koldioxidutsläpp i den egna verksamheten, huvudsakligen genom en omställning till grön el i vår verksamhet.
  • 13 procents minskning av LTIFR jämfört med föregående år tack vare ett minskat antal incidenter i absoluta tal.
  • 2,1 procentenheters ökning av andelen kvinnor inom den högre ledningen, vilket påvisar framsteg mot vårt mål.

Kvartalet i korthet

• ABB:s produktionsanläggning i Xiamen – som omfattar 425 000 m2 och över 3 000 medarbetare – har minskat sina koldioxidekvivalenter med 13 400 ton som en del av ABB:s globala program Mission to Zero. I år kommer Xiamen att öppna dörrarna för kunder och andra tillverkare i Kina och visa upp hur den smart digital teknik har nyttjats för att minska koldioxidnivåerna och minska utsläppen enligt scope 2 och hjälpa dem uppnå liknande resultat.
  • ABB har lanserat en ny filmserie: Unstoppable. Serien syftar till att främja mångfald och profilerar tre betydande kvinnliga ledare inom gruvindustrin, papper och massa samt metall. Unstoppable lyfter fram de inspirerande berättelserna om tre kvinnor som har rivit murar och på ett avgörande sätt bidragit till sina respektive branscher. Genom serien vill ABB öka medvetenheten om vikten av mångfald och inkludering samt uppmuntra fler kvinnor att satsa på karriärer inom vetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik (STEM).
  • Den 8 mars 2022 undertecknade VD Björn Rosengren ABB:s åtagande gentemot UN Womens principer för kvinnors egenmakt (WEP). UN WEP är ett kraftfullt hjälpmedel för att företag ska kunna leverera på jämställdhetsmålen i Agenda 2030 samt FN:s mål om hållbar utveckling. Efter åtagandet i mars 2023 bevittnades WEP i praktiken genom att hela organisationen deltog i olika aktiviteter och event – som paneldebatter om ledarskap om engagemang, bemästrande av Open Job Market och ett globalt engagemang i den sociala medie-kampanjen #ABBsolutelyUnited, för att bara nämna några exempel.
  • Tarketts vinylgolvsfabrik i Ronneby använder sig av ABB:s dataanalyser och servicekunnande för att spara 800 MWh energi per år från sina motordrivna system. Med data insamlat från ABB Ability™ Digital Powertrain Energy Appraisal har ABB identifierat att man genom att uppgradera 10 motorer till IE5 SynRM-teknik skulle kunna öka effektiviteten från 80 till 95 procent. Med nuvarande energipriser skulle återbetalningstiden bli max 18 månader.
  • ABB har uppmärksammats för sitt globala ledarskap inom företagshållbarhet genom att bolaget har tagits upp på årets CDP-lista över Supplier Engagement Leaders som en av de främsta 8 procenten av bedömda företag vad gäller leverantörsengagemang i klimatförändringar, baserat på ABB:s CDP-redovisning 2022.

Aktuellt under kvartalet

• Forskning visar att företag runt om i världen är fortsatt oroade över påverkan från energisäkerhet och priser, något som kan vara en katalysator för en rad olika miljömässiga, sociala och ekonomiska efterverkningar. Enligt ABB Electrifications undersökning Energy Insights med 2 300 chefer på små och stora företag inom en rad sektorer menar 92 procent av respondenterna att den fortsatta energiinstabiliteten hotar deras lönsamhet och konkurrenskraft. Energikostnader och osäkerheter har en avsevärd påverkan på arbetskraften med minskade personalinvesteringar. Företagsledare är också oroade över potentiell påverkan på deras möjligheter att klara hållbarhetsmålen.

Betydande händelser

Under första kvartalet 2023

• Den 20 januari tillkännagav ABB att företaget nått en överenskommelse om att avyttra divisionen Power Conversion till AcBel Polytech Inc. för 505 miljoner dollar i kontanta medel. Transaktionen förutsätter myndighetsgodkännanden och förväntas vara slutförd under andra halvåret 2023. Vid affärens slutförande förväntar sig ABB att kunna redovisa en mindre icke-operativ bokad vinst under Rörelseresultat.
  • Den 1 februari tillkännagav ABB att E-mobility-verksamheten undertecknat ett avtal med fyra minoritetsinvesterare om att ta in ytterligare 325 miljoner CHF i utbyte mot cirka 12 procents aktieinnehav i företaget. Transaktionen utgör sista delen av ABB E-mobilitys finansiering före börsnoteringen genom nyemitterade aktier. Genom denna private placement har totalt cirka 525 miljoner CHF tagits in mot cirka 20 procent aktieinnehav i ABB:s E-mobility-verksamhet, vilket kommer att användas till det fortsatta genomförandet av tillväxtstrategin, drivet av både organisk utveckling och förvärv i hårdvara och mjukvara.
  • Den 23 mars valdes Denise C. Johnson till ny styrelseledamot vid ABB:s ordinarie årsstämma medan Satish Pai inte stod till förfogande för omval.
  • Den 31 mars tillkännagav ABB att E-mobility-verksamheten tar flera strategiska steg för att ytterligare öka kundfokus genom att driva tillväxten i de tre kundfokuserade affärsområdena publikt, transit och fordonsflotta samt hem och arbetsplats. Som stöd för denna strategiska utveckling tillkännagavs förändringar i företagets ledning och Michael Halbherr kommer med sin starka bakgrund inom mjukvara och högteknologiska industrier att ta på sig rollen som verkställande ordförande och tillförordnad VD.

Efter första kvartalet 2023

• Den 3 april lanserade ABB det tidigare tillkännagivna nya aktieåterköpsprogrammet på upp till 1 miljard dollar. Max antal aktier som kan återköpas enligt det nya programmet en viss handelsdag är 762 196.
  • Den 25 april tillkännagav ABB planerna att avnotera sina amerikanska depåbevis (American Depositary Receipts, ADR) från New York Stock Exchange (NYSE) och avser att avregistrera depåbevisen och underliggande aktier enligt den amerikanska Securities Exchange Act of 1934 (Exchange Act). I samband med avnoteringen av depåbevisen från NYSE avser ABB att konvertera det nuvarande sponsrade nivå II ADR-programmet till ett sponsrat nivå I ADR-program, vilket skulle ge amerikanska investerare ett fortsatt investeringsalternativ utöver den ordinarie ABB-aktien. Företagets aktier är fortsatt noterade på SIX Swiss Exchange samt Nasdaq Stockholm på grund av företagets historia.

Viktigt att notera angående framåtsyftande information

Detta pressmeddelande innehåller framåtsyftande information och uttalanden såväl som andra uttalanden om framtidsutsikter för vår verksamhet, inklusive dem i avsnitten VD:s sammanfattning, Utsikter, Intäkter, Balansräkning och kassaflöde, Hållbarhet samt Betydande händelser. Dessa uttalanden bygger på aktuella förväntningar, uppskattningar och prognoser om faktorer som kan inverka på våra framtida resultat, inklusive globala ekonomiska förhållanden och ekonomiska förhållanden i regioner och branscher som utgör viktiga marknader för ABB. Dessa förväntningar, uppskattningar och prognoser känns vanligen igen genom uttalanden som innehåller ord som ”förutser”, förväntar”, ”räknar med” ”uppskattar, ”planerar”, ”sannolikt” eller liknande uttryck. Emellertid föreligger många risker och osäkerheter, varav många är utanför vår kontroll, som kan medföra att våra faktiska resultat avviker väsentligt från  framåtsyftande information och uttalanden i det här pressmeddelandet och som kan påverka vår förmåga att uppnå något av eller alla våra fastställda mål. Väsentliga faktorer som kan orsaka sådana avvikelser är, bland andra, affärsrisker i samband med fluktuationer i global konjunktur och politiska förhållanden, kostnader i samband med efterlevnadsaktiviteter, marknadens accept av nya produkter och tjänster, förändringar i statliga regelverk och valutakurser samt andra sådana faktorer som kan diskuteras från tid till annan i ABB Ltd:s dokument till U.S. Securities and Exchange Commission, inklusive företagets årsredovisningar i dokument 20-F. Även om ABB Ltd bedömer att företagets förväntningar som återspeglas i varje sådant framåtsyftande uttalande bygger på rimliga antaganden kan inte företaget lämna garanti för att dessa förväntningar kommer att infrias.

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 25 april 2023, vilket kan läsas i sin helhet inklusive bilagor på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

Resultat för första kvartalet presenteras den 25 april 2023

Pressmeddelandet samt en presentation för första kvartalet 2023 finns att tillgå på ABB News Center på www.abb.com/news och på Investor Relations webbplats www.abb.com/investorrelations.

ABB håller en telefonkonferens och webbsändning för analytiker och investerare idag kl. 10:00. Du föranmäler dig till telefonkonferensen eller deltar i webbsändningen på ABB:s webbplats: www.abb.com/investorrelations.

Den inspelade konferensen finns tillgänglig efter konferensens slut på ABB:s webbplats.

Finansiell kalender

20 juli Resultat andra kvartalet 2023
18 oktober Resultat tredje kvartalet 2023
30 november Kapitalmarknadsdag i Frosinone, Italien

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 130 års expertis driver ABB:s ca 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen.

För mer information kontakta:

Phone: +41 43 317 71 11
Email: media.relations@ch.abb.com